Gå til innhold

til alle dere som tar ZMA


HenrikAukland

Anbefalte innlegg

Ville bare dele kunnskapen jeg har blitt tildelt om ZMA og måten det er lagd på, så til alle dere som tar ZMA kan få en mye bedre effekt.

først helseeffekter ved ZMA:

ZMA

er en kombinasjon av Zinc Monomethionine Aspartate, Magnesium Aspartate og Vitamin B6 og er et råskinn av et kosttilskudd!

Tester viser økt muskelstyrke (opptil 2,5 ganger), utholdenhet og vekst. En annen god effekt med ZMA er at den gir deg en god og avslappende søvn, som igjen er viktig for restitusjon. Dette er et kosttilskudd som virkelig kommer til sin rett tatt i kombinasjon med proteintilskudd og kreatin - Og selvfølgelig hard trening!

Tatt fra beskrivelsen om produktet - ZMA (ULTIMATE NUTRITION) pris 299

ZMA 90 kapsler Ultimate Nutrition - Proteinfabrikken NO

Så går vi på næringsinnholdet på ZMA fra ultimate nutrition

Innhold

Næringsinnhold

Pr døgndose 2 kapsler

ADI%

Magnesium

300 mg

100%

Sink

20 mg

133%

Vitamin B 6

4 mg

200%

Som dere ser her så er næringsinnholdet beskrevet med 2 kapsler, og det er altså 90 kapsler i denne i boksen, så det betyr at denne boksen vil vare i 45 dager.

___________________________________________________________

Skal nå fortelle hva som økonomisk vil være billigere, vare over lengre tid og i tillegg gi bedre effekt enn ZMA.

Tar utgangspunkt i de produktene jeg har selv valgt å kjøpe inn, kan hende effekten av å kjøpe det individuelt kan være enda bedre enn jeg vet om for øyeblikket, men tar utgangspunkt i den informasjonen jeg har for øyeblikket.

Produkt 1: Vitamin B.6 - made in sweden - SKIP AB - [email protected]

pris: 110 kr

Innhold: 75 kaplser

Næringsinnhold: per tablett

B.6 Vitamin/Vitamin B.6 - 250mg

______________

Produkt 2: Super Zinc - Great Earth Vitamins

Pris: 115kr

innhold: 100 kapsler

Næringsinnhold per tablett:

Zink - 60mg

______________

Produkt 3: WNT´s Magnesium caps

Pris: 110kr

Innhold: 100 kapsler

Næringsinnhold per tablett:

Magnesium - 500mg

  • Produkt 1 vs zma : 250mg vs 4mg = du får altså ja, 62 ganger mer.
  • Produkt 2 vs zma : 60mg vs 20mg = du får her 3 ganger så mye
  • Produkt 3 vs zma: 500mg vs 300mg = du får her 2/3 mer enn i en vanlig.

Dette er ingen kampanje mot ZMA, ettersom jeg har vært flittig bruker av det i mange år, men etter å ha analysert hvor stor forskjell jeg nå kan ha og tjene på dette følte jeg det var godt til å holde det alene for meg. Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker den de selger blant annet på Rema 1000. 2 kapsler gir med 600 mg magnesium og 10 mg sink. Føler denne virker bedre for meg enn de som heter ZMA. Mye billigere er den også. B6 er det ikke så mye av i denne, men siden jeg også bruker Xtend BCAA så får jeg i meg nok B6 uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at dosene på Norsk ZMA er lavere enn den originale ZMA'en man får kjøpt i utlandet. Nå veit jeg ikke om sink innholdet er gjort 62ganger lavere i den norske versjonen men, tviler. Om 250mg sink daglig kan gjøre skade vet jeg ikke men, hvis det ikke gjør det vil jeg si ja mer er bedre. Da det dekker den originale ZMA miksturen bedre enn den norske.

Dette er noe jeg har hørt og har selvfølgelig ingen kilder på at det er noe forskjell på Norsk og utenlandsk ZMA. Så skyt meg ikke, hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitamin b6:

Vitamin B6

Pyridoksin Vann Kramper/Epileptiske anfall 400 mg 1100 μg

400mg er overdose, aka for mye å få i seg i løpet av en dag. - 250mg i en pille /check

magnesium

Voksne menn

10 - 13 år

280 mg

over 14 år

350 mg

Voksne kvinner

10 - 13 år

280 mg

over 14 år

280 mg

Kan man ta for mye magnesium?

