Gå til innhold

Skjev kneskål


Rasmus Jørgensen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå i noen mnd. hatt skjev kneskål på mitt høyre ben. Kneskålen ligger for mye til høyre, så den gnisser mot muskelen på innersiden av låret ifølge fysio. Dette gjør at jeg må teipe kneet mitt slik at kneskålen skal komme tilbake i rett stilling. Har hatt dette i noen mnd nå, men liten fremgang, fortsatt smerter hver gang jeg tar leg extension, knebøy og markløft. Spesielt leg extension er bra ifølge fysio, men det går bare ikke å ta det. Har dere noen alternative treningsøvelser som tar fremside lår bra? Vil absolutt ikke ha chicken legs! :)

Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har nå i noen mnd. hatt skjev kneskål på mitt høyre ben. Kneskålen ligger for mye til høyre, så den gnisser mot muskelen på innersiden av låret ifølge fysio. Dette gjør at jeg må teipe kneet mitt slik at kneskålen skal komme tilbake i rett stilling. Har hatt dette i noen mnd nå, men liten fremgang, fortsatt smerter hver gang jeg tar leg extension, knebøy og markløft. Spesielt leg extension er bra ifølge fysio, men det går bare ikke å ta det. Har dere noen alternative treningsøvelser som tar fremside lår bra? Vil absolutt ikke ha chicken legs! :)

Rasmus

Hei!

Om din høyre kneskål ligger for langt til høyre vil den gnisse mot det underliggende benet på utsiden, ikke muskelen på innsiden. Skrev om det i et annet innlegg, kopierer det inn her (kanskje ikke alt som er relevant for deg)

(...)

Det andre problemet ditt er det du forteller om kneskåla di. Det høres ut som en typisk utgave av patellofemoralt smertesyndrom, som ganske enkelt betyr at du har smerter mellom kneskåla og lårbeinet ditt. Det er mange årsaker til at disse problemene oppstår, så jeg skal forsøke å forklare faktorene litt inngående:

1. Q-vinkel

qangle.jpg

Q-vinkelen er genetisk bestemt, og står for mye av årsaken til å jenter er mer disponert for disse plagene enn menn, da de har i snitt 5 grader større vinkel. Q-vinkelen er vinkelen mellom en linje fra hoftekammen til kneskåla mot en linje fra senefestet øverst på leggen og gjennom kneskåla. Hva dette betyr er i praksis er at en større q-vinkel gjør at lårmuskelen trekker kneskåla mer til siden.

2. Vastus medialis obliquus (VMO)

patellofemoral-syndrome-labeled1.jpg

VMO er de nederste fibrene av vastus medialis som du ser på bildet på innsiden av låret over kneet. Som vi ser på bildet vil VMO trekke kneskåla di innover, mens vastus lateralis vil trekke den utover. Imbalanse mellom disse to musklene vil også gjøre at kneskåla blir dratt utover.

3. Gluteus medius:

250px-Posterior_Hip_Muscles_3.PNG

Over ser du hvor denne muskelen ligger, bak på utsiden av hofta. Denne muskelens oppgaver er å føre benet ut til siden og å rotere det utover. Det vil si at når gluteus medius er svak, vil låret og kneet ditt falle inn mot midtlinja når du belaster det. Dette setter igjen kneskåla i en posisjon hvor de blir dratt til siden.

Hva gjør så alt dette draget i kneskåla?

PFPS-150x150.jpg

Her ser du et høyrekne sett forfra. Normalt sett rir kneskåla i en grop mellom knokene nederst på lårbeinet. Om draget blir for mye til siden, vil kneskåla kollidere med benet under og skade brusken på selve kneskåla eller benet under. Ved slik problematikk kjenner man ofte denne typiske knatringen under kneskåla som du beskriver.

