Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mann 28 år, 92 kg, 183cm høy.

Har slanket meg ned fra 107 kg til 92 kg ved å for det meste basere meg på kondisjonstrening, dvs dritkjedelig tredemølletrening. Vil prøve noe nytt. Jeg har fett prosent på rundt 21% noe som ikke er bra. :p

Har et ønske om å gå ned fra disse 92kg-ene til 82kg (ish) ved å kun trene styrke. Har flere venner som har gått ned en god del til å bli noen tynne sveklinger og selv om jeg også vil gå ned i vekt så vil jeg også bli sterkere. Har lest om deffing men det handler om å kun bevare musklene du har.

Har lest meg grønn på dette men meningene er mange. Noen sier at man må ha kalorioverskudd for å bygge muskler, andre sier det er tøv. Er dette mulig?

De dagene jeg trener så tar jeg vel rundt 60g protein via proteinshake og spiser en proteinrik middag ala kylling/kjøtt. Burde ikke kroppen bygge opp muskler så lenge man får i seg proteiner og ikke spiser skrekkelig lite kalorier de dagene?

Jeg tenker at kroppen bygger seg opp de dagene jeg trener styrke og så slanker jeg meg resten av dagene? Jeg trener styrke 3 dager i uka nå, dvs de 4 andre blir der jeg satser på slanking via underskudd i kalorier?

Er dette bortkastet tid eller vil det fungere?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16647-%C3%B8ke-styrke-g%C3%A5-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nummer1: Du kan øke styrke og gå ned i vekt samtidlig hvis du er nybegynner. Tungt for kroppen å øke styrke på kcalunderskudd.

Nummer2: Det holder ikke å si en proteinrik middag etc. Her må du nok telle kcal for å vite hva du ligger på så slipper du å kaste bort mange uker på diett, og for å unngå unødig muskeltap.

Er man nybegynner i styrkeverden vil man ha bra fremgang ei stund :)

Det vil være mulig å øke i styrke og samtidig gå ned i vekt. Du må også tenke at hvis du kun vedlikeholder styrken og du går ned 5 kilo, er du sterkere enn det du var (relativ styrke).

Muskulatur er jeg usikker på, men er du ny når det gjelder styrketrening, så er det mulig at du kan øke muskulatur og gå ned i fett prosent, hvis dieten og treningen er som det skal.

"Jeg tenker at kroppen bygger seg opp de dagene jeg trener styrke og så slanker jeg meg resten av dagene? Jeg trener styrker 3 dager i uka nå, dvs de 4 andre blir der jeg satser på slanking via underskudd i kalorier?"

Nei, kroppen bygger seg som regel opp etter en økt, altså dagene etterpå. Så ville ikke anbefale deg å "bulke" de dagene du trener styrke også gå i underskudd dagene etter. Hold et stabilt underskudd, med god næringsinnhold hele uka, og spis noe mer de dagene du trener styrke. Så går det nok fint.

Lykke til

Så det dere sier er altså at man kan gå opp i styrke selv ved kaloriunderskudd, man er ikke nødt til å ligge i kalorioverskudd på treningsdagene mine? Blir kroppen større selv om man ligger i kaloriunderskudd og trener styrker og har i seg proteiner?

Jeg lurer også på hva dere definerer som safezone i forhold til at man fortsatt gir kroppen nok næring til å gå opp i styrke etter treningene? Hvor går grensa til at man faktisk tærer på muskler i forhold til kalorier?

Ellers passer jeg på å få i meg rundt 1.7g(ish)/kg kroppsvekt. Dvs jeg har tatt bort fettet (-20%). 92kg x 0.80 = 74kg x 1.7g = 125g protein. Har aldri skjønt hvorfor folk sier at man skal ha i seg protein for den fettdelen av kroppen heller. Det er vel lean body mass som gjelder? Her er også et felt jeg er forvirret på der meningene florerer :p

Ellers takk for svar folkens :)

Droppa ut av cardioen og hoppet over på styrketrening selv (5x5) og kjører vel gjennomsnittlig 4-500 kcal under om dagen. Prøver spise mer mat på treningsdager (+mer carbs) og mindre på ikke treningsdager (lite carbs +mer fett).

Merker jevnt over økende styrke, og går opp i vekter. Vekten blir ikke redusert så mye, men merker kraftige forskjell i strukturen på kroppen min. Bare holdt på i par mnd til nå, men ser ut til å fungere bra.

Kjører muligens litt mye under, så har økt carb/fett inntaket noe - men dette er noe man må føle seg fram med.

Går hvertfall fint å øke styrke og muskelvekst kombinert med at fettprosenten går ned.

Annonse

Takker for svar dagthomas. Greit på få bekrefta at det faktisk går an å øke styrke samtidlig som man slanker seg :)

Hadde en styrkeøkt i dag etter 4 dager pause og merker selv at jeg har blitt litt sterkere. Skal øke litt på omtrent alle øvelsene. Fra forrige uka så gikk jeg ned 0.7kg noe som er ganske bra. Mest vann og fett håper jeg.

Det jeg vil med denne slankinga er å få markante muskler og ikke bare miste muskler som mange ellers gjør når de holder på med standard kondistrening under slanking.

Hvor mye proteiner kjører du de dagene når du trener? Tar du proteiner (pulver) også de dagene du ikke trener?

I starten tok jeg ikke noe ekstra proteiner, men begynte ta caseine på kvelden - som jeg følte bidro godt til restitusjonen. Nå har jeg økt litt på sposing og tar også whey etter trening for å få mest utbytte. Kilo vekttap er ikke så viktig for meg lenger, så lenge fettprosenten går ned og vektene opp :) har jo evig med tid til å rette opp i ting. Men allerede etter par mnd har det skjedd store ting mht forming av kroppen, og det er utrolig inspirerende.

Ligger på rundt 1.5-1,7g prot per kg kroppsvekt nå (treningsdager), og føler det gjør meg godt. Tar caseine på kvelden på offdager om jeg føler meg støl eller øm i musklene, ellers dropper jeg proteintilskudd på offdager som gjør at proteinene går ned til 1-1,2g da.

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette feltet, men fungerer hvertfall bra hittil.

Spiser også rundt 2k kcal om dagen. 183cm,90kg - mer carbs på treningsdager, lite carbs, mer fett på offdager.

Diver også med leangainsish periodisk faste, da dette passet mine spiserutiner godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...