  • De aller fleste får nok ved vanlig variert kosthold. Om man bruker et kosttilskudd med innhold av magnesium ved siden av er det ikke noe som tyder på at det er skadelig.
  • Øvre grense for daglig inntak er ikke angitt i Norge eller Europa og det er ikke kjent hva store doser over lang tid kan føre til.
  • Gode råd

    Magnesium (300-600 mg) kan forsøkes mot leggkramper.
    Magnesium har vært og blir prøvd, som behandling (under legekontroll), ved mange tilstander, først og fremst ved behandling av svangerskapsforgiftning og ved visse hjerterytmeforstyrrelser
    - Magnesiumet jeg har kjøpt er høy konsentrert og inneholder mer enn anbefalt døgndose av norske leger, men det viser ingen sider som tyder på at å ta over anbefalt dose kan være skadelig, (så lenge man ikke tar en veldig større mengde) . /check

    Zink

    Voksne menn



    10 - 13 år
    11 mg

    14 - 17 år
    12 mg

    over 18 år
    9 mg

    Hvem skal være forsiktig med sink?

    Man kjenner ikke til tilstander hvor sink i anbefalte mengder skal ha negativ innvirkning
    - her har både zinken jeg har kjøpt og ZMA, over anbefalt døgndose av Sink i produktet sitt. Aka min promotering for produkt nr 2, som inneholder 60mg zink i produktet sitt overstiger den daglige anbefalte dosen gitt fra apotek 1. Dette produktet vil likevel testes og hvis jeg oppnår noen "negative effekter", det vil tiden vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at dosene på Norsk ZMA er lavere enn den originale ZMA'en man får kjøpt i utlandet. Nå veit jeg ikke om sink innholdet er gjort 62ganger lavere i den norske versjonen men, tviler. Om 250mg sink daglig kan gjøre skade vet jeg ikke men, hvis det ikke gjør det vil jeg si ja mer er bedre. Da det dekker den originale ZMA miksturen bedre enn den norske.

Dette er noe jeg har hørt og har selvfølgelig ingen kilder på at det er noe forskjell på Norsk og utenlandsk ZMA. Så skyt meg ikke, hvis jeg tar feil.

er ikke 62 ganger mer sink, men 62 ganger mer vitamin B.6 det stoffet som gjør at kroppen lettere tar opp magnesium og sink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Optimum nutrition zma (fra engelsk butikk):

Per 3 capsules for men:

Zinc (as Monomethionine And Aspartate): 30mg

Magnesium (as Aspartate): 450mg

Vitamin B6 (as Pyridoxine HCL): 10.5mg

Muscle Pharm ZMA Max (fra USA)

Amount Per Serving % Daily Values

Vitamin B6 (As Pyridoxine Hydrochloride) 3mg 150%

Copper (As Copper Glycinate) 10mcg 0.50%

Magnesium (As Magnesium Aspartate) 113mg 28.25%

Zinc (As Monomethionine And Aspartate) 7.5mg 50%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger igjen et spor her, i Norge blir vi anbefalt mindre mengder enn andre land. Noen som vet hva de feks anbefaler i USA av zinc, magnesium og b6? 62 ganger høres ut som det er i det drøyeste laget.

her har du en "PFD" fil av produktet jeg kjøpte

http://www.skip.se/wp-content/uploads/2011/06/VITAMIN-B.6.pdf

- Står at det er farmaceutisk kvalitet, med andre ord tviler de overbelaster sine produkter med alt for mye enn dagligdags anbefalt dose, den er p.s 400mg, men all informasjon man får skal man alltid ta med en "klype salt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er essensielt når man tar ZMA/magnesium/sink at man faktisk tar et godt tilskudd og ikke bare kjøper det billigste du finner. For eksempel de tilskuddene du ser på Rema etc er ofte helt på trynet, det er få produsenter som har særlig peiling på hva de selger og fyller tilskuddet med industrielle mineralforbindelser fordi det er det billigste. Skal du ta magnesium og sink som tilskudd er det viktig at tilskuddene kommer i former som kroppen faktisk kan nyttigjøre seg av, som magnesiumaspartat, magnesiumsitrat, magesiumglukonat, sinkaspartat, sinksitrtat, sinkglukonat osv. Du ser gjerne på baksiden av eskene at de bruker magnesiumoksid og sinkoksid, disse formene har svært dårlig opptak, styr unna.

Det er også viktig at man ikke overdoserer. Vitamin B6 skal man helst ikke ta mer en 10 mg av daglig, 50 mg daglig over tid kan gi overdose. Overdosering av vitamin B6 påvirker nervesystemet og er ganske farlig. Sink skal man helst ikke ha i seg mer en 20 mg daglig, mer en 40 mg kan gi overdose over tid. Magnesium gir som regel ikke alvorlig overdose fordi man får diarre ved høyt inntak, 350 mg daglig er satt til den øvrige grensen, men det er ikke problematisk å ta mer så lenge man ikke får diarre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...