Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leste dette på sidene til myrevolution:

Acetyl L-Karnitin (ALCAR) kan redusere det nedbrytende hormonet kortisol, samt gi bedre fokus og energi under trening og daglig aktivitet.

Noen som har noe å slå i bordet med når det gjelder dette med kortisol i forbindelse med nevnte tilskudd?

Fant ingen tråder her hvor det var tema (kun i forbindelse med fettforbrenning, og det er ikke jeg opptatt av - går aldri pilleveien når det er snakk om slikt), men skulle gjerne visst om det har noe for seg å ta L-Karnitin dersom man har høye kortisolverdier.

Nærmeste jeg kom da jeg søkte på nettet, var at tilskudd av karnitin kan forverre lavt stoffskifte, som "kan linkes til stress". I den forbindelse burde man vel IKKE ta det dersom man har mye stresshormoner?

Anyone?

Fortsetter under...

Jeg er for lat til å grave frem studier på dette, men det var en gang jeg faktisk oppsøkte slik info selv fordi en blodprøve viste at jeg hadde høyt kortisol og jeg så dette i sammenheng med tilbakegang på treningen. Dette var i en tung eksamensperiode hvor jeg samtidig utviklet et lite utslett som man vet kommer av stress. Det jeg har kunnet finne med solid dokumentasjon for å senke kortisol (i parantes dem som har svak dokumentasjon):

BCAA

Acetyl-L-Carnitine

Ashwagandha/sensoril (nootropic, adaptogen)

(Omega-3)

(rosenrot, nootropic/adaptogen)

(PES Erase)

Utslettet forsvant, men kanskje mer tydelig - hvilepuls sank betraktelig innen en halvtime etter administrering av 2-3g ALCar.

Hjelper også å holde mengden stimulanter nede på et minimum, spesielt "oppkvikkere"/adrenerge tilskudd som Jack3d og Craze.

Jeg er for lat til å grave frem studier på dette, men det var en gang jeg faktisk oppsøkte slik info selv fordi en blodprøve viste at jeg hadde høyt kortisol og jeg så dette i sammenheng med tilbakegang på treningen. Dette var i en tung eksamensperiode hvor jeg samtidig utviklet et lite utslett som man vet kommer av stress. Det jeg har kunnet finne med solid dokumentasjon for å senke kortisol (i parantes dem som har svak dokumentasjon):

BCAA

Acetyl-L-Carnitine

Ashwagandha/sensoril (nootropic, adaptogen)

(Omega-3)

(rosenrot, nootropic/adaptogen)

(PES Erase)

Utslettet forsvant, men kanskje mer tydelig - hvilepuls sank betraktelig innen en halvtime etter administrering av 2-3g ALCar.

Hjelper også å holde mengden stimulanter nede på et minimum, spesielt "oppkvikkere"/adrenerge tilskudd som Jack3d og Craze.

Tusen takk for svar :)

Annonse

Leste noen studier med bruk av BCAA i katabol tilstand, mener å huske det var faste. Nå spiser jeg tilnærmet IF, så det var relevant for meg.

Ja, BCAA var ganske populært en stund, men det har vel etterhvert vist seg å ikke være så fantastisk som man trodde. Har egentlig ikke fulgt med på forskningen på dette, så kan ikke si det sikkert, men klinisk er det hovedsakelig ved leversykdom det brukes, og innimellom på akutten :)

Tannlege Kris: Hvordan senker BCAA kortisol?

Dette blir synsing fra min side men både isoleucine og valine er glukogene aminosyrer. Kortisol oppregulerer blodsukker ved glukoneogenese fra aminosyrer og det kan jo tenkes at substrat (glukose) dermed reduserer kortisolkonsentrasjonen i blodet.

Dette blir synsing fra min side men både isoleucine og valine er glukogene aminosyrer. Kortisol oppregulerer blodsukker ved glukoneogenese fra aminosyrer og det kan jo tenkes at substrat (glukose) dermed reduserer kortisolkonsentrasjonen i blodet.

Er derfor tilførsel av glukose er det første tiltaket ved sykdom som medfører katabolisme.

Holder på med en gjennomgang av det som er på ALCAR for tiden, mest for egen del og for å kunne svare på random forumspørsmål.

Å si at ALCAR kan redusere kortisol..Tja. Når, for hvem og hvordan? Det har blitt studert ved en rekke sykdomstilstander med mulig bedring av disse, så dersom en ser bedring i sykdommen kan en tenke seg at en får reduserte sirkulerende kortisolnivåer. Nå er som regel disse sykdommene spesifikke og resultatene ikke nødvendigvis overførbare til den generelle befolkningen.

Videre kan en hypotetisere at økte intracellulære nivå av karnitin kan øke fettomsetningen i mitokondrien og dermed virke glukosebesparende, noe som kan føre til redusert kortisolutskillelse ved fysisk aktivitet mellom 65 og 75% av makspuls.Kan også ha kolinerg virkning på acetylkolin .

Det operative ordet her er kan. Jeg har en anelse om hvilken studie det refereres til ( eller ikke, lol) i teksten fra MyRevolution, det skal jeg prøve å finne ut av og komme tilbake til.

Roter en rundt på nettet finner en mye rart..

Tar ALCAR selv og har vel gjort det i 2-3 år nå, mest fordi det føles bra i jernen om mårenen med en kåpp kaffe å ægg <3

Tusen takk for svar :)

(Jeg tenker forresten i forhold til "vanlig stress". Ikke direkte en sykdomstilstand, men stress i kroppen over lengre tid pga mye trening med høy intensitet, stressende jobb(er) og mangel på søvn.)

Ser frem til å se hva mer du finner ut av! (y)

Annonse

Sov mer, tren riktig, spis bedre, hvil mer ;)

ALCAR overstyrer ikke en livvsstil som er stressende, om det er det du spør om gidder jeg ikke lete mer. Da er svaret et ubetinget nei. Kortisol er livsnødvendig og mobiliseres i forskjellige situasjoner med fysiologisk eller psykologisk stress, evt begge deler. Holder en på som det du antyder vil ikke ALCAR være første steg å ta..Det er å ta litt færre steg og roe ned.

Har allerede tatt tak i alle de tingene og er i ferd med å starte "på nytt". Har ikke tro på snarveier, uansett hva det gjelder, men tenkte kanskje dette tilskuddet kunne være en slags hjelp i tillegg til å legge om til en bedre og mer harmonisk hverdag ;) Liten kickstart på veien, om du vil.

Og jeg fikk ikke inntrykk av at det var annet et enn helt vanlig tilskudd for "vanlige" mennesker, altså ikke med en mer alvorlig sykdomstilstand.

Men jeg takker så mye for at du tok deg tid til å svare! :)

Bare hyggelig! Bra du tar tak i årsakene til stresset. Når det er sagt kan godt ALCAR ha noe for seg, jeg har ikke sluttet å bruke det siden første gang jeg prøvde, og det begynner å bli en stund siden. Har gått noen kg ALCAR siden da :p

Ja, det var ikke så kult å bli svakere, være konstant sliten og gå opp i vekt som jeg trodde :p

Takket være en hard influensa + fitnessbloggen er jeg back on track!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...