Gå til innhold

Urealistisk?


Chi

Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt med periodisk faste og vil ned i vekt. Jeg er normalvektig, har gått ned 4kg så langt i år. Gikk egentlig ned 7, men det har sneket litt på seg igjen. Jeg har begynt med styrke 3 ganger i uka og har begynt å telle kalorier nylig. Før jeg begynner å oppgi vekt her vil jeg legge vekt på at jeg er 157cm og at ingen av tallene nevnt gjør meg undervektig. Jeg veier for øyeblikket 56kg og har tidligere hatt 48-50kg som trivselsvekt. Jeg har tatt denne artikkelen som utgangspunkt: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1612

Skal jeg legge meg på 1400kcal nå? og når jeg har nådd 50kg gå over til 1300kcal? Eller skal jeg bare legge meg på 1300 med en gang? Håper å veie 50kg til over nyttår men fortsatt beholde muskelmasse, er jeg urealistisk nå? Setter pris på alle råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sult har jeg egentlig ikke så mye problemer med å kjenne på, det er søtsuget jeg sliter med å håndtere. Sult blir en positiv følelse for meg, for det hinter til at man ikke stapper i seg for mye:P Det jeg prøver å finne ut er hva som er forsvarlig eller ei. Ser for meg at det er vanskelig å trene seg sterkere og samtidig miste mye kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtsug kan være et tegn på at kroppen ikke får den næringen den ønsker.. Å ligge 1300 kcal er jo ikke farlig for en kort periode, men som du sier; det er vanskelig å trene seg sterkere og samtidlig miste mye kroppsvekt. Men det er fult mulig å ligge i kcalunderskudd, gå opp i styrke og ned i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor fort du vil ned i vekt. Jo mindre du spiser jo fortere går du ned i vekt, men samtidig øker det sjansen for at du går på en kjempesmell betraktelig. Ønsker du å gå ned til å veie 48-50 kg, burde du etter min mening legge deg på ett høyere kalorinivå med ett lengre tidsperspektiv på vektnedgangen. Alle kan slanke seg 10 kg på relativt kort tid, det er derimot de færreste som klarer å holde vekttapet særlig lenge, så her gjelder det å ha tolmodighet og ikke sulte kroppen sin. Det er som Marte Sørø skriver over her helt riktig at søtsug ofte er ett tegn på at kroppen ikke får optimal næring. For min del får jeg alltid ett voldsomt søtsug etter perioder med lite mat og mye trening. 1300 kcal er fryktelig lite mat hvis det er ett nivå du har tenkt å ligge på over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tilbakemeldinger:) Jeg får mest søtsug etter at jeg har spist middag faktisk o_O Og i dag.. spiste alt for lite (glemte å pakke med meg mat på jobb) og når jeg første spiste var det mer musli og ren karbo mat. Så i kveld ble jeg helt zombie etter snop. Får legge meg litt høyere nå i starten. Går nok ned uansett, sammenlignet med hvor dårlig ting har vært i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...