Gå til innhold

Vondt i ryggen - trene eller la vær?


Pernillis

Anbefalte innlegg

Jeg har de to siste ukene hatt plager med ryggen. Det har egentlig vært på "forskjellig" sted på ryggen fra dag til dag, og jeg tror det kan være muskulært. Ryggen kjennes tung, og jeg føler den må knekkes. Virker som den bare er én svær knute.

Det som er rart er at plagene begynte etter jeg sluttet å trene (pga. smerter i knær). I dag tenkte jeg å ta meg en treningsøkt, men er det lurt? Blir ryggen kanskje bedre, eller verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånt må du nesten snakke med fagfolk om, men for min del er trening gull verdt. Jeg har en stor skiveutbukning nederst i ryggen. Ikke prolaps enda, men fikk beskjed om at den var så stor at den nesten garantert ikke trakk seg tilbake. Fullkroppsprogram 3 ganger i uka med hip thrust, rumensk mark, bøy og andre godsaker utført med ryggvennlig teknikk samt tøying av musklene som kan påvirke ryggen om de er for stive gjør at jeg er forholdsvis lite plaget med ryggen. Kutter jeg treninga i 2 uker går jeg dog som en gammel krok. Halter, går krokrygga, og går ned i knestående om jeg nyser, hoster eller ler litt spontant uten noe å holde meg fast i. :grumpy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de to siste ukene hatt plager med ryggen. Det har egentlig vært på "forskjellig" sted på ryggen fra dag til dag, og jeg tror det kan være muskuløst. Ryggen kjennes tung, og jeg føler den må knekkes. Virker som den bare er én svær knute.

Det som er rart er at plagene begynte etter jeg sluttet å trene (pga. smerter i knær). I dag tenkte jeg å ta meg en treningsøkt, men er det lurt? Blir ryggen kanskje bedre, eller verre?

Såpass diffuse ryggplager uten utstråling synes jeg du trygt kan forsøke å trene med. Ta det litt pent med en lettere og kortere økt enn du pleier, det er ikke sikkert en eventuell forverring kommer før i etterkant av treningen. Hold deg unna knebøy og markløft og tunge øvelser for ryggen første gang og fokuser på bra teknikk i de øvelsene du gjør. Om ting kjennes fint underveis og til dagen etter kan du gradvis prøve å introdusere mer og hardere trening. Hvis ikke ryggen slipper kan det være en idé å oppsøke en behandler, ikke sikkert det er så mye som skal til for å få deg på rett kjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei! Nå gikk jeg dessverre å trente før jeg fikk alle svarene deres, så jeg tok markløft :oops: men ikke tungt.

Så tok jeg litt sidehev og roing.

Føles egentlig verken bedre eller verre nå. Får se hvordan det blir i løpet av dagen :)

Det er vel bedre å trene litt enn å sitte på rumpen hele dagen uansett. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ofte er det slik at ein får tilfeldige plager som går over av seg sjølv etter ei stund, men sida du har hatt det i over 2 veker, burde du kanskje vurdere å oppsøke hjelp om det ikkje gir seg etter ei veke eller to til. Det kan uansett vere lurt å prøve å sjå problema i samanheng med foreksempel ny aktivet, eller som i ditt tilfelle plutselig mindre aktivitet. Ofte så kan ein finne ei naturlig forklaring på det :) Om du ikkje blir kvitt plagene kan eg anbefale deg å gå til manuellterapeut eller private fysioterapeutar framfor legar, då legar har svært liten kompetanse på muskel/skjellettplager. Sidan du bur i Bergen, er Pål Lea på vågen manuellterapi veldig flink(er manuellterapeut og høgskulelektor) og du kjem billig unna der(under 300), og så har han som manuellterapeut faktisk muligheit til å henvise vidare til feks MR og andre ekspertar( sjøl om det ikkje høyres ut som noko du treng i det heile tatt)!

Ofte er det slik at det kan bli verre om du ikkje brukar kroppen, og særlig når det er snakk om ryggen, ryggen er til for å brukes og til å bevege seg, så om du overbeskyttar/skjermar den kan det hende problemet ikkje gir seg, men faktisk forverrar seg. Men altså om det er nokre spesifikke øvelsar som framprovoserar akkurat den smerta du har så bør du etter all sannsyn ikkje gjere den, evt ta lettare vekter. Kanskje det hjelper å bruke massasjerulle/tennisball om det er nokre vonde punkt(?)

merk at eg er på ingen måte nokon terapeut (men har erfaring frå fysioterapistudier og PTutdanning), så du må på ingen måte ta det eg seier for lov, men om du kjenner deg igjen i det eg skriv og tipsa kan hjelpe deg så er det berre flott! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...