Gå til innhold

Styrke og Cardio samme dag?


Friskus.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men ikke noe cardo trening her, jeg skal heller ikke forebrenne noe spesielt med fett.

Jeg kan se mange gode grunner til å trene cardio utover det å forbrenne fett. Hva med "løpe etter bussen", "leke med ungene", "fange den rømte kaninen" eller "gå opp til loftet". God fysisk form handler om mer enn bare normalvekt vs overvekt.

Jeg kan ikke se noen grunner til å ikke trene cardio samme dag som styrke. Er trolig lurt å styre unna de tøffeste cardioøktene samme dag som du kjører tung styrketrening. Og selvfølgelig handler det om totalbelastning, med trening + jobb + familie + alt-annet-som-man-må-rekke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå tente jeg på på cardio som skikkelig svetting altså. Jeg går turer hver dag jeg hopper og spretter hjemme i stuen, jeg løper i trappene hjemme. osv osv ..Jeg har ikke lappen så jeg bruker beina hele dagen, og er et sykkelsesong sykler jeg . Jeg er glad i og danse og kan fint danse meg gjennom husvasken for å få bevegelse ikroppen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer en artikkel fra Børge Fagerli

"Strength and endurance training produce widely diversified adaptations, with little overlap between them. Strength training typically results in increases in muscle mass and muscle strength. In contrast, endurance training induces increases in maximal oxygen uptake and metabolic adaptations that lead to an increased exercise capacity. In many sports, a combination of strength and endurance training is required to improve performance, but in some situations when strength and endurance training are performed simultaneously, a potential interference in strength development takes place, making such a combination seemingly incompatible. The phenomenon of concurrent training, or simultaneously training for strength and endurance, was first described in the scientific literature in 1980 by Robert C. Hickson, and although work that followed provided evidence for and against it, the interference effect seems to hold true in specific situations. At the molecular level, there seems to be an explanation for the interference of strength development during concurrent training; it is now clear that different forms of exercise induce antagonistic intracellular signaling mechanisms that, in turn, could have a negative impact on the muscle's adaptive response to this particular form of training. That is, activation of AMPK by endurance exercise may inhibit signaling to the protein-synthesis machinery by inhibiting the activity of mTOR and its downstream targets. The purpose of this review is to briefly describe the problem of concurrent strength and endurance training and to examine new data highlighting potential molecular mechanisms that may help explain the inhibition of strength development when strength and endurance training are performed simultaneously."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Styrke kombinert med moderat cardio er ikke så farlig bare du holder deg til caloriintaket og proteinmengden du trenger til å bygge muskelmasse. Grunnen til at folk anbefaler å ta cardio og styrke på forskjellige tidspunkter er at hvis du for eks tar en lang cardioøkt (zumba varer ca 1 time eller noe? ) rett etter styrketrening så kan, til en visst grad hindre muskelvekstprosessen. Men det er ikke farlig å ta begge økter samtidig. I såfall ville jeg anbefalt å ta styrke først og cardio etter. Bare husk å holde deg til Kaloribehovet og få i deg nok mengde med proteiner. Hvis målet ditt er å øke din muskelmasse så ville jeg anbefalt deg å ikke ha for lange cardioøkter. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Takk for svar,trener ikke styke å cardio i samme økt,tar som regel styken på formidagen og cardio 5-6 time etter og spiser to måltid i mellom øktene.

Som jeg sa tidligere. Så lenge du er 100% sikker på du havner I overskudd, så er det ikke noe prob.. men tviler på at du spiser sunt og klarer havne I overskudd! Men men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,trener ikke styke å cardio i samme økt,tar som regel styken på formidagen og cardio 5-6 time etter og spiser to måltid i mellom øktene.

Om det funker for deg og du klarer å spise nok så gjør du dette : ) om du sliter med restitusjon og ikke går opp i vekt kan det derimot vere lurt å kutte ned på kardioen enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Så du mener det ikke er mulig å spise sunt og havne i overskudd samtidig?

Jo for all del, men en (jente?) på 166 og 55kg= sier som oftest seg selv(uten fordommer) at de faktisk ikke klarer å spise skikkelig og komme i overskudd... Men er jo som jeg sier; såfremt at hun klarer å komme i overskudd, Så kan hun jo ha kardio.

Så var ikke ment at det ikke går!;) Men er faktisk vanskelig for de fleste, da de ikke er vant til mengden:) So dont kill me :D:nin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...