Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lest litt rundt på nettet, og med det så har det dukket opp noen spørsmål.

Jeg kjører i dag et fullkroppsprogram med 3 sett på hver øvelse, og ligger hovedsaklig å 10 reps. Øvelsene mine finnes i loggboka.

Har funnet ut at jeg har en kroppstype som går under kategorien mesomorph, og om det er noen som kjenner til det, bør jeg endre på antall sett/reps? Har lest litt og det anbefales f. eks. 4-5 forskjellige øvelser på rygg og ben, og da helst 4-5 sett med reps et sted mellom 8-10. Men dette tror jeg også bygger på at du trener bestemte kroppsdeler pr. dag, og ikke kjører et fullkroppsprogram. Noen med tanker/erfaringer på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14131-mesomorph-kroppstype-og-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan det dog bety hvor streng kostholdet burde være?

Hvis man er feit så er det ikke fordi man er endomorph, det er fordi man liker mat bedre enn jogging (eller no sånn) :p

Ian McCarthy er et godt eksempel. Han har hatt anoreksi (srs) og så ut som en fyrstikk. Ble kalt ectomorph.

Han har også vært over 100 kg, ble kalt endomorph.

Nå har han en mer lean fysikk og kan kalles mesomorph.

Siden teorien går på at kroppstypen er gitt fra naturen sin side, og jeg nå har argumentert for hvorfor det ikke har med arv å gjøre, så vil det ikke endre kostholdsstrategier.

Noen er f. eks. smal over skuldrene fra naturen sin side, men det betyr ikke at de har høyere forbrenning, som teorien vel også sier.

Hvis man er feit så er det ikke fordi man er endomorph, det er fordi man liker mat bedre enn jogging (eller no sånn) :p

Ian McCarthy er et godt eksempel. Han har hatt anoreksi (srs) og så ut som en fyrstikk. Ble kalt ectomorph.

Han har også vært over 100 kg, ble kalt endomorph.

Nå har han en mer lean fysikk og kan kalles mesomorph.

Siden teorien går på at kroppstypen er gitt fra naturen sin side, og jeg nå har argumentert for hvorfor det ikke har med arv å gjøre, så vil det ikke endre kostholdsstrategier.

Noen er f. eks. smal over skuldrene fra naturen sin side, men det betyr ikke at de har høyere forbrenning, som teorien vel også sier.

Kilder til det du sa utenom Ian? Og selvom Ian nå har lagt på seg en del muskler så rapporterer han jo at han fremdeles har en høy forbrenning. Sist jeg sjekket gikk han fremdeles ned i vekt og etter dietten sin(altså noen uker med et koshold på overskudd). Det å bruke Ian som eksempel er forholdvis ganske vagt da han er en enkelt person, i tillegg til at det er anekdotisk bevis, og når vi først er inne på det domenet så har jeg uttalige eksempler på venner og bekjente som er smale over skuldrene grunnet arv og også har ganske høy forbrenning. Nå vil jeg ikke si at det er en korrelasjon, da det kan være hjernen som leter etter tendenser og dermed finner dem.

Kilder til det du sa utenom Ian? Og selvom Ian nå har lagt på seg en del muskler så rapporterer han jo at han fremdeles har en høy forbrenning. Sist jeg sjekket gikk han fremdeles ned i vekt og etter dietten sin(altså noen uker med et koshold på overskudd). Det å bruke Ian som eksempel er forholdvis ganske vagt da han er en enkelt person, i tillegg til at det er anekdotisk bevis, og når vi først er inne på det domenet så har jeg uttalige eksempler på venner og bekjente som er smale over skuldrene grunnet arv og også har ganske høy forbrenning. Nå vil jeg ikke si at det er en korrelasjon, da det kan være hjernen som leter etter tendenser og dermed finner dem.

"Variasjoner i forbrenning kan være fra ca 0%il 5%, mens variasjoner i matinntak kan variere mye mer, og folks blindsoner kan variere med godt over 30%."

Hvorfor er det folk som mener at forbrenning=no such thing? | Fitnessbloggen Forum

Annonse

Jeg henviste til mine øvelser i loggboka, og jeg så først nå at linken måtte legges inn manuelt. Gjort nå :-)

Men da kan jeg egentlig bare kjøre på som jeg gjør da, uavhengig av kroppstype? Men kan kanksje variere antall sett og reps fra uke til uke. Har kjørt jevnt over med 3x10. Kjører alltid på med tunge nok vekter så siste settet er tungt, og det kan hende det butter i mot på 7-8 reps på det siste. Ser også en økning siden jeg begynte å trene, og jeg begynner å se små forskjeller på kroppen (y)

Når det kommer til mat og inntak, så prøver jeg å ha et proteinrikt kosthold med gode innslag av karbohydrater og fett. Tar også Omega-3 og multivitamin.

De forskjellige -morph-typene er såvidt jeg husker, etterlevninger av et system man forsøkte å utvikle i tyskland under vk2, hvor man prøvde å finne ut hvem som var jøde, evt hvor mye jøde man var, utifra målinger/forholdet mellom punkter på kroppen.

(Avstanden mellom øynene delt på neselengden, differensialintegralet av munnbredden*pekefingerlengde fra 0 til inf, osv)

(OK, de to siste der var fri fantasi fra min side,men dere skjønner poenget) Hele greia er utelukkende tullball.

Se vedlagt bilde. De eneste forskjellene er muskelmengde og fettprosent. Og de kan hvem som helst styre i hvilken retning de vil. Om du er skeptisk, sjekk ut loggbok-seksjonen;p

post-2517-14440901195325_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...