Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg og min kjære diskuterer dette litt for tiden.

han er landeveis syklist om våren og høsten og skiløper om vinteren ;). målet er å forbedre tidene sine i både birkenrennet og birkenrittet. tider som allerede er gode.

han mener at styrketrening er kjedelig, men når han en gang i mellom gjør det, er det et type to- splitt program, med mange reps. Med mange reps mener jeg 12- 20. og 3 sett. så jeg skjønner jo at blir kjedelig, og det tar jo en eeeevighet ;)

jeg mener at han bør kunne bruke mer vekt, og færre reps, og at han øker sin arbeidsøkonomi, og dermed vil kunne utvinne størrekraft.

jeg skjønner jo at detter er utholdenhets idretter, og at ikke skiløperer har kropper som 100 meter løpere, noe han mener at et program med færre reps fører til.

har en av oss totalt galt, eller er en kombionasjon det beste?

jeg kan glatt leve med å ta feil, jeg må bare forstå det ;)

hvor kommer flytting av melkesyreterskel inn i dette?

hva mener dere?

Fortsetter under...

Marit

De fleste ski og sykkelutøvere MÅ trene styrke og også tungt for å kunne prestere optimalt i idretten sin. Det går på arbeidsøkonomi og kraftutvikling. Spør Marit Bjørgen hva hun tar i knebøy ;)

so true =)

Marit Bjørgen- my hero =)

måtte faktisk søke litt nå på hva bjørgen gjør. hun sier at hun ikke har trent beistyrke de siste årene, annet enn sykkling, rulleski, løping og ski. bruker vekter for øverkroppen, og ellers er det mye core, iform av f.eks slynge...

hmmmmm.........

Men så er vel Marit alt mer muskuløs enn typen din ;)? Men det er en forskjell på langrenn og sykling, da. En typisk langrenn-utøver er tynnere enn en syklist. Så man kan ikke være ekstremt god i begge deler.

Det er ingen tvil om at tung styrketrening kan hjelpe til økte prestasjoner i sykling og langrenn, men det er nok like mye å hente i teknikk-trening i f.eks langrenn. Der har de fleste veldig mye å tjene. Så det handler vel om prioriteringer, hvor seriøs han er osv. Men du får si til han at det er null sjangs for at han ender opp som hulken av å kjøre mindre reps. Det er med mindre reps man øker mest i styrke, muskelvekst er typ 8-12 reps.

tak

Men så er vel Marit alt mer muskuløs enn typen din ;)? Men det er en forskjell på langrenn og sykling, da. En typisk langrenn-utøver er tynnere enn en syklist. Så man kan ikke være ekstremt god i begge deler.

Det er ingen tvil om at tung styrketrening kan hjelpe til økte prestasjoner i sykling og langrenn, men det er nok like mye å hente i teknikk-trening i f.eks langrenn. Der har de fleste veldig mye å tjene. Så det handler vel om prioriteringer, hvor seriøs han er osv. Men du får si til han at det er null sjangs for at han ender opp som hulken av å kjøre mindre reps. Det er med mindre reps man øker mest i styrke, muskelvekst er typ 8-12 reps.

takk for godt svar =)

mener du da at programmet bør inneholde 8- 12 reps?, eller færre?

Jeg mener at han bør kjøre lavreps på baseøvelser som knebøy, markløft, militærpress, benkpress osv. 4-6 reps, kan til og med kjøre enda lavere reps om det er ønskelig. Helkroppsprogram 2-3 ganger i uken tror jeg hadde passet han fint, som et supplement til mengdetreningen/teknikktreningen han nok alt holder på med i sykling/langrenn.

Annonse

jeg hadde best framgang da jeg kjørte knebøy, markløft og beinpress med 1-6 reps x 5-6 serier. Lange pauser mellom settene.

I tillegg la jeg gjerne til en roøvelse eller chins/kroppshev i slynger, og nordic hamstring - da flere reps og 2-3 serier. TUnge vekter + få reps + lang pause = økt maks. dynamisk styrke uten at muskeltverrsnitet økter like mye som ved f.eks 8-10 reps

BTW: kjørte slik tung økt ca 2 ganger i uka - markløft, beinpress og knebøy var faste øvelser. de andre ble variert litt.

Kjørte jeg flere økter den uka med styrkefokus så ble den enten basistrening etter intervaller, eller sirkeltrening - mange reps, korte pauser, typisk øvelser: ettbens-knebøy, burpees, puchups, stepups, benkehopp, kettlebell-swing, rygghev, dips

Sjekka ut olympiatoppen sine nettsider + birken sine nettsider? :)

Skal selv være med i birkentrippelen, men kjører mest styrke, selv om jeg VET at det beste er å trene kondis 4-5 ganger i uka (minst) + noen økter med styrke.

Det har seg sånn at teknikk og styrke må bygges og vedlikeholdes gjennom hele året, mens kondisen kan finpusses når det ikke er så lenge igjen, så sant man har et ok utgangspunkt.

Tilbake til spørsmålet ditt tror jeg det beste vil være enten type gammeldags styrketrening med 1 min jobb-kort hvile-neste øvelse (rullering)-husker ikke hva den greia heter :p:P XD ELLER/og vanlig ganske hard styrketrening, spesifikk. 8-10 reps, og så mange sett man vil, men 3 kanskje? 4?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...