Gå til innhold

Styrketrening etter kneskade(runners knee). Løpefri i 5 mnd.


Monroe

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har det seg slik at jeg har klart å pådra meg det jeg tror, og er ganske sikker på, er runners knee. Fikk det etter et 10km løp. Før det var kroppen vandt til å løpe, men ikke ute på asfalt, og når det da ble 10km ute på asfalt så sa det vel stopp. Husker jeg fikk vondt i knea etter jeg løp lengre distanser som 10km på mølla og, men det gav seg. Noe det ikke har gjort nå. Så i starten hadde jeg helt fri, og det var greit nok fordi det var jul. Etter mye fri har jeg startet med litt styrketrening igjen. Og igår løp jeg litt, ikke mye og ikke mer en 8km/t. Løp også forfot, på mølle. Og idag har jeg jammen vondt igjen. Tror jeg må innse at dette er noe som på taes på alvor. Lest mye og det anbefales og ha helt løpefri i 4-6 mnd. Dette er da fri frem til ca mai. Det er jo veldig trist fordi jeg skulle ha deltatt i et løp i mnd frem til da pluss maraton. Men kan forhåpentligvis løpe igjen i mai, og det er jo en fin årstid.

Frem til da... jeg vil jo ikke slutte å trene... og elsker å trene styrke, har bare blitt mye løping for har mine perioder med det ene og det andre. HVILKE styrkeøvelser bør jeg UNNGÅ? Jeg prøvde såvidt benpress igår og det tror jeg ikke var så veldig bra.. ser for meg at knebøy med vekt ikke er bra heller.. hmm.. utenom det er trening av rygg positivt fordi jeg trenger å trene den opp pga skade.

Er svømming bra kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått en vurdering av kneet ditt? Det er ofte det er mye vi kan gjøre, og jeg synes det å vente et halvt år og se hvordan det går ikke hørtes ut som det første jeg ville forsøkt.

Når det er sagt er det mye du kan gjøre i den treningsfrie perioden om det er det det ender med. I hovedsak kan du gjøre all styrketrening, men er kneet veldig irritert vil det trolig reagere på knebøy, benpress og utfall i starten. Viktige ting å tenke på er øvelser for gluteus medius. Mange med runners knee vil ha en overaktiv tenso fascia latae og svak gluteus medius. Gode øvelser for dette er sideliggende hofteabduksjon (pass på strak hofte og å ikke rotere ut i hofta - da unngår vi å rekruttere TFL), sideplanke og alle etbensøvelser. Svømming, som du nevner, er også noe som kneet ditt trolig vil tåle og som kan hjelpe deg å holde kondisen oppe.

Men som sagt, jeg ville fått en skikkelig vurdering av kneet før jeg valgte et såpass drastisk tiltak som å avstå fra treningen jeg liker i et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått en vurdering av kneet ditt? Det er ofte det er mye vi kan gjøre, og jeg synes det å vente et halvt år og se hvordan det går ikke hørtes ut som det første jeg ville forsøkt.

Når det er sagt er det mye du kan gjøre i den treningsfrie perioden om det er det det ender med. I hovedsak kan du gjøre all styrketrening, men er kneet veldig irritert vil det trolig reagere på knebøy, benpress og utfall i starten. Viktige ting å tenke på er øvelser for gluteus medius. Mange med runners knee vil ha en overaktiv tenso fascia latae og svak gluteus medius. Gode øvelser for dette er sideliggende hofteabduksjon (pass på strak hofte og å ikke rotere ut i hofta - da unngår vi å rekruttere TFL), sideplanke og alle etbensøvelser. Svømming, som du nevner, er også noe som kneet ditt trolig vil tåle og som kan hjelpe deg å holde kondisen oppe.

Men som sagt, jeg ville fått en skikkelig vurdering av kneet før jeg valgte et såpass drastisk tiltak som å avstå fra treningen jeg liker i et halvt år.

En annen fin øvelse for glute medius er "hip hike"

http://www.youtube.com/watch?v=EySzETVShlk

Vil også anbefale tøyning, eller bedre foam rolling! av tensor fascie latae og IT- båndet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått en vurdering av kneet ditt? Det er ofte det er mye vi kan gjøre, og jeg synes det å vente et halvt år og se hvordan det går ikke hørtes ut som det første jeg ville forsøkt.

Når det er sagt er det mye du kan gjøre i den treningsfrie perioden om det er det det ender med. I hovedsak kan du gjøre all styrketrening, men er kneet veldig irritert vil det trolig reagere på knebøy, benpress og utfall i starten. Viktige ting å tenke på er øvelser for gluteus medius. Mange med runners knee vil ha en overaktiv tenso fascia latae og svak gluteus medius. Gode øvelser for dette er sideliggende hofteabduksjon (pass på strak hofte og å ikke rotere ut i hofta - da unngår vi å rekruttere TFL), sideplanke og alle etbensøvelser. Svømming, som du nevner, er også noe som kneet ditt trolig vil tåle og som kan hjelpe deg å holde kondisen oppe.

Men som sagt, jeg ville fått en skikkelig vurdering av kneet før jeg valgte et såpass drastisk tiltak som å avstå fra treningen jeg liker i et halvt år.

Takk for svar :)

Jeg har ikke fått en vurd av kneet. Nettopp hadd ryggskade og vært på utallige legebesøk og har rett og slett ikke råd. Jeg får ta tiden, trening og nettet til hjelp i rehabeliteringa. Men er veldig sikker på at det er "langdistansekne". Det er jo ikke sikkert at jeg trenger så mange mnd, men jeg er livredd for å ende opp, som jeg har lest mye av, med et kne som ikke fungere fordi jeg ikke tok tiden til hjelp. Men vil jo trene styrke, svømme og diverse i mellomtiden om jeg kan det. Jeg holder jo på å gå ned i vekt(eller mest fettprosent), så er jo dumt dette kommer nå, både mtp på løpinga og at jeg ikke får trent knebly osv. Tips til gode øvelser som hjelper på vektnedgang da?... som kan kombineres med et skada kne...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...