Gå til innhold

Lege snakker om forbrenning...


ram88

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Off, det gjør vondt å lese sånn. Heldigvis begynner vår generasjon å bli mer skeptiske til leger og andre fagpersoner som burde hatt peiling. Om man ser på foreldrene våre eller deres foreldre igjen, så er det tydelig at 15 meta-analyser –som beviser at forbrenningen er det samme uansett måtlidsfrekvens– ikke kan veie opp mot det Kari Jaquesson har uttalt i et intervju eller det legen deres sier. Jeg kan vise dem artikler fra FB som er basert på omfattender studier, men da sier de bare: "hvorfor skal jeg tro på akkuratt dette når det står helt motsatt i avisa og ukeblader hver eneste dag?". Da nytter det lite å si at dette er basert på skikkelige studier og at man derfor bør ha større tiltro til dette enn de referanseløse artiklene av selverklærte "eksperter".

Jeg har vurdert å sende ut en felles mail til de personene jeg ser på som de dyktigste innen ernæring. I den mailen har jeg tenkt å stille dem enkle ja/nei spørsmål ang. deres meninger og egne erfaringer om måltidsfrekvens, redusert inntak av karbohydrater og lignende, hvor de også har en mulighet til å forklare grundigere om de føler for det. I tillegg vil jeg be dem fortelle kort om deres utdanning og «meritter» som er relevant for emnet.

Hver eneste person (og det begynner å bli en hel del) jeg snakker med ernæring om lurer på hvorfor jeg ikke vet at man skal spise mange og små måltider. Jeg kan Greit nok, jeg kunne bare gitt faen i det de sier, men jeg er desverre utstyrt med et genuint ønske om å hjelpe folk. Spesielt personer som sliter med overvekt, som jo ofte innebærer dårlig insulinfølsomhet mm., kunne hatt godt av å i det minste vite at PF er et alternativ. Da hadde det vært greit å hatt en bunke med uttalelser fra respekterte leger, professorer og PTer å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt sukker i kosten (les innholdsfortegnelser!), og spis minimalt med stivelse (brød, pasta, poteter, ris m.v.)

Jeg likte noe av det han skrev da, hadde han droppet "hver 3-4 time" så hadde det vært så mye bedre svar. Han var da ikke helt på villspor med de andre tingene han skrev?

Det er godt mulig. Jeg lukket siden med en gang jeg så innledningen med "hver 3-4 time".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...