Gå til innhold

Concept 2-roing - Hvordan bli bedre på 500-meter?


selters

Anbefalte innlegg

Hei,

Mann, 26 år, 186 cm, 90 kg.

Har begynt å ro litt på Concept 2-romaskin i det siste. Har ingen ambisjoner om å bli veldig god på langdistanse, men synes 500-meter (og 250 meter) er artig. Bestetiden min er 1:31 på 500-meter. Maksfart jeg får til på romaskina er vel tilsvarende 1:16 på 500-meter. Problemet er at jeg stivner og får melkesyre etter 200-300 meter, og det blir bare verre og verre jo lenger ut i distansen jeg kommer. Gir jeg alt, begynner jeg med toppfart, og avslutter på 1:40-1:45. Prøver jeg å beherske meg, ligger jeg på 1:28 i begynnelsen og 1:40 mot slutten av løpet.

Jeg er ganske sterk i draøvelser med armene, middels sterk i benkpress, moderat sterk i markløft og svak i knebøy (nå ligger beste løft på 3 reps med 40 kg ekstra i chin-ups, 117,5 kg i benkpress, 170 kg i markløft med belte, 120 kg i dype knebøy med belte).

Vil det hjelpe å rett og slett få opp vo2-max, eller må annen trening til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Hei,

Du stivner fordi musklene ikke er vant til den nye øvelsen.

Roing er vel en av de kondisjonsøvelsene som bruker flest muskler, foruten langrenn og kanskje svømming, dvs.krever høyt oksygenopptak.

For å trene opp ville intervalltrening med roing være ideelt. Ca. 4minutter intensiv roing hvor du må passe på å ikke stivne, det betyr lavere intensitiet enn maks som du nå forsøker på.

Det å ha som mål å bli god i 500 meter kan være fornuftig, men å kun trene på 500 meter høres ufornuftig ut. Teste seg selv på 500meter en gang i måneden kanskje, resten av måneden brukes til intervalltrening.

I tillegg må du varme opp grundig, ca. 15minutter rolig roing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...