Gå til innhold

Begynner jeg å bli feiltrent?


Haawy

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca. ett år siden opererte jeg korsbåndet og jeg tror det begynner å påvirke kroppen litt mer enn det jeg hadde håpet. Etter operasjonen gikk jeg jevnlig til en fysioterapeut og fulgte programmet jeg fikk av han. Til slutt fikk jeg klarsignal for å begynne med vanlig trening igjen. Men det var kanskje litt tidlig....

Problemet mitt er at en side av kroppen har blitt litt sterkere enn den andre, dette merker jeg spesielt i beina og ryggen. Etter knebøy og markløft kjennes den ene siden mye mer anspent og sliten ut enn den andre.

Jeg tror teknikken min er bra, selv om det sikkert er noe som kan gjøres bedre.

Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Burde jeg få en ny time hos en fysioterapeut? Er det noe som kan fikses av seg selv om jeg går ned i vekt, men opp i reps (har trent 5x5 til nå)?

Veldig takknemlig for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det kan høres ut som det er en ganske betydelig styrkeforskjell på sidene dine. Tunge baseøvelser med veldig stor sideforskjell ka fort bli litt trøbbel, særlig for ryggen. Vi pleier jo også å ha et mål om at styrken på skadd side skal være minst 90 % av frisk side før man returnerer til idrett, men styrketrening er jo betydelig snillere enn f eks håndball og fotball i denne sammenhengen. Jeg ville forsøkt å sammenlikne styrken ved å kjøre etbens benpress med friskt og skadd side og se hvordan du ligger an. Om du føler etter en økt at du blir i overkant anspent og sliten, er det nok lurt å roe ned litt, men det svakeste benet må jo nødvendigvis bli mer slitent enn det sterke. Om sideforskjellen er såpass stor at det går utover teknikk ville jeg valgt å legge inn en del etbensøvelser på det skadde benet ditt. Om du føler deg usikker på å gjøre dette ville jeg heller tatt kontakt med fysioen igjen og fått en vurdering og litt tips.

Feiltrening er jo også et begrep som benyttes for der vi tidligere sa overtrent. Om det er dette du tenker på, så stemmer jo forsåvidt de lokale symptomene litt, men feiltrening her er snakk om en mer systemisk greie hvor hele kroppen merker symptomer. Der tror jeg heldigvis ikke vi er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å makse i ettbeins beinpress, og jeg kom opp til 95 kg på både venstre og høyre (høyre som er operert). Det var kanskje en smule lettere på det venstre beinet, men jeg klarte ikke å legge på noe mer.

Litt frustrerende, synes jeg merka det litt i brystkassa i dag og. Kan det ha noe med at jeg er helt elendig på å tøye etter trening? Eller kanskje det bare er noe jeg inbiller meg... :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...