Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sorry, lang, men relevant intro;)

Jeg har slitt lenge med magesmerter, ubegrunnet trøtthet, hodepine og betennelser. Når det har vært som værst mistet jeg vel 1/3 av håret.

Uten rådføring med lege kuttet jeg ut glutenprodukter fordi jeg ikke klarte mer. Formen bedret seg drastisk, men melkeprodukter trigget lignende symptomer og alt gikk rett igjennom, så kuttet melk og holdt meg til cc, kesam osv. Måtte til slutt kutte ut dette også. Vel fornøyd og på bedringens vei begynte jeg å reagere på løk og hvitløk, maten gikk rett igjennom. Har alltid vært sensitiv til light-produkter når jeg får i meg for mye. Legen tenkte først IBS, men ettersom jeg ble værre og symptomene eskalerte (i prøvefasen) landet han på cøliaki. Tatt tonner av negative blodprøver og en negativ gastroskopi. Jeg blir dårlig av normale porsjoner potet og ris og mais.

Har merket at jeg svetter i perioder ganske mye stillesittende, og jeg svetter lite under fysiske anstrengelser og trening. Blir trøtt og døsig etter middag med normale mengder potet, hvit ris og maisprodukter (nachos). Alt jeg vil da er å legge meg ned på gulvet eller sove.

Å spise kjøtt, salat, noe frukt/bær og brun ris/ quinoa holder meg i fin form og gjør at jeg fungerer i hverdagen, har fokus og tilnærmet ingen problemer. Det går opp og ned noen ganger. Nå har jeg levd slik fint i 4-5 mnd, Men så smalt det for 2 uker siden. Magekramper i en uke, muskelsmerter, spesifikke smerter under h. ribbein og nakke samtidig, og venstre nedre del av magen og på utsiden av leggen samtidig. Diare og kvalme hver dag. Å spise har ikke vært lett. En dag våknet jeg opp og hadde vondt OVER alt, musklene i ryggen var kjempestramme (dette har skjedd 2-3 ganger før) og jeg følte at det var varmt, svettet, men ikke noe merkbar feber. Kiropraktoren min mener at ting ikke henger på greip og vil jeg skal sjekke dette videre.

Ting jeg og han har sett på er: fruktosemalabsorbsjon, leaky gut, karbohydratintoleranse. / sensitivitet

Siden jeg blir trøtt, får tåkesyn og føler meg "lett i hodet" etter vanlige middager ville jeg sjekke blodsukkeret når dette skjedde. 14,8 etter 30 minutter. Det var da middag med en skål nachos, ren biffkjøttdeig og et glass cola. En LITEN porsjon. Har nå testet blodsukkeret 1,5t etter hvert måltid og om morgene. Fastende ligger det på 5, etter kylling og 50g brun ris måltider, 4.7-5.3 Etter frokost med glutenfritt knekkebrød laget av mais,ris,potet + stivelse fra hele gjengen og jordbær: 7.4

Etter en frokost med havregryn,kanel, jordbær, 2 egg gikk pulsen "opp" jeg kunne høre hjertet mitt og følte meg litt skjelven i kroppen men skalv ikke direkte. Testet blodsukkeret og da var det på 3.7. Skriver ned og har planer om å "trigge" det frem til onsdag, for rett og slett å ha noe å legge frem.

Skal til videre utredning for cøliaki på riksen på onsdag, og i januar se en professor på skolen som er klinisk ernæringsfysiolog, men jeg vil gjerne ha noen "ideer" og teorier å legge frem og spørre om. Så sitter jeg ikke hjemme etterpå og er usikker.

Det skal sies at jeg har sagt ALT utenom det som har skjedd de siste 3 ukene til legen. Og så en turnuslege forrige uke som mente jeg hadde fått et magevirus i England som jeg har reagert mer på siden magen min er screwed. Han eller fastlegen har ingen anelse ellers. Svettingen nevte jeg for snart 2 år siden. Når jeg nevnte hårtapet fikk jeg beskjed om at jeg har nok å ta av. Jeg har vært rådvill så lenge, og spurt hva jeg skulle gjøre: "Spis det som ikke gjør deg syk". Jeg har vært en god pasient som har tatt kontakt når noe er galt, og jeg har lenge skjønt at noe er galt. Fikk smelt hypokonder i trynet i England, så ja nå skal jeg benytte meg av sjansen hos en spesialist til å spørre om det jeg lurer på.

