Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har hatt smerte/stivhet i øvre del av rygg i ca 6 uker nå. Vært hos kiropraktor 5 ganger og det har blitt litt bedre, men stivheten er der ennå. Har alltid hatt litt lut holdning hele livet, men blitt mer bevisst på det de siste årene og aldri hatt noen særlige problemer med rygg. Merket smerten i øvre del av rygg et par dager etter jeg hadde en slitsom økt med hockey. Mulig jeg hadde litt dårlig holdning og stresset for mye under økta. Uansett, stivheten ligger generelt mellom skulderbladene og mest på høyre side. Når jeg strekker høyre hånd rett ut foran meg merker jeg smerte, og hvis jeg bøyer overkroppen fremover med armene i kors. Ellers kjenner jeg det ved dyp innpust.

Smerten ligger omtrent som på bildet her. Muligens litt lenger ned. Enten nedre trapezius eller rhomboideus?Kiropraktoren nevnte at jeg burde tøye lats-musklene og det har jeg gjort hver dag i noen uker.

Har jeg svake trapezius og rhomboideus? Hvilke øvelser vil eventuelt være best for å aktivere disse mest mulig?

Bruker forresten tennisball/golfball + foamroller for egenmassasje. Jeg prøver å gjøre det regelmessig og det kjennes godt enkelte steder mellom skulderbladene. Hvor mye bør jeg gjøre det og hvor lang tid kan det ta før stivheten avtar? (Kanskje vanskelig å svare på men)

Andre forslag til hva jeg kan gjøre nå for å bli kvitt stivheten? Har ikke økonomi til å betale for kiropraktor såpass hyppig som jeg har gjort :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16853-stivhet-mellom-skulderbladene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mtp smerter ved innpust så høres det veldig ut som en låsning, men dette er noe kiropraktoren burde ordne bedre enn de fleste. Smertene i msukulaturen kan komme sekundært til låsningen, eller låsningen kan komme pga stram muskulatur. Uansett er det nok en god ide å styrke denne, da disse musklene stort sett er svake og underaktive hos de fleste av oss. Roøvelser og facepulls er et greit sted å starte, pass på å presse skulderbladene ned og sammen. Samtidig ville jeg fokusert på holdningsproblematikken for å ikke legge mer press på problemområdene enn nødvendig. Ting som ofte provoserer denne type plager er fremoverlente skuldre og fremskudd hode. Bruk også skumrullen til å jobbe med mobilitet i hele brystryggen, slik at bevegeligheten kan tas ut i hele ryggen, ikke over bare noen få segmenter. Vanskelig å gi deg veldig gode tips da jeg ikke har sett deg, og det må kanskje mer til enn generelle tips når en fagperson har sett på deg uten å komme i mål..

Nå har jeg vært hos kiropraktor 5 ganger, og smertene ved innpust er ikke der lenger. Men det føles fortsatt ganske stivt og stramt mellom skulderbladene. Han har gikk meg tøye-øvelser som jeg har utført hver dag i noen uker, men det slipper ikke helt taket denne stivheten. Føles ut som det sitter dypt i muskulaturen. Er det vanlig at sånne problemer varer mer enn 6 uker med opp til flere behandlinger av kiropraktor?

Er bevisst på god holdning, og begynne med roøvelser, facepulls osv. som du nevner. Skumrulle bruker jeg også og jeg tror det hjelper litt.

Stivheten ligger omtrent i dette området og stråler litt ut i brystet og de øvre ribbeina.

50211

Annonse

Jeg kan trene hockey uten noen særlige problemer. Det er bare hvis jeg krommer ryggen for mye at jeg merker det, eller hvis jeg puster dypt inn. Trener litt facepulls og ro-øvelse med strikk. I tillegg til å massere det ømme området med tennisball/golfball.

Er 21 år forresten. Sitter litt for mye foran pcn til tider, men prøver å holde meg i aktivitet så mye som mulig. Jogging, hockey, fotball..

Har følt smerter samme sted som deg, ikke så ille at det er merket på pusting da..

