Gå til innhold

Kunde med ME. Tips?


ninnen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da kan jeg komme med første spm her inne ;)Har fått en ny kunde med ME. Det fører til at hun blir ofte uvel under trening. Det jeg har funnet ut til nå er at vi må holde pulsen lang under maks. Noen tips?

Jeg har hatt ME selv, og følte det var lettere å trene utendørs og da i dagslys - men alle er jo forskjellige. Men uansett usikker på hvor hardt man bør trene med ME?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om dette i det siste, er ikke PT men studerer fysioterapi. Mye av forskningen viser at gradert trening har god effekt, og at all trening må tilpasses individuelt og etter dagsform. Både gradert utholdenhets- og styrketrening har gitt gode resultater i mange av studiene. Dette er jo da trening som behandling av sykdommen, og ikke nødvendigvis ift andre mål, men de må man kanskje sette etter man er bedre?

Om du gjør noen søk på CFS (chronic fatiue syndrome) eller ME i databasen pedro evt medline (legg til f.eks training) vil du få opp en del RCT-studier som omhandler dette, og som er beskrevet ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veeldig ut i fra hvilken grad kunden din har ME, men noe jeg også har merket at pulsen må holdes stabil og langt nede under maks som du selv sier. Starte helt forsiktig og gradvis bygge styrkenivået opp da det mest sannsynlig er ganske langt nede etter en sykdomsperiode og du har en kropp som ikke er villig til å bygge muskulaturen opp. Men basis styrkeøvelser har fungert fint her, så lenge vi har hatt god pause i mellom slagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ME og har levd med det i 3 år. Jeg er nok veldig nærme å være helt frisk, men jeg husker nå fortsatt hvordan jeg var på mitt verste. Jeg gikk selv til fysioterapaut og gjorde gradert treningsterapi. Dette var ekstremt vanskelig, for jeg ble fortalt at jeg skulle yte en viss prosent (husker ikke hvor mye.. 60 eller 70 % kanskje) av hva jeg TRODDE jeg kom til å orke. Og hvordan skulle jeg vite det? Jeg som er ME-syk og som var vant med å trene hardt før jeg ble syk. Dette fungerte ikke for meg, veldig enkelt fordi jeg pushet meg selv for hardt og stadig hadde tilbakefall. Jeg valgte i stedet for å legge treningen i mine egne hender, og begynte veldig enket å bare gjøre det kroppen følte for der og da. I de små energikickene som jeg hadde en gang i blant, valgte jeg å gå en tur, danse eller gjøre noen enkle øvelser. Ikke store programmet, men poenget er at jeg gjorde akkurat det kroppen følte for å gjøre og da orket den faktisk å gjøre det. Jeg vet ikke om det er ordet "gradert treningsterapi" som gjør at det hele gikk galt. Men jeg tror at det heller er bedre å bare begynne rolig. Det er bedre å ha lav intensitet og heller holde på over kortere tid flere ganger, enn lav intensitet over lengre tid. Da tror jeg selv at jeg, på det tidspunktet jeg var på mitt verste, ville ha nådd et punkt hvor jeg ble for sliten. Ble jeg for sliten, så var jeg SLITEN i flere dager etterpå.

I tillegg gikk jeg til ernæringsfysiolog, hvor jeg fikk hjelp til å legge om kostholdet mitt. Kostholdet mitt var veldig dårlig i perioden hvor jeg var på mitt verste. Jeg orket ikke tenke på hva jeg skulle ha til middag og det ble veldig enkelt junk. Etter å ha gått hos ernæringsfysiolog har jeg lært å tenke riktig i forhold til meg selv og når det kommer til mat. Dette var viktig for å gi meg energi.

Det er nå viktig å si at alle opplever og har forskjellige grader av ME. Jeg var kanskje en av de heldige, om man kan si det sånn. Jeg var aldri helt sengeliggende, men det er klart.. jeg hadde det jævlig jeg også. Jeg har vært igjennom mange prossesser. Lege etter lege. Den man egentlig kan stole på til sist er en selv. Man må selv lytte til kroppen og ikke hodet, slik som jeg gjorde i begynnelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15266475

"There is encouraging evidence that some patients may benefit from exercise therapy and no evidence that exercise therapy may worsen outcomes on average." (2004)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20605858

"Generally, patients who completed resistance training or aerobic training experienced significant improvements in outcomes from baseline when they entered the programme" (2010)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15723894

"Graded exercise appears to be an effective treatment for CFS and it operates in part by reducing the degree to which patients focus on their symptoms." (2005)

For en dypere gjennomgang ift kroniske sykdommer kan dere google: Evidence for prescribing exercise as therapy in chronic disease. En av de øverste linkene gir dere et pdf-dokument (Pedersen, 2006). Jeg skummet gjennom det meste, og er ikke enig i alt som står der – men man kan fint bruke noen av referansene i arbeid.

Uansett, som Martine er inne på, så handler mye om gradert trening – dette gjelder både trening av utholdenhet og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...