Etter hva jeg ser inneholder de tingene jeg reagerer på inneholder kortkjedede enkle sukkerarter, spesielt hvitløk som sender meg rett på do. Hva som tukler med blodsukkeret mitt vet jeg ikke. men jeg drikker normalt og er ikke hyppig på do.

Hvis noen kjenner seg igjen eller har noen forslag, vær så snill å kom med de;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15707-blodsukker-p%C3%A5-ville-veier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke tippe på noen diagnose, men jeg kan komme med min erfaring med blodsukkermåling.

Fastende lå jeg selv på 4.8-5.2 mmol/L om morgene.

Etter noen tunge karbmåltider hadde jeg ved flere anledninger blodsukker på 12-14 mmol/L .

Jeg har desverre ikke eksakt logg her nå mtp gram karbs og blodsukkerrespons, men jeg synes ikke dine resultater avviker sterkt fra mine målinger. Selv om du har høye verdier på noe mindre karbohydrater enn jeg spiste. Nå er jeg mann, så det påvirker jo også.

Etter den frokosten din der du fikk 3.7 mmol/L i blodsukkernivå, hvor lenge etter tok du målingen?

Etter å ha lest litt her :http://jn.nutrition.org/content/126/11/2807.full.pdf

vil jeg si at du kan ta min kommentar over med en klype salt. For mine målinger var langt fra optimale, og kroppen min er tydligvis ikke så rask på reguleringen av blodglukose.

Her står det også mye fin info:Blood Sugar is Stable

Der jeg fikk 14.8 spiste jeg et måltid som var halvparten av hva jeg normalt ville spist, og det var 1-1,5 dl Coca cola. Den målingen var gjort 30-40 min etter fordi jeg følte meg så dårlig og trøtt, og klarte ikke gjøre mer skolearbeid

Den andre målingen på 3.7 var 1,5 timer etter frokost.

Etter hva jeg har skjønt er det abnormalt høyt, og det andre er for lavt. Typiske tegn på høyt blodsukker er slørete syn, trøtthet og at man føler seg "lett i hodet", noe jeg kan skrive under på.

Dette skjer ikke hver gang, det kommer veldig an på hva jeg spiser, og innenfor mitt eget "matregime" skjer dette aldri med mindre jeg har kjøpt mat eller tatt en kjapp løsning.

Annonse

Denne blir interessant å svare ordentlig på. Skal få gjort det i løpet av kvelden. Jeg er ingen kliniker så akkurat det symptomatiske overlater jeg til Vegard, men skal få skriblet ned noen teorier og gitt et ordentlig svar. Takk for tag, Kristin :)

For det første så er det helt umulig å "stille en diagnose" over internett, og utifra det du forteller så kan det være svært mye som er årsaken.

Hvor lenge har du slitt med disse plagene, og hvor lenge er det siden du gjorde endringer i kostholdet? Hvor lang tid gikk det fra du kuttet gluten til symptomene kom tilbake igjen?

Irritabel tarm er en eksklusjonsdiagnose, dvs at det er en diagnose som stilles når man ikke finner årsaken til plagene. Cøliaki er en mulighet, siden dette vil føre til at tarmcellene brytes ned og fordøyelsen blir dårligere. Ettersom cøliakien utvikler seg er det veldig vanlig at andre intoleranser dukker opp pga dette. Dette får du sjekket neste gang.

Problemet kan også sitte i leveren (du nevnte akutte smerter under høyre ribben?) eller i nyrene, og dette er noe du bør be legen om å sjekke. Utover dette bør du også sjekkes for andre kroniske sykdommer som påvirker stoffskiftet.

Dette blir bare spekulasjoner, og jeg tror det beste for deg er å holde deg til legens råd om å spise det som holder deg frisk enn så lenge. Å være nysgjerrig på å finne ut hva det kan være er positivt, og de fleste i din situasjon ville nok vært opptatt av det samme. Men det å lete rundt på internett etter diagnoser kan også slå veldig negativt ut i form av økt angst som ikke nødvendigvis er reell. Innbilt sykdom kan i mange tilfeller gi mye dårligere livskvalitet enn faktisk sykdom, så ofte kan det være best å overlate disse tingene til legen i første omgang, selv om det kan være veldig frustrerende når plagene er så store som du beskriver.

Først og fremst vil jeg bare understreke viktigheten av det Vegard sier over meg her. Å tråle internett etter diagnoser er generelt lite lurt, og som hans svar, vil mitt også bære preg av å være spekulerende.

