Gå til innhold

Saltimer vs egentrening?


Sanne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 23 som etter lang tid uten nevneverdig fysisk aktivitet endelig har begynt å trene igjen. Målet er å gå ned 10 kilo på et halvt år (er 167 høy og veier 75) og å trene opp korsryggen som jeg skadet for tre år siden.

I den forbindelse lurer jeg på om noen har noen innspill på verdien av saltimer i forhold til egentrening? Jeg har nemlig blitt veldig glad i saltimer, typisk Bosu, Step, Step/Pump og Corebar. Dette er mye på grunn av at jeg da får et ferdig opplegg som jeg kan følge med høyere intensitet, og fordi jeg opplever at jeg klarer å presse meg selv hardere når jeg er i "konkuranse" med andre.

En vanlig uke går jeg på tre slike timer i tillegg til å gå mye, da jeg ikke har bil. I en travel hverdag er det vanskelig å få tid til mer. Er dette nok?

Ser at mange her inne er tilhengere av systematisk styrketrening, og dette skjønner jeg selvsagt verdien av. Men jeg lurer på om det er nødvendig å kjøre et klassisk vektløftingsprogram for å oppnå gode resultater?

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg er nybegynner i dette gamet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å gå ned i vekt så er det hovedsakelig kostholdet du bør endre på. Saltimer fungerer bedre som en kardioøkt enn som styrketrening. Åå den måten fungerer jo saltimene greit for å nå målet ditt om å gå ned 10 kilo. For å styrke korsryggen din er det nok skikkelig styrketrening som skal til. Altså ikke sal-timer. Grunnen til at sal-timer ikke er "godkjent" styrketrening er for at antall repetisjoner (og tid muskelen er i bruk) bestemmer utbyttet du får av treningen. Sal-timer har veldig mange repetisjoner, og utbyttet blir derfor utholdende muskelstyrke+ kaloriene du bruker på å gjøre det, ikke økt maksimal muskelstyrke.

Svaret er altså at det kommer an på hva du vil oppnå med treningen. For å oppnå målene dine bør du først og fremst passe på at kostholdet ditt er greit (at du ligger i kaloriunderskudd), så bør du implementere fornuftig styrketrening for å styrke opp korsryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltimer har mye positivt med seg mener jeg, da det er kjekt å trene med andre og gir deg gjerne motivasjon til å svi litt på trening, om du mangler den motivasjonen når du trener selv. Men som Roger så greit påpeker trener du først og fremst utholdende styrke, og vil ikke bli veldig mye sterkere av denne grunn. Saltimer pleier også å være god cardio. Hvis du trives i saltimer ville jeg bare kjørt på, det er jo selvsagt et kjempepluss hvis det kan gjøre treningen din til noe du ser på positivt og kjekt i stedet for et ork, da er det lettere å "holde ut".

Hvis jeg var deg ville jeg trent et styrkeprogram 2-3 ganger i uken og supplementert med saltimer som du liker. Jeg skal være forsiktig med å anbefale øvelser siden du har en skade i korsryggen, men vanligvis ville jeg gjerne anbefalt et enkelt og greit fullkroppsprogram med fokus på baseøvelser, og litt core-trening på slutten. Det sier seg kanskje selv, men styr unna sit-ups! Trening med frivekter er bedre enn trening i apparater, da du også får trent opp stabilseringsmusklene dine.

Men nei, det er ikke obligatorisk å trene med vekter hvis målet ditt er vektnedgang. Først og fremst er ved et bra kosthold at resultatene vil komme.

10kg vektnedgang tilsvarer et kaloriunderskudd på cirka 70 000 kalorier, fordelt på et halvt år tilsvarer dette et kaloriunderskudd på litt under 400 kalorier om dagen. Med jevn vektnedgang vil dette si at du kommer til å gå ned litt under et halvt kilo i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg litt fan av saltimer. Men jeg trener en god del styrke, kondisjon og utholdenhet utenom. Synes saltimer er fint å bare kunne slenge seg med på hvis jeg ikke er sånn veldig motivert for å trene den dagen. Saltimer gir meg et lite spark bak :p

Ville vell ha anbefalt at du ikke bare kjører saltimer, men smak og behag. Gjør det DU Synes er gøy! Slik det er på mitt senter så er det flere timer som bare går på styrke og core-musklatur f.eks. slyngetrening(TRX), catslide og styrkesirkel. Ikke så lange timer, 30-60 min som regel. Dette vil jeg si er effektive timer og man tar i så mye man vil selv.

Prøv litt med frivekter, enorm fremgang til å begynne med! Spørr de på senteret ditt om de kan hjelpe deg i gang med noen øvelser som bruker frivekter, de skal jo være der for å hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltimer har jeg drevet med i flere år og syntes at det var kjempegøyt. Men da jeg til slutt begynte å trene på styrke på egenhånd med frivekter forsto jeg hvor mye jeg egentlig greier å ta. Plutselig tredoblet jeg antall kg jeg greier i markløft osv. Det går jo an å kombinere det litt. For det er jo lurt med både styrke- og kondisjonstrening :) så jeg ville nok fortsatt med det du gjør, men ihvertfall tatt en styrkeøkt i uken på egenhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vektnedgang er målet, er kostholdet klart viktigst. Om helsa også betyr noe, bør man kombinere det med fysisk aktivitet. I starten kan det være greit å prøve seg på noe man "vet" man kommer til å like. Sammenlignet med om man skulle være inaktiv, så er all form for trening overlegent.

Ikke alle finner styrketrening morsomt i starten (noe grunnet at ikke alt er like logisk som med utholdenhetstrening), men du kommer langt med 2 økter på 25-30min i uken. Her trenger du ikke være så systematisk i starten, så lenge du hele tiden prøver å løfte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med det folk her sier, det viktigste ved vektnedgang er absoulut kostholdet! :)

Hvis det er uvant å tenke på, ville jeg rett og slett anbefalt deg å finne frem kjøkkenvekten, og tell kallorier en stund, til du blir vandt med riktig spisemengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det høres ut som om du trener på SATS, og da har instruktøren fra tid til annen lov til å planlegge styrkedelen selv. Hvis du ikke vil ut i salen selv, se deg ut noen instruktører som kjører et ok styrkeprogram. Det er langt ifra alle som tar en milliard repetisjoner, det fins mange som kjører f.eks. 4 x 10 pushups, 4 x 10 bicepscurl osv. Da tar du de tyngste vektene du finner, det er INGEN skam i å ikke klare alle repetisjonene.

(Syns det er det som er hovedproblemet med saltimene, holdningen til de som går på dem. Det er ofte ikke noe galt med instruktørens program, det er noe galt med jentene som tar med seg en 2 kg vekt og tror musklene kommer til å sprenge ut av kroppen på dem ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...