Gå til innhold

Burde jeg ha en "ben-dag" eller gjøre benøvelser sammen med bryst eller rygg?

Anbefalte innlegg

testosteronnivåer er gjerne lavere dagen etter en skikkelig tung treningsøkt, ikke høyere. men det er ikke det som betyr om du får treningeutbytte lr ikke.

ja, treningvolumet bør ned under diett/deff/vektnedgang. det er for sent å begynne med høyreptrening for å få oppblåste muskler når man starter diett. dette skulle vært gjort i under vektøkningsperioden.

Fortsetter under...

hehe, det tror jeg ingenting på. ok, kanskje i dine øyne men hva vet ikke hvor du setter grensa på godt trente bein:) Prøv ut og se hva du trives best med

Joda selvsagt, mine ben ville nok ikke nådd opp til din standard for godt trente ben (i hvertfall om jeg sluttet å trene dem). Det jeg mener er bare at jeg har naturlig store og sterke ben i forhold til resten av kroppen, så trener jeg ingenting får jeg fislete overkropp og normale ben, mens hvis jeg trener alt like mye får jeg normal overkropp og uproporsjonalt store ben, så for å se balansert ut så tror jeg at jeg trenger å trene overkropp litt mer enn normalt og ben litt mindre enn normalt. Skal jeg se "buff" ut så bør nok alt trenes mer, men jeg er lengre unna med overkroppen enn jeg er med beina.

Joda selvsagt, mine ben ville nok ikke nådd opp til din standard for godt trente ben (i hvertfall om jeg sluttet å trene dem). Det jeg mener er bare at jeg har naturlig store og sterke ben i forhold til resten av kroppen, så trener jeg ingenting får jeg fislete overkropp og normale ben, mens hvis jeg trener alt like mye får jeg normal overkropp og uproporsjonalt store ben, så for å se balansert ut så tror jeg at jeg trenger å trene overkropp litt mer enn normalt og ben litt mindre enn normalt. Skal jeg se "buff" ut så bør nok alt trenes mer, men jeg er