Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har trent en del med vekter, og prøvd både fullkropps,2 splits og x-size, men jeg faller stadig tilbake på en god gammel split rutine.

Jeg har vært veldig fornøyd med denne 4-spliten.

Dag1: Rygg + Legger

Dag2: Bakside skulder + Forside skulder + Triceps

Dag3: Hvile

Dag4: Bein + Rumpe

Dag5: Bryst + Biceps + Legger

Dag6&7: Hvile

Men det som ofte er problemet er at beinøktene kan bli veldig lange og tunge, å nå ønsker jeg å forsøke med en 5-split hvor jeg kjører Quads og Hamstrings+Glutes på ulike dager.

Jeg har sett litt rundt på nettet men har ikke falt helt for noen forslag jeg har funnet, og har på egenhånd satt opp denne splitten:

Dag1: Rygg + Bakside Skulder

Dag2: Bryst + Legger

Dag3: Forside Lår + Mage

Dag4: Hvile

Dag5: Forside Skulder + Armer + Legger

Dag6: Bakside Lår + Rumpe + Mage

Dag7: Hvile

Er det noen som har erfaring med denne måten å gjøre det på? Fordeler/Ulemper? Eventuelle endringer?

På forhånd takk til dere som svarer :)

Fortsetter under...

Bare for å ha sagt det - så er det veldig få, dopingfrie personer som har utbytte av å kjøre en 5splitt.

Så da spør jeg deg - trøkker du? Om du gjør, men ikke vil svar - kjør på! Er du clean - så bør du heller holde deg til 2splitt, eller en variant av en 2-splitt/3-splitt som PHAT, er.

Bare for å ha sagt det - så er det veldig få, dopingfrie personer som har utbytte av å kjøre en 5splitt.

Så da spør jeg deg - trøkker du? Om du gjør, men ikke vil svar - kjør på! Er du clean - så bør du heller holde deg til 2splitt, eller en variant av en 2-splitt/3-splitt som PHAT, er.

Jasså? Det værste jeg har "trøkka" er vel noen scoops med neurocore! :D

Jeg har som sagt trent en del 4 split og følt at det har fungert greit, prinsippet med 5 splitten blir jo mye det samme bare økt volum på beintreninga og kortere økter? Er da mange rene fitness utøvere som sverger til å kjøre gjennom kroppen 1 gang i uka, så skjønner ikke hvorfor man plutselig må bruke tvilsomme supplementer når man går over på en 5 split?

Jasså? Det værste jeg har "trøkka" er vel noen scoops med neurocore! :D

Jeg har som sagt trent en del 4 split og følt at det har fungert greit, prinsippet med 5 splitten blir jo mye det samme bare økt volum på beintreninga og kortere økter? Er da mange rene fitness utøvere som sverger til å kjøre gjennom kroppen 1 gang i uka, så skjønner ikke hvorfor man plutselig må bruke tvilsomme supplementer når man går over på en 5 split?

Om du er ren, seriøs med trening, så vet du at en muskel vokser i maks 72timer. Denne perioden kan forlenges med suspekte stoffer som AAS. Ikke for å svartmale noen, men veldig mange i fitness-bransjen bruker div stoffer. Og hvordan vet du at de fitnessutøverne er rene? Det stoffet som sitter lengst i kroppen(som er mest brukt) er testosteron, og kan kun spores via blodprøve innen 14dagers tid.

En 5splitt, er ikke optimalt uansett! Men om du trives med det, så keep doing it!

Om du er ren, seriøs med trening, så vet du at en muskel vokser i maks 72timer. Denne perioden kan forlenges med suspekte stoffer som AAS. Ikke for å svartmale noen, men veldig mange i fitness-bransjen bruker div stoffer. Og hvordan vet du at de fitnessutøverne er rene? Det stoffet som sitter lengst i kroppen(som er mest brukt) er testosteron, og kan kun spores via blodprøve innen 14dagers tid.

En 5splitt, er ikke optimalt uansett! Men om du trives med det, så keep doing it!

Ja jeg er klar over at musklene bare vokser i 48-72 timer etter endt økt. Men selvom det er et 5-split program, så får man jo inndirekte gjennomgang på bein, armer og skuldre flere ganger i uken. Jeg er også klar over at PHAT har fått mye skryt, men såvidt jeg har forstått så følger det også med en viss risiko for overtrening?

5splitt er effektivt, men ikke optimalt.

Hehe, nei det optimale programmet tror jeg ikke er så lett å finne heller! :p

Annonse

Alt er relativt.

Ja jeg er klar over at musklene bare vokser i 48-72 timer etter endt økt. Men selvom det er et 5-split program, så får man jo inndirekte gjennomgang på bein, armer og skuldre flere ganger i uken. Jeg er også klar over at PHAT har fått mye skryt, men såvidt jeg har forstått så følger det også med en viss risiko for overtrening

Er du redd for å overtrene, så er du redd for å lykkes, også! Folk underspiser og overanalyserer alt. Hvis du ikke pusher grensene dine, hvordan skal du lykkes da? Ingen vil noen gang kunne gå på månen, hevdet de. But gues what? They did!