Hva er da løsningen? Vel, siden Q-vinkelen er genetisk får vi ikke gjort noe med det. Løsningen blir da å ta tak i de andre risikofaktorene. Å trene VMO isolert er ikke mulig, men man vet at fra naturens side er vi koblet slik at denne ofte aktiveres mer om vi aktiverer gluteus medius. Gode øvelser for dette kan være etbens knebøy mot vegg (stå på ytterste ben). Du bør også trene gluteus medius isolert, her finnes det tuseinvis av øvelser - pelvic tilt, sideplanke, sideliggende hofteabduksjon, i kabeltrekk osv osv osv. Den bør også trenes i funksjon, f eks på en stepkasse hvor du går rolig opp og ned med fokus på full knekontroll. Ofte kan det hjelpe å støtte kneskåla di med tape slik at treningen blir lettere.

Jeg har jo ikke undersøkt deg, så aner ikke om det er dette som gjelder deg. Om du føler at du og fysioterapeuten din har jobbet lenge uten å komme noe vei, er det lov å bytte terapeut og se om han har en annen tilnærming. :)

Det er flere årsaker til kneproblmer enn dette, men det er hva jeg ser definitivt oftest hos unge jenter med kneproblemer. Dette ble litt langt, men fyr løs om det er noe spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hatt skjev kneskål på mitt høyre ben. Kneskålen ligger for mye til høyre, så den gnisser mot muskelen på innersiden av låret ifølge fysio.

Smertene jeg har er kun på innersiden av kneet. Akkurat som om den går i kant med kneskålen

Om din høyre kneskål står for langt til høyre, hvordan kan den da gnisse mot noe på venstre side av kneet? Det er heller ikke noe muskulatur som ligger langt nok ned til å bli gnisset noe særlig på av kneskåla.. Om du har smerter på innsiden med en kneskål som sporer for mye til siden er det som regel det mediale patellaretinaklet (et bindevevsdrag som skal holde kneskåla på plass) som blir irritert grunnet gjentakende strekk, eller noen ganger en medial plica (en slags utposning fra en hinne inne i kneet ditt som kan bli irritert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din høyre kneskål står for langt til høyre, hvordan kan den da gnisse mot noe på venstre side av kneet? Det er heller ikke noe muskulatur som ligger langt nok ned til å bli gnisset noe særlig på av kneskåla.. Om du har smerter på innsiden med en kneskål som sporer for mye til siden er det som regel det mediale patellaretinaklet (et bindevevsdrag som skal holde kneskåla på plass) som blir irritert grunnet gjentakende strekk, eller noen ganger en medial plica (en slags utposning fra en hinne inne i kneet ditt som kan bli irritert).

Fysio har sagt at kneet ligger for mye til høyre, samt at det er "tiltet" litt. Dette kan kanskje forårsake smertene på innsiden? Uansett, har dere noen gode øvelser for å rette på dette? Jeg har prøvd å gå med et ben kontrollert opp og ned på en stepkasse, men får smerter med engang. Knebøy og markløft tar jeg til smertegrensen, og leg extension til ca 30 grader vinkel i kneet. Frustrerende at jeg ikke blir noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan vel si at så og så alle bevegelser i kneet gjør vondt. Men hvis kneet får hvile, gjør det ikke vondt med vanlige ting som å gå i trapper etc. Har jeg trent kan det gjøre være vondt å gå i trapper, spesielt hvis de er bratte. Kjipt at dette går utover bentreningen, men vil bare ha en permanent løsning. Kanskje MR bør rekvireres. Får høre med fastlegen min kanskje, bare være bastant på at jeg har vært hos fysio og prøvd diverse treningsmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har samme skade i kneet mitt.

Har vært hos både fysioterapeut og manuellterapeut.

De gav meg begge samme diagnose og noen øvelser hver som jeg nå følger.

Har også fått beskjed om å ikke trene noe som gir vondt og har ikke lov til å trene knebøy.

I dag gikk jeg til kiropraktor som sa til meg: "Oi! Dette har du gått med lenge".

Han fortalte at dette startet i hoften og knakk meg på plass. Og det føltes helt fantastisk. Følte jeg "gikk" mer riktig med en gang med kneet.

Skal fortsette med øvelsene og styrke de svake punktene mine. Pluss gå hyppig til kiropraktoren en stund. Kanskje det kunne vært en ide for deg også?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...