Lonepone Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Bare barnemat sa du? Barn lærer seg ofte å like det de blir servert. Men det er likevel vanskelig for mange å få barna sine til å spise visse type grønnsaker og lignende. Når barn begynner i barnehagen ser de hva andre barn har med seg i matpakka, de blir introdusert for annen mat enn den de får hjemme. De vil oppleve barn som skryter over brødskiva med foreksempel sjokoladepålegg eller prim. De vil også oppleve andre barn som ikke bryr seg om sjokolade, men som elsker brødskive med makrell eller gårdsdagens kylling middag. Samtidig er det alltid noen som klager over at det ikke er pålegg på brødskiva fordi de har spist det opp. (unskyld meg, men det er utrolig mange som sender med unga tørt brød uten smør med en salami eller brunost skive på toppen) Også forventer de at barna skal spise opp maten sin! Jeg hadde ALDRI giddet å spise en slik brødskive! Hadde du?? Kjedelig og tørr, hvordan kan vi forvente at et barn skal gjøre det når vi selv går å handler ferdig påsmurt, spiser skikkelig mat i kantina eller har med deilige middagsrester på jobb? (en liten små hissig avsporing) Er det rart barna blir forvirra? Nei. Er det rart de blir kritiske til noen typer mat? Nei. Barn får med seg veldig mye, hvis du later som du liker en matrett for at den er sunn og du vil at barna skal spise den, så er det bra. Men rynker du ubevisst på nesa, så er du sannsynligvis avslørt. Da vil ofte ikke de ha det heller. Mange undervurderer disse små fantastiske menneskene, som blir bombardert med nye impulser og tanker hver eneste dag! Her er det våres jobb og være en forstående voksen. Både som voksen i barnehagen og som foreldre hjemme. Heldigvis er det noen små ting man kan gjøre for at mathverdagen skal bli lettere. Aller først, snakk med barna åpent og enkelt om sunn hverdagsmat som gjør at man orker å leke. Snakk også om den usunne maten, kom med eksempler til hva det kan være, og i hvilke tilfeller slik mat kan spises. I tillegg er det viktig at barna får være med til å lage sin egen mat, eller generelt mat hjemme. La dem grise, kjenne og smake. Dette er med til å gi barna ett innblikk i hva det er de spiser, og hvordan mat ser ut før og etter tilberedning. Samtidig som at det er sosialt, hyggelig og lærerikt. (Eventuelt veldig grisete) Dette er ikke noen kritikk, og det gjelder slett ikke alle. Men jeg ønsker så gjerne at det skal være mer fokus på barn og ernæring, og ikke kun for voksne som trener. Jeg jobbet i barnehage for en stund tilbake, og det var faktisk ofte slik at vi kunne merke forskjell på om det var mor eller far som hadde levert og laget matpakke. Kun på grunn av energinivået og sinnsstemningen til barna. Det var så drøyt at barn fikk forstoppelse, de dagenene det var en sløv forelder som laget matpakke. Det burde ikke vært lov. Uansett, prat sammen, lag mat sammen! Og til de kresne sjeler legger jeg med noen morsomme mat bilder som forhåpentligvis kan gi inpirasjon til sunn kjøkkenlek. Hilsen en som håper på en sunn og kunnskapsrik fremtid! schumacher, Sunni, Daniel Sol og 6 andre 9 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15051-bare-barnemat/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
focuseme Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Jeg mener det viktigste er å lære dem grunnleggende matlaging slik når de vokser opp så slipper de å hele tiden måtte ty til kjappe usunne løsninger :-) Fra tid til annen er jo ikke det noe problem selvfølgelig :-) Lonepone 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15051-bare-barnemat/#findComment-574772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonepone Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 Nå har det vært et par sånne tråder ang barn og "sunn" mat.. Og jeg blir ikke skuffet hver gang.. Nå er jeg enig i mye av det du sier, og du har ikke like mye fokus på "sunnest mulig" osv... Men.. Det er ikke forskjellen på sunn og usunn mat unger bør lære.. Det er mengdene.. En unge skal ikke lære at: nei man skal bare spise kylling,brokkoli og andre "rene" produkter.. En unge skal ha variasjon. Om det betyr at de får 2-4pizzastykker 2 ganger i mnd.. Så dreper det dem ikke! Og der igjen, så kommer det også inn på aktivitetsnivået, alder osv... Unger skal lære å lage mat, lære forskjellen mellom usunne/sunne matvarer og mengder heretter! Ja! Såfremt alder og aktivitetsnivå er tilpasset det de faktisk lærer! Poenget mitt er: I et par av trådene, går det faktisk en tråd mellom at unger får bare med seg frukt+litt pålegg i matboksen.. Hvem i huleste gir folk rett til å si at : de 2 skivene+ noe frukt+melk er så forbaska gale? Alt med måte! Ikke rart enkelte unger vokser opp med et forvrengt syn på mat og trening! Veldig enig med deg! Jeg har ingenting imot brødskiver til barn i patpakka. Det jeg prøvde å få frem der var heller at man kan anstrenge seg litt for å gjøre maten delikat, og da gjerne sammen med barna! focuseme 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15051-bare-barnemat/#findComment-574899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonepone Skrevet 22. november 2012 Forfatter Del Skrevet 22. november 2012 Ja! Personlig, så likte jeg veldig godt de gangene det ikke "bare" var leverpostei på! Men gjerne leverpostei+ agurk! Eller annet pålegg+agurk! Da ble det mye friskere osv! Det er noe jeg husker godt ihvertfall! Det likes ennå det, så lenge maten er fresh goffer unga inn agurkskifene først med stor fryd for å egentlig ha gjort noe "litt ulovlig" altså ta av pålegg.. Jeg kan si noe positivt også! Det var mye bra matpakker i barnehagen og:) hjemmelaget brød med godt pålegg, deilige middagsrester og oppskårede grønnsaker! Heia de som lager slike matpakker Veldig bra for de som har det slik, og litt kjedelig for de andre! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15051-bare-barnemat/#findComment-574958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linek86 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Bra innlegg, jeg er førskolelærer å kunne ikke vært mere enig! En variert matpakke er det beste for ALLE!!! Lonepone 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15051-bare-barnemat/#findComment-593547 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miemarie Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Jeg har selv jobbet i barnehage å jobber litt i forskjellige barnehager nå. Jeg likte veldig godt innlegget du skrev for det er faktisk slik at de tar inn alle impulsene. jeg opplevde engang at et barn hadde med seg bolle, å så hadde det andre barnet som satt ved siden av med seg vanlig brødskive med makrell, blikket til det barnet var alltid vendt mot det barnet som hadde med seg bolle. Barn kan ofte synes det er kjedelig med sin matpakke når de ser andres. derfor er det ekstra viktig med variasjon i matpakken, ikke bare brødskive med makrell hele tiden men kanskje og sende med litt frukt og grønnsaker. fargerik mat. Det jeg stusser på avogtil er hvorfor barnehagene har prim og brunost når det er stapp fullt med sukker? Fler og fler barnehager har jo et bevisst forhold på at de skal ha lite sukker så da burde de jo og se på hvilket pålegg de har. Mange barnehager forbyr også syltetøy og sjokoladepålegg på brødskiva pga sukkret, å noen barnehager har og forbud mot middagsmat fordi det tar forlang til å forberede og det blir flying frem og tilbake. Jeg som barn-og ungdomsarbeider synes det er kjempe viktig at foreldre sender med varierte matpakker og tar seg tid i hverdagen til å lage disse matpakkene. Det er kjempe viktig med barn og ernæring, og barnehager skal jo og ha fokus på dette. Kanskje burde det vært mer informasjon i barnehagen om ernæring og kanskje og tatt opp på foreldre møte som tema. Lonepone 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15051-bare-barnemat/#findComment-593919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonepone Skrevet 7. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2012 Dere har forstått det!! Spre videre Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15051-bare-barnemat/#findComment-593953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonepone Skrevet 7. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2012 Mer gøy Jakebob og elise89 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15051-bare-barnemat/#findComment-593964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.