Gå til innhold

Pelvic tilt


Splae

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kom over ordene "pelvic tilt" her på forumet, idag. Googlet litt av nysgjerrighet og fikk MANGE aha-opplevelser. F.eks hvorfor jeg fremdeles ser oppblåst ut når jeg har trent frem sixpacken, og hvorfor jeg har slitt med å perfeksjonere teknikken på en del øvelser.

For å få sjekket, og evt bekreftet at dette stemmer, har jeg nå bestilt kiropraktortime.

Jeg fant desverre lite nyttig informasjon om pelvic tilt på nettet og håper dere gjerne vet noe om hva dette er for noe? Hvordan det oppstår? Og gjerne har noen tips til hvordan jeg "fikser" dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også en aha-opplevelse gjennom fitnessbloggen.

Har selv mye svai i ryggen. Etter å ha lest om pelvic tilt på fb bestilte jeg time hos fysio.

Konkludert med at det ikke kommer av stramme scener. Har i stedet måtte trene mye stabilitetsøvelser og mye slyngetrening. I tillegg gikk jeg ned på alle øvelser for å få trent opp støttemuskelatur, og ble mye mer bevist på å stramme opp kjerner i alle øvelser.

Selv føler jeg dette har hjulpet betraktelig, men det krever innsats.

Ønsker deg lykke til og håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg kiropraktoren er jeg skjeiv i to retninger. Både Pelvic tilt og sideslengs tilt (usikker på navnet). Er litt usikker på hvordan jeg skal få "ordnet" dette når det er et to-i-ett-problem. Må nok lese litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg kiropraktoren er jeg skjeiv i to retninger. Både Pelvic tilt og sideslengs tilt (usikker på navnet). Er litt usikker på hvordan jeg skal få "ordnet" dette når det er et to-i-ett-problem. Må nok lese litt mer.

Mitt spørsmål er om du er plaget på noe som helst måte eller føler du at du ikke oppnår god kontakt med muskulaturen når du trener? Pelvic tilt er enkelt og greit definisjonen på bekkenstillingen. Enten kan bekkenet være forovertiltet, noe som fører til økt svai i korsryggen (ditt tilfelle kanskje?), eller kan det være bakovertilt noe som fører til en utrettet svai i korsryggen (ses ofte hos folk med dårlig holdning som "henger på bekkenet" når de står). Kan være mange grunner til dette. Alt fra svak kjernemuskulatur til stramme hoftebøyere. For å få orden på en forovertiltet bekken som skaper en økt svai i korsryggen er det viktig med bevisstgjøring av bekkenstilling samt styrketrening av kjernemuskulatur. Plankevariasjoner er en fin form å oppnå dette. Du kan også prøve deg litt med slyngetrening. Kan også være lurt med tøyning av hoftebøyerne :)

Når du skriver at du er skeiv sidelengs er det kanskje scoliose du tenker på? Isåfall er det vanskelig å gi et konkret svar siden dette er veldig individuelt. Noen har 0 plager mens andre trenger et mer tilpasset opplegg. Anbefaler at du tar deg en tur innom en terapeut som kan se nærmere på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd :)

Jeg har hatt problemer med å holde ryggen korrekt ved trening og har vært mye plaget med vond rygg. Også før jeg begynte å trene. Jeg er forovertiltet.

"Kan også være lurt med tøyning av hoftebøyerne"

<--- Hva mener du med dette?

"Når du skriver at du er skeiv sidelengs er det kanskje scoliose du tenker på?"

<--- Dette er jeg usikker på. Resten av ryggen har tilpasset seg denne skjeivheten, så jeg skal forsøke å rette dette opp hos kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd :)

Jeg har hatt problemer med å holde ryggen korrekt ved trening og har vært mye plaget med vond rygg. Også før jeg begynte å trene. Jeg er forovertiltet.

"Kan også være lurt med tøyning av hoftebøyerne"

<--- Hva mener du med dette?

"Når du skriver at du er skeiv sidelengs er det kanskje scoliose du tenker på?"

<--- Dette er jeg usikker på. Resten av ryggen har tilpasset seg denne skjeivheten, så jeg skal forsøke å rette dette opp hos kiropraktor.

Stramme hoftebøyere kan bidra til en forovertilt bekken og man får dermed økt svai korsryggen. Men dette går begge veier. Man kan også si at en forovertiltet bekken bidrar til strammere hoftebøyere. Derfor lønner det seg å tøye dem uansett. Dette i kombinasjon med styrke- og stabilitetestrening for kjernemuskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...