For det første kan jeg på en måte skjønne at legen din lander på cøliaki, men jeg tror det blir for enkelt. Til tross for at laktoseintoleranse kan "følge med" cøliaki har du et bredt spekter av symptomer som gjør det vanskelig å utelukke ting, og som Vegard nevner kan både lever og nyrer være inkludert. Når det gjelder matvarene du reagerer på ellers som hvitløk og løk, inneholder dette stoffer som absorberes og nedbrytes heller dårlig hos de aller fleste, med ulike utfall. Disse stoffene kalles for øvrig galaktooligosakkarider (GOS) og fruktaner som i stor grad fermenteres i tykktarmen siden vi mennesker ikke har enzymene som trengs for å bryte disse stoffene ned fullstendig. Dersom du isolert sett vet at dette er ting som sender deg på do, så ville jeg styrt unna.

I forhold til magesmerter og muskelkramper i magen kan dette igjen koble inn galleproblematikk og pankreasproblematikk, men jeg synes ikke du skal henge deg opp i dette. Det viktigste for deg nå er å få en skikkelig utredning og da helst av de fleste fordøyelsesorganene, for som jeg sa øverst i innlegget, her vil jeg tro det er viktig å ikke utelukke det andre i og med at symptomene dine dekker et bredt spekter av mulige tilstander.

Blodsukkernivåene dine svinger som du nevner, og kan jo forsåvidt tyde på at du er sensitiv for karbohydrater, men skal jeg være ærlig tror jeg det er viktigst at du får svar på de andre områdene først, da det etter mitt syn, kanskje ikke er blodglukosen din som er utløsende for alle disse plagene.

Jeg vil også understreke følgende:

Dette blir bare spekulasjoner, og jeg tror det beste for deg er å holde deg til legens råd om å spise det som holder deg frisk enn så lenge. Å være nysgjerrig på å finne ut hva det kan være er positivt, og de fleste i din situasjon ville nok vært opptatt av det samme. Men det å lete rundt på internett etter diagnoser kan også slå veldig negativt ut i form av økt angst som ikke nødvendigvis er reell. Innbilt sykdom kan i mange tilfeller gi mye dårligere livskvalitet enn faktisk sykdom, så ofte kan det være best å overlate disse tingene til legen i første omgang, selv om det kan være veldig frustrerende når plagene er så store som du beskriver.

Takk for ideer. Ja jeg vet det er spekulasjoner og at legen vet best osv. En av grunnene til at jeg gjør så mye research er fordi det er ganske tett relatert til studiene jeg tar og nyttig seinere som helsefagarbeider. Men, også når fastlegen min avskriver meg fordi testene han syntes var relevante kom tilbake negative, og nekter å skrive ut sykmelding fordi jeg er sengeliggende i ukesvis, da føler jeg at jeg må ta ansvar for meg selv. Jeg leter ikke etter en bestemt diagnose på nett, jeg leter alternativer for å ha noe å spørre om. Rett og slett fordi jeg måtte grine meg til den timen på rikshospitalet. Legen min hadde ikke tenkt til å gjøre noe mer nemlig. Jeg orker ikke drøssevis av ubehagelige tester hvis det ikke er relevant. Har tidligere spurt om å ta gentest for cøliaki og belastningstest, noe som tydeligvis var totalt upålitelig og urelevant. Jeg har overlatt alt til legen i "første omgang", men jeg føler at jeg må ta et visst ansvar for meg selv når jeg hører om en bekjent som har vært syk 6 år med samme plager før hun har fått diagnose. Det har jeg ikke tid eller mulighet til, og vil for enhver pris unngå at det skjer meg.

Sånn som jeg ser det nå er at jeg må ta et visst ansvar selv for å sørge for at dette blir fulgt opp.

Sluttet delvis med gluten i des 2011/januar 2012, og så har jeg gått helt vekk fra det da jeg har blitt dårlig av små mengder.

Magen og kroppen begynte jeg å merke i august 2011, men har slitt med betennelser, hodepine og generell oppblåsthet før det. Vet jeg hadde mye maveknip når jeg var i barnehagealder også. Melka mener jeg at jeg kutta ut 100% i august 2012, men ren melk kuttet jeg i vår.

Jeg tok hormon og stoffskiftetester i sommer, alt negativt.

Ultralyd av magen, "negativ" alt han kunne se var luft, luft og mer luft.

Har blitt testet for diabetes og leddgikt.

Nå venter jeg på blodprøvesvar fra forrige uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...