Gå til innhold

Smerter i håndledd/tommel


Tutogkjør

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært hos legen fem ganger, samt i røntgen, uten at de har funnet ut hva som er galt, så nå begynner jeg å bli rimelig lei.

Jeg begynte å trene styrke i vår en gang, men hadde en (litt for lang) pause pga en stor oppgave jeg skulle levere i midten av juni. Innen begynnelsen av juli hadde jeg fremdeles ikke kommet meg i gang igjen, og det var i dette tidspunktet jeg fikk betennelse i begge hendene, av fullstendig ukjent grunn. Første legebesøk konstaterte senebetennelse, og jeg fikk Voltaren. Etter hvert begynte betennelsen å bli bedre, men det satte seg smerter i venstre håndledd som ikke gikk bort, og så kom betennelsen tilbake igjen. Til slutt forsvant betennelsen fra begge hendene, med unntak av smertene som fortsatte å være i venstre håndledd. Etter dette har det gått opp og ned, smertene var på vei tilbake for så å plutselig komme tilbake igjen, til nå de siste to toppene (den første i begynnelsen av september og den andre for ca en måned siden) hvor også tommelen har begynt å gjøre vondt.

Tommelen stopper opp i ca 45 graders vinkel om jeg prøver å strekke den ut i samme linje som handa, alle andre vinkler ser ut til å funke fint. Om jeg er så uheldig å glemme at den ikke bør brukes, og f.eks. strekker den for å klø meg på ryggen eller noe, gjør det usannsynlig vondt. Ved flere tilfeller har det kjentes ut som at den hopper ut av ledd, for så å bli der og gjøre vondt helt til jeg får den tilbake i nøytral posisjon igjen. Også å f.eks. holde en brusboks med venstre hånd mens jeg åpner den med høyre gjør vondt i tommelen, men jeg kan helt fint løfte tunge ting så lenge diameteren ikke er så stor. Knepping av knapper gjør også vondt.

Håndleddet gjør vondt i samme område som tommelleddet slutter om jeg vrir hånden eller belaster håndleddet. F.eks. om jeg tar av meg jakken og får vekta av den på håndleddet gjør det vondt. Pushups på vanlig måte med håndflatene i bakken gjør vondt, mens pushups på knyttnevene går helt fint. Jeg kan også løfte tungt så lenge jeg holder håndleddet rett, men med én gang jeg bøyer det eller vrir det gjør det vondt. Bare for å teste tok jeg bicepscurls med 15 kg stang nettopp, jeg holdt håndleddet helt rett og merket ingenting. Tidligere i dag var jeg på judotrening (jeg er instruktør for nybegynnerne, og fikk ingen til å være vikar for meg, noe jeg er rimelig irritert over), jeg hadde støttebandasje på hånden og holdt den helt i ro, det eneste jeg gjorde med den var å flytte litt på armer og bein for å rette på ungene innimellom, samt hjelpe dem med å knyte beltene - vondt!

De to gangene det har vært på det verste har jeg vært i tårer av noe så enkelt som å skifte på senga eller å ta en dusj. Begge gangene har jeg vært hos legen og fått Voltaren, og så har det gått gradvis bedre. Etter første gang kom jeg endelig i gang med styrketreningen igjen, forsiktig, og jeg ble bare bedre og bedre av det. Helt til jeg plutselig en dag helt ut av det blå igjen begynte å få hinsides vondt i håndleddet og tommelen igjen. Ny tur til legen ga ny voltarenkur samt henvisning til røntgen. Røntgen var negativ, så heldigvis ikke noe galt med skjelettet, men samtidig heller ingen årsak til smertene. Legen har gitt meg sykemelding og noen øvelser som går på å gi lett motstand til håndleddet i bevegelsene som gjør vondt, men ikke noe mer ut over det, og ingen videre undersøkelser til tross for at årsak ikke er funnet.

Smertene er ikke typiske betennelsessmerter med verking, men det kan verke litt noen minutter etter at jeg har vridd hånden eller gjort noe annet som gjør vondt. Det er mer ømt om jeg presser i området som gjør vondt ved bevegelse, og ellers kjennes det ut som om noe er i klem og/eller hopper ut av posisjon når jeg får vondt. Om jeg holder hånda og tommelen i ro i nøytral posisjon har jeg ikke vondt i det hele tatt, såfremt jeg ikke nettopp har gjort noe smertefremkallende. Ellers er jeg ganske stiv i muskulaturen i hele underarmen, og det blir verre jo verre hånden er. Jeg har full følelse i alle fingre, inkludert tommelen, så det tyder ikke på nerver i klem. Det skal og nevnes at jeg har et ganglion ca 1 cm unna området som er vondt, fra en senebetennelse jeg hadde i begge armene (ikke hendene som i sommer) for to år siden etter å ha jobbet hele sommeren med å skrive pasientjournaler.

Wall of text, I know, men jeg har prøvd å få med alt i tilfelle noen kanskje har en formening om hva som kan være galt. Jeg begynner å bli ganske lei av dette nå, og det å holde hånda unna ting som gjør vondt samt å trene styrke hjelper jo tydeligvis ikke når det bare kommer tilbake igjen, tilsynelatende uten noen utløsende årsak. Jeg får ikke gjort labarbeidet til masteroppgaven min, jeg har en rapport og et par hjemmeeksamener som skal bli "morsomme" å få skrevet, jeg får ikke trent ordentlig og jeg må ha tilpassede arbeidsoppgaver på jobb (hvilket betyr at alle de andre må ta seg av kjipe ting som bøttevask o.l.).

Help, anyone?:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wall of text, I know, men jeg har prøvd å få med alt i tilfelle noen kanskje har en formening om hva som kan være galt.

Bedre med wall of text enn "Hjelp, jeg har vondt i hånda. Hva er galt?", så flink jente så langt! :)

Først som alltid en liten disclaimer; dette litt litt synsing og hypotetisk siden jeg ikke har undersøkt deg, men vi kan prøve å resonnere litt.

Som du sier, så virker det ikke som en betennelse. Både smertebildet og funksjonen din taler imot dette. Du kan tydeligvis utvikle kraftn statisk uten at det gir smerter, det er mer bevegelse som provoserer. For meg virker det som problemet ditt er mer leddnært, av flere årsaker. Det at det så tydelig er bevegelser som provoserer, samt følelsen av at noe knepper er veldig typisk for denne type lidelser. Smertebildet med plutselig isettende sterke smerter med mer diffus verking etterpå er også ganske symptomatisk. Det vanligste vi tenker på i dette henseende er en dysfunksjon i glidningen mellom noen av beina i håndroten din (vi har åtte stykker, men jeg ville gjetta et sted mellom scaphoideum, trapezium og trapezoideum ut i fra hvordan du beskriver problemene dine). Man kan også få ganglionproblematikk ut fra leddkapselen, men dette er sjeldnere og man vil ofte kjenne en utposning. Av andre mer problematiske diagnoser så har man jo utelukket det meste med et negativt røntgen, alt av brudd, perilunær luksasjon, scaphoideumnekrose og lunatum-malaci for å nevne noen. Ellers er jeg også helt enig med deg i at det ikke høres nevrologisk ut. Så lenge smerten er så spesifikk og hudfølelsen er normal, ser jeg ikke noe grunn til å anta at problemet er nevrologisk betinget.

Så, hva skal vi da gjøre med dette? Jeg synes du burde søke hjelp, og jeg synes denne hjelpen er en manuellterapeut - ikke fastlegen din ;) Denne typen problematikk er langt unna fastlegens felt, så her må sterkere lut til. En manuellterapeut vil lett kunne undersøke den innbyrdes bevegeligheten mellom knoklene dine og se om det er her problemet sitter. I så fall vil han behandle dette og det er gode muligheter til å bli bra. Om han mener det er noe annet som er galt vil han også mest sannsynlig ta tak i dette. Du trenger ikke henvisning for å dra til manuellterapeut og manuellterapeuten vil kunne henvise deg videre til bildediagnostikk eller spesialister, samt sykemelde deg om dette er nødvendig.

Jeg har for tiden en pasient med ganske like symptomer som det du beskriver og han er i jevn god bedring, så det er håp for deg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...