For min del var løsningen å få knekkt opp ryggen til en naprapat (kiropraktor fungerer det også, naprapat er bare mer tilgjengelig for min del), og punktmassere ryggen med en stor sprettball (har enda ikke funnet noen lacrosseball til dette formålet)

Golfball og andre små harde baller burde kunne treffe dette området bra. Du kan begynne med å massere mot en vegg, og om du trenger mer trykk, så kan du ta det mot golvet.

Etter det så har jeg ikke opplevd låsninger, men stølhet en del ganger. Da har det vært nok med egenmassasje :)

Har også kjørt på med litt massasjerulle, men den tar ikke dypt nok føler jeg.

Har fått knekt opp ryggen hos kiro 5 ganger og det har blitt bedre, men det er fortsatt rimelig ømt og stivt. Begynner å lure på om jeg skal prøve en naprapat nå, selv om de kanskje gjør mye av det samme. Kjenner det ganske godt liggende på gulvet med golfball på triggerpunktet. Stivheten avtar litt, men kommer tilbake igjen etter en stund. Særlig når jeg står opp om morgenen kjennes det godt. Missliker det sterkt :)

Takker for gode råd!

Nå har jeg teipet to tennisballer (brukte tidligere en) og rullet mye på dem. Det har faktisk redusert stivheten en del. Punktet på høyre side (er ganske nærme ryggraden) er fortsatt ømt, men gjør ikke vondt lenger. Kjøpte meg også en liten ball med pigger på som fungerer veldig bra til massasje på ryggen. Er egentlig en hundeleke som fåes kjøpt på biltema til 15 kr. Anbefales!

Har også tøyet brystmuskulaturen mye. Nedre trapezius skal definitivt trenes opp.

Behandlingene hos kiropraktor har ikke gjort det så mye bedre. Litt har det nok hjulpet, men det har også gått over 6 uker.

Jeg sitter vanligvis med pcn i fanget og i en litt bakoverlent sittestilling i sofaen. albuene har 90 grader og ryggen er noenlunde rett.

Føler ikke at det gjør det verre, men det er sikkert ikke optimalt. Komfortabelt er det i alle fall.

En annen ting er at ribbeina (rett under brystet) er ømme, mest på høyre side. Kan kanskje komme av stivheten mellom skulderbladene? Føler jeg trenger en skikkelig massasje.

En annen ting er at ribbeina (rett under brystet) er ømme, mest på høyre side. Kan kanskje komme av stivheten mellom skulderbladene? Føler jeg trenger en skikkelig massasje.

Låsninger i brystryggen (evt ledda til ribbena) vil gi refererte smerter ut langs ribbena og mot brystet. I tillegg vil det føre til muskelspenninger i intercostalmuskulaturen om to ribber står låst. Jeg ville fortsatt å jobbe med muskulaturen slik du gjør, styrke nedre traps og i tillegg jobbe med å mobilisere brystryggen over en skumrulle, hard ball eller lignende. Det kan hjelpe deg å få bevegelighet i de låste leddene igjen. Målet er at alt faller på plass når du på sikt får styrket nedre trapezius, spenningene slipper og låsningen løsner. Da er det bare å oppføre seg pent, så går det antagelig vis bra.

• 3 uker senere...

Nå har jeg vært hos naprapat 2 ganger og jobbet mye med mobilisering av brystrygg og egenmassasje. Det har blitt bedre, men spenningene gir ikke helt slipp.

Naprapaten mente jeg hadde noe som han kalte sportsrygg(?) og låsningene har ført til spenninger i intercostalmusklaturen og musklene i øvre del av rygg. Kjenner god bedring etter massasje og manipulasjon, men stivheten kommer snikende tilbake igjen. Særlig på morgenen og etter en økt fotball. Det er ikke så vondt lenger, men det plager meg at jeg ikke får pustet dypt.

Hvor lang tid kan det ta før stivheten avtar?

Noen som har peiling på skjevheter i ryggsøylen? Var hos legen i dag og ble henvist til rønken. På bildene så jeg at ryggsøylen var skjev (sett bakfra). Ble litt beskymra med tanke på den skaden jeg har pådratt meg i øvre del av rygg. Faren min hadde også skjevheter i ryggsøylen da han var yngre og fikk spesialsåler. Kan det ha sammenheng med at stivheten ikke gir slipp? Trenger jeg behandling?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...