Gå til innhold

bodypump


karoobaroo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tung styrketrening kan gi deg større muskler (avhengig av hvor mye du spiser), økt styrke og høyere fettforbenning (også litt avhengig av hva du spiser.

Bodypump er ikke tung styrketrening. Du kan se på det som en morsom kondisjonsform :-) Dvs økt energiforbruk, potensielt høyere fettoksidasjon og en del helsefordeler.

Styrke er morsomt når man kan det og merker god fremgang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung styrketrening kan gi deg større muskler (avhengig av hvor mye du spiser), økt styrke og høyere fettforbenning (også litt avhengig av hva du spiser.

Bodypump er ikke tung styrketrening. Du kan se på det som en morsom kondisjonsform :) Dvs økt energiforbruk, potensielt høyere fettoksidasjon og en del helsefordeler.

Styrke er morsomt når man kan det og merker god fremgang :)

Tusen takk for svar! Med andre ord så burde jeg legge inn tung styrketrening på rumpe og lår for å stramme opp disse kroppsdelene ordentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man stramme opp så må du se på kroppen ditt som et svømmebasseng. Du kan øke muskelmassen i spesifikke områder (f.eks gjøre basenget dypere), men hvis du tømmer basenget for vann, så kan du ikke tømme det spesielle plasser.

Fettforbrenning er en systemtisk effekt som ikke tar hensyn til hva du trener. Se på tennisspilerne - de er like slank rundt begge armene :)

Men ja - tren gjerne tung styrketrening på rumpe og lår

knebøy

bulgarske utfall

strake markløft

hip-thrust

3ggr pr uke, så blir det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man stramme opp så må du se på kroppen ditt som et svømmebasseng. Du kan øke muskelmassen i spesifikke områder (f.eks gjøre basenget dypere), men hvis du tømmer basenget for vann, så kan du ikke tømme det spesielle plasser.

Fettforbrenning er en systemtisk effekt som ikke tar hensyn til hva du trener. Se på tennisspilerne - de er like slank rundt begge armene :)

Men ja - tren gjerne tung styrketrening på rumpe og lår

knebøy

bulgarske utfall

strake markløft

hip-thrust

3ggr pr uke, så blir det bra :)

Tusen takk for en fin metafor og øvelsestips! Et siste spm., så skal jeg ikke mase mer; hvis jeg trener kondisjonstrening 3 ggr. pr uke etterfulgt av styrkeøvelsene du viste til, samt mage/rygg øvelser, vil dette gi god effekt med tanke på fëttprosent og strammere kropp (selvfølgelig med riktig mat i korrekt mengde)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente mye bodypump før uten å se eller merke noen resultater, men så grep jeg tak i en av PTene på treningssenteret for å få et treningsprogram som gikk på styrketrening. Nå er jeg frelst! Og jeg gidder ikke ense bodypumpen en tanke en gang. Hvorfor trene masse når det nesten ikke er godt for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodypump er jo godt for noe da. De har jo f.eks forsket på at du forbrenner 500 kcal på Bodypump. Poenget med Bodypump er ikke styrketrening, men muskulær utholdenhet. Fokuset skal være på å utmatte musklene helt, derfor er det mange reps, høyt tempo og svært korte pauser. Det er noen som liker dette og som merker effekt. Selv har jeg tatt kurset for å bli Bodypump-instruktør, men har egentlig funnet ut at det ikke er helt min greie, og gidder derfor ikke å bruke av min treningstid på å trene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, derfor skrev jeg nesten ikke godt for noe.

Skal man stramme opp finnes det mange andre måter som er mye mer effektive.

Drev med spinning og bodypump i 4 år uten å se veldig merkbare resultater.. etter å ha trent tung styrke et halvt år er kroppen nesten ugjenkjennelig. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodypump er jo godt for noe da. De har jo f.eks forsket på at du forbrenner 500 kcal på Bodypump. Poenget med Bodypump er ikke styrketrening, men muskulær utholdenhet. Fokuset skal være på å utmatte musklene helt, derfor er det mange reps, høyt tempo og svært korte pauser. Det er noen som liker dette og som merker effekt. Selv har jeg tatt kurset for å bli Bodypump-instruktør, men har egentlig funnet ut at det ikke er helt min greie, og gidder derfor ikke å bruke av min treningstid på å trene det.

1. Hvor mye man forbrenner ved en aktivitet avhenger av mye. Jeg og du forbrenner ikke begge 500 kalorier av en time bodypump.

2. Det er mulig poenget med bodypump ikke er å øke i styrke, men det virker som veldig mange tror det.

3. Å trene muskulær utholdenhet ser jeg få gode argumenter for. Ønsker man å forbedre arbeidsøkonomien (redusere energikostnaden ved en gitt bevegelse) får man bedre effekt av tung styrketrening.

Bodypump er sosialt (er det?) og forbrenner litt kalorier. En helt ok treningsform om man også trener styrke og utholdenhet utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor mye man forbrenner ved en aktivitet avhenger av mye. Jeg og du forbrenner ikke begge 500 kalorier av en time bodypump.

2. Det er mulig poenget med bodypump ikke er å øke i styrke, men det virker som veldig mange tror det.

3. Å trene muskulær utholdenhet ser jeg få gode argumenter for. Ønsker man å forbedre arbeidsøkonomien (redusere energikostnaden ved en gitt bevegelse) får man bedre effekt av tung styrketrening.

Bodypump er sosialt (er det?) og forbrenner litt kalorier. En helt ok treningsform om man også trener styrke og utholdenhet utenom.

1. Ja, så klart vet jeg det, men det var vel det de kom fram til i snitt, og det er i alle fall noe av det de reklamerer for som er fordelene med deres produkt.

3. Nei, vet dessverre ikke noen gode argumenter for det jeg heller, ville egentlig bare få fram at det ikke er ment som styrketrening i samme grad som de fleste som trener styrke gjør. Om man derimot er ny og kommer på en time hvor det brukes vektstang, ser jeg at man lett kan tro at det er styrketrening man skal på.

Bodypump er sosialt, og mange avhenger av en instruktør for å i det hele tatt bruke en vektstang. Vet at slike timer har vært en slags inngangsport til frivektsområdet for min del, da man får inn en del basisøvelser og -teknikk, og venner seg til å trene med en stang. Det er mange reps og dermed relativt lette vekter, så jeg ser litt på det som et lavterskeltilbud evt et supplement til annen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det sagt, det var når jeg begynte med bodypump at jeg fikk mine første muskler! (etter mange år med kun kondisjonstrening...) Jeg så at jeg fikk mer muskler og jeg ble sterkere den perioden jeg trente det minst 1 gang i uka. Det er noen år siden nå da, men det var det som fikk meg til å interessere meg for styrketrening ihvertfall, og få meg inn i styrkerommet etterhvert. Nå bruker jeg ikke tida på bodypump mer, men tyngre styrke, men jeg har absolutt mye bra å si om den timen altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...