Gå til innhold

Plantar fascitt


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har fått gradvis mer smerter under foten, i plantar fascian de siste dagene. Kjennes sårt og ømt, spesielt om morgenen! Smertene er verst ganske nærme helbenet. La om løpestilen min til forfotsløping for litt over en måned siden. Kan dette være årsaken?

Hva skal jeg gjøre nå?

Har proppa i meg en del omega 3+begynt å massere fotbuen med golfball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever du smerten etter aktivitet, eller generelt uforandret hele døgnet? At det er forfotsløpingen som gjør det er ikke utenkelig, men da vil det være innlysende at smerten kommer etter en økt forfotsløping?

Har ikke hatt dette i mer enn 4-5 dager. Fikk det etter en løpeøkt, og har hatt smerten hele døgnet siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du plattfot og hvordan pronerer du?

Fotbuen min har forandret seg en del etter jeg begynte å løpe på forfoten, så har nok ganske høy fotbue. Overpronerer nok litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fascian, men er mest sannsynlig en overstrekk i fotbladet. Vondt om du trykker på foten med fingrene? Hva med når du beveger foten uten å trø på den eller når du strekker fotbladet? Trykkbølger er svært effektivt i kombinasjon med tøying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være fascian, men er mest sannsynlig en overstrekk i fotbladet. Vondt om du trykker på foten med fingrene? Hva med når du beveger foten uten å trø på den eller når du strekker fotbladet? Trykkbølger er svært effektivt i kombinasjon med tøying.

Alle symptomene til plantar fascitt stemmer, så tror nok det er det ;) Vondt om jeg trykker på foten med fingrene ja, er øm i fascien mot helen. Kjenner også litt når jeg strekker tærne oppover med strak fot (typ tøying av legg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Har fått gradvis mer smerter under foten, i plantar fascian de siste dagene. Kjennes sårt og ømt, spesielt om morgenen! Smertene er verst ganske nærme helbenet. La om løpestilen min til forfotsløping for litt over en måned siden. Kan dette være årsaken?

Hva skal jeg gjøre nå?

Har proppa i meg en del omega 3+begynt å massere fotbuen med golfball.

Først og fremst skal du la foten få litt hvile. Ligg unna det som provoserer mest, slik som løpingen. Siden det er såpass tidlig i forløpet er det ikke noe poeng å starte noe voldsomt med behandling, foreløpig er det avlasting som gjelder og kroppen fikser resten selv. Dette er ganske viktig å ta litt hensyn til, for plantar fascitt kan bli et relativt langvarig behandlingsforløp om du lar det gå lenge. Om du har noe trøbbel med fotbuen eller lignende, så kan det være greit å bruke såler mens du går og står. Om du har kort leggmuskulatur bør denne tøyes da den gir ekstra drag på plantarfascien ved fotavvikling om den er kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst skal du la foten få litt hvile. Ligg unna det som provoserer mest, slik som løpingen. Siden det er såpass tidlig i forløpet er det ikke noe poeng å starte noe voldsomt med behandling, foreløpig er det avlasting som gjelder og kroppen fikser resten selv. Dette er ganske viktig å ta litt hensyn til, for plantar fascitt kan bli et relativt langvarig behandlingsforløp om du lar det gå lenge. Om du har noe trøbbel med fotbuen eller lignende, så kan det være greit å bruke såler mens du går og står. Om du har kort leggmuskulatur bør denne tøyes da den gir ekstra drag på plantarfascien ved fotavvikling om den er kort.

Takker for svar! Har ikke kort leggmusklatur, har nokså god ankelmobibilitet/dorsifleksjon siden jeg har jobbet mye med dette for å kunne kjøre skikkelig knebøy! Satser på at årsaken er den brå overgangen til løping på forfoten (la om på en økt, men brukte sko med litt støtte/demping selv om). Planen var å gå over til fivefingers etter hvert.

Hvor lenge skal jeg hvile/la det være nå? Har teipet fotbuen, kjenner ikke noe særlig nå! Mulig å trene styrke for ben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal jeg hvile/la det være nå? Har teipet fotbuen, kjenner ikke noe særlig nå! Mulig å trene styrke for ben?

Du bør holde deg unna løping til du ikke kjenner smerter i hverdagen. En uke er et absolutt minimum uansett hvor fort du blir fin igjen. Taping av fotbuen er gode ting, mange som kan få en ganske umiddelbar effekt når vi korrigerer feilstillinger.

Sørg for å ta overgangen litt roligere neste gang da, du har ikke lyst til å føkke opp noe som er så awesome! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...