Livet er en ekstremsport. Du risikerer å sette en matbit i halsen og død. Du kan bli påkjørt av en alkoholpåvirket bilfører.

Du kan få hjerteinfarkt i søvne og aldri se dagens lys mer. Skjønner?

Ikke vær redd for å feile. Spreng dine egne grenser å se hva du og kroppen din kan skape. Kjør på and fuck det nei-sayers!

Synes det er litt vanskelig å si. Ser mange som kjører splitt med en nedbryting i uka som har mad fremgang. Mener å huske fra treningsforum at Sigg1FastForm kjørte 4-5splitt med høyt volum. Han hadde jo sykt bra gains på kort tid. Ser også mange andre naturlige utøvere som trener etter et slikt regime. Personlig tror jeg at mange får veldig bra fremgang med å kjøre muskulaturen helt i kjelleren én gang i uka, mens andre har kanskje bedre fremgang med lavere belastning og hyppigere økter.

Hvis du er fornøyd med splitt trådstarter, så kjør på. Men ville testet ut 2-splitt først. Litt høyere frekvens er å foretrekke i de fleste tilfeller, men prøv og feil. Vi fungerer forskjellig.

Ironisk nok er det ofte de som anbefaler fullkropp og h-melk som er dvaske og "utrente" selv. Kanskje jeg provoserer noen her, men jeg personlig tror et splittprogram kan ha noe for seg da mange har godt utbytte av det. Bare det jeg ville få frem her ;)

5 splitt kan fungere, men de som får det til å fungere er de som har et veldig godt grunnlag fra før av. Dette er personer som har trent i mange år slik at kroppen deres tåler intensiteten og volumet i de øktene man må kjøre for å bra effekt av de øktene.

Så å si at det kun er dopa utøvere som får effekt av en 4 eller 5 splitt blir feil, men det er ofte en populær splitt blant dem fordi kroppen deres tåler belastningen.

Kroppen blir ikke overtrent av å kjøre en muskel 2 eller 3 ganger i uka. Faktisk så viser nyere forskning at en gruppe som trente bøy 6 dager i uka økte mest. Dette betyr ikke at man bør kjøre på med bøy 6 dager i uka, fordi disse fikk profesjonell oppfølgning slik at programmet ble stilt inn riktig.

Hva er treningsbakgrunnen din? Jeg ville ikke begynt med 5 splitt før jeg hadde trent bra i en del år i alle fall. Men ønsker du å trene en 5splitt, ville jeg prøvd ut litt forskjellige. De som trener 5splitt har de som regel tilpasset dem sine preferanser og slik de føler de får mest ut av treningen sin. Hvis man leser igjennom Intervjuer av fitnessutøvere på Iform.no, ser man at ingen av de som trener en slik splitt har den lik. Derfor er det vanskelig å anbefale noen en 5splitt skal jeg være ærlig.

Synes det er litt vanskelig å si. Ser mange som kjører splitt med en nedbryting i uka som har mad fremgang. Mener å huske fra treningsforum at Sigg1FastForm kjørte 4-5splitt med høyt volum. Han hadde jo sykt bra gains på kort tid. Ser også mange andre naturlige utøvere som trener etter et slikt regime. Personlig tror jeg at mange får veldig bra fremgang med å kjøre muskulaturen helt i kjelleren én gang i uka, mens andre har kanskje bedre fremgang med lavere belastning og hyppigere økter.

Hvis du er fornøyd med splitt trådstarter, så kjør på. Men ville testet ut 2-splitt først. Litt høyere frekvens er å foretrekke i de fleste tilfeller, men prøv og feil. Vi fungerer forskjellig.

Ironisk nok er det alltid de som anbefaler fullkropp og h-melk som er dvaske og "utrente" selv. Kanskje jeg provoserer noen her, men jeg personlig tror et splittprogram kan ha noe for seg da mange har godt utbytte av det.

Teoretisk sett vil fullkropp være bedre mtp forhøyet proteinsyntese.

Det er vel derfor de fleste anbefaler det til nybegynnere og det at nybegynnere får fortere fremgang.

Nå var ikke poenget mitt at en 5-splitt var unødvendig om det var sånn du oppfattet det. Har selv venner som er veldig store i forhold til andre og har bra fremgang med en 5-splitt.

Kommentaren min "5-splitt er effektivt men ikke optimalt" kan også gjelde for fullkroppsprogram om vi ser på enkeltpersoner. Noen vil få bedre fremgang med en 5-splitt, og noen med fullkropp. Høyere frekvens vil være bedre for noen, og lavere vil være bedre for andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...