Gå til innhold

Arr etter gammel operasjon blir sårt og ømt..


bjorlien

Anbefalte innlegg

For over 1 år siden opererte jeg venstre leggen etter å vært skadet en lang stund med det som kalles muskellosjesyndrom. Jeg har et ca 10 cm langt arr nedover leggen. Dette har normalt grodd veldig fint frem til en liten stund tilbake til da jeg begynte å øke mengden av styrketrening ben, nå har det begynt å komme stygge runde sår rundt/over og på tvers av hele arret..

Noen som har opplevd lignende selv og eller har tips til hva jeg bør gjøre? Det danner seg en hard skorpe som klør, dette gjør det værre når jeg drar den av..

Jeg har utført samme operasjon i begge leggene, høyre for 6 måneder siden. En så lenge holder denne seg fin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På baksiden av leggen, da? Kan det være at huden blir overstrekt under treningen? Arrvev er jo som kjent lite fleksibelt, og strekk på huden vil gi strekk på arret. Jeg har et arr på magen som er blitt ganske bredt fordi jeg sover på magen.. Jeg føler at visse arrforbedrende kremer kan hjelpe (Kelocote? på apotek), men jeg er usikker på om disse midlene faktisk går langt nok ned i hudet til at det har noe effekt. Dersom det ikke har det, tror jeg desverre du bare må strekke arret the hard way, men dette har jeg ingen kompetanse på. Håper du får noen mer fornuftige svar enn mine etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når et arr dannes vil det normale hudlaget bli ersattet med arrvev som inneholder mye kollagene fibre, noe som er svært lite elasitisk i forhold til normal hud. Disse fibrene dannes på kryss og tvers og er lite strekkvillige om de ikke er ordnet i den normale dragretningen til vevet. I tillegg ser man ofte at arrvevet vil feste seg mot den underliggende fascien. Ved fasciotomioperasjoner som du har hatt blir det ofte relativt store arr, ihvertfall de som ikke lukkes. Er ble ditt sår lukket eller grodde det åpent fra innsiden og ut?

At det danner seg sår i arret tyder på at det er veldig stivt og ikke beveger seg mot det underliggende fascievevet. Dette kan man jobbe med, men du må først la eventuelle sår gro. Behandlingen består av massasje og strekking av vevet. Dette gjør du vet først å myke opp arret med en krem eller lignende, før du med en eller to fingre trykker ned og trekker i arret i den retningen det føles stivt. Du kan også jobbe med små harde sirkulære bevegelser i selve arret med en fingertupp. Om dette ikke hjelper på egenhånd ville jeg tatt kontakt med en som kan litt om dette for å få en undersøkelse og veiledning i korrekt egenbehandling. Man kan også påvirke arret med nålebehandling, elektroterapi eller kinesiotape som supplerende behandling.

Anbefaler deg å også jobbe forebyggende med arret på det andre benet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...