Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

avocado/tomat/løk "salat" er noe jeg slengte sammen her om dagen når jeg hadde en avocado til overs... fungerte meget godt.

en hel avocado skjært i passe små/store biter, hakk en rødløk og en tomat i passe biter. Bland alt dette sammen med litt salt, persille og gressløk, ta over omtrent en spiseskje med eddik. La den stå i kjøleskapet i 10-20 min, smak til med mer salt og eventuelt pepper etterpå. Passet fint som tilbehør til kylling

• 2 uker senere...
Skrevet

En avocado er ikke bare en avocado:P Vi har to typer - hass avocado som inneholder 279 kalorier pr frukt og nass avocado som inneholder 489 kcal pr frukt..viiiid forskjell altså :p

Avocado lime smoothie

1 boks kokosmelk

1 avokado

4 ss limejuice

ca 3 ts splenda (kan nok sløyfes)

2 melkisbiter

1 egg

1 ss UDOs (kan nok sløyfes)

Kjøres i blenderen til alt har en fin, kremete konsistens.

Shake

1 avocado

3 dl melk

2 ts honning

Blendes til kremaktig konsistens

Mango og avokadosalsa:

1 moden mango

1 moden, men helst fast, avokado

1 sjalottløk

1 rød chili (uten frø)

litt frisk basilikum

1/2 - 1 lime - saften

1 ss olje

1 ss vann

1 ss hvitvinseddik

Skjær avokado og mango små biter. Hakk chili og løk meget fint (mengden avpasses styrken). Basilikum finhakkes også. Bland det hele sammen. Bland i en annen bolle alt det våte og hell over bitene

Avokadosuppe2 store avokado

1 1/2 kopp creme fraiche

4 kopper kyllingkraft

1 ts salt

juice av 1/2 lime

lita handfull fersk koriander

1/2 ts pepper

Mos avokado og bland inn 3-4 ss creme fraiche i food processor (evt med ein gaffel knegg.gif) Varm kyllingkrafta, rett før den når kokepunktet blandar du i resten av creme fraiche og salt. Ha limejuicen i avokadomosen og bland sakte inn i kylllinkrafta. Varm opp, men ikkje la det koke. Hakk koriander, hell suppa over i varme bollar og strø koriander og pepper over. Server straks (suppa blir lett misfarga viss du let den stå)

3 dl melk

1 avokado

2 ts myk honning

Hentet fra TrenBedre.no

3 dl melk

1 avokado

2 ts myk honning

Hentet fra TrenBedre.no

3 dl melk

1 avokado

2 ts myk honning

Hentet fra TrenBedre.no

Skrevet
  "Ingunn Eidsa skrev:
oi, her var det mye spennende! Hvordan ser du forskjell på dei to?

Den grønne med glatt litt tynnere skall er nass, og den som er mer grønn/brun/svart med litt tykkere knudrete skall er hass. Sistnevnte er den som er mest vanlig å finne i butikkene.

Kan forsåvidt også lage muffins av avocado (joda konsistensen blir fin den). Vet jeg har en oppskrift en plass.

Skrevet

Ferske reker og avocado = nam! I tillegg pleier jeg å krydre med masse hvitløkspepper og spise de som de er!

Hjemmelaget guacamole:

Mos en avokado, finhakk rødløk og tomat og tilsett creme fraiche eller annet lignende. Veldig lettvint og kanongodt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...