Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har kun sett 1 person gå så langt ned i knebøy at hoftene kommer under/like langt som knærne... ellers går ikke folkene på mitt treningsstudio langt nok ned til å sette seg på do engang..... så har jeg ikke brydd meg om det, men i går hadde den ene fysioterapeuten en treningsveiledning - hvor han da lærte vekk knebøy, men uten å bøye seg noe særlig.... ikke i nærheten av langt nok til å f.eks sette seg på en stol.....

så jeg lurer på: er det mulig å ta knebøy uten å gå hele veien ned? er det en grei øvelse som man lærer vekk? eller heter det noe annet, er det en moderert versjon?

han fyren som fikk treningsveiledning hin dagen, var på trening samtidig som meg i går... da gjorde han knebøy (uten å gå langt ned) i smith-maskinen med 30 kg vekter på stangen, og med belte på *solbrillesmilefjæs*

Fortsetter under...

så jeg lurer på: er det mulig å ta knebøy uten å gå hele veien ned? er det en grei øvelse som man lærer vekk? eller heter det noe annet, er det en moderert versjon?

Det kalles kvartbøy og er vel heller en retardert versjon :)

Gjest johnmf94

Du har kvartbøy, parallelle knebøy, og dype knebøy. ("parallelle" knebøy blir som regel utført som kvartbøy av folk flest tho..)

Så lenge du er frisk i kroppen så er dype knebøy det mest funksjonelle og skadeforebyggende:)

Mindre belastning på knærne, mindre belastning på korsryggen og det ser bedre ut.

Gjest johnmf94

Burde også nevnes at dersom du tar dype knebøy så må du tåle og ta imot stygge blikk og crap fra folk som tror de vet bedre enn olympiske vektløftere som har tatt gull i OL, samt trent med dype knebøy fra de var 10 år gamle og har bedre knær enn 90% av befolkningen:)

Annonse

Burde også nevnes at dersom du tar dype knebøy så må du tåle og ta imot stygge blikk og crap fra folk som tror de vet bedre enn olympiske vektløftere som har tatt gull i OL, samt trent med dype knebøy fra de var 10 år gamle og har bedre knær enn 90% av befolkningen:)

Er det vanlig å motta stygge blikk når man tar dype knebøy? Aldri opplevd o_O

Skal sies at selv om jeg ikke har fått stygge blikk, så har jeg fått henvendelser etter bøy om at "NEI NEI NEI! DETTE GJØR DU FEIL! Beina skal stå smalt,føttene straka vegen rett frem, albuene så langt frem som mulig, tommelen rundt stanga, og puste ut på veien nedover!"

Som dere sikkert skjønner var fyren yppersteprest av Bro. Så det finnes folk der ute med mange slags forskjellige meninger.

Det er kun èn type knebøy, og det er forbi parallell. Alt annet er bastardavarter, folk kan kalle det hva de vil men det er ikke knebøy. Jamfør Rippetoekommentaren som Cheesecake har postet hyppig i det siste :)

Skal sies at selv om jeg ikke har fått stygge blikk, så har jeg fått henvendelser etter bøy om at "NEI NEI NEI! DETTE GJØR DU FEIL! Beina skal stå smalt,føttene straka vegen rett frem, albuene så langt frem som mulig, tommelen rundt stanga, og puste ut på veien nedover!"

Som dere sikkert skjønner var fyren yppersteprest av Bro. Så det finnes folk der ute med mange slags forskjellige meninger.

Da er det bare èn ting igjen å gjøre: ta bøyen forbi 200kg. Ingen som klager når du bøyer 200kg ;)

Da er det bare èn ting igjen å gjøre: ta bøyen forbi 200kg. Ingen som klager når du bøyer 200kg ;)

Må bare fikse hoppekneet først,så skal jeg bøye til gulvet gir etter og stanga ryker. Meeen... first things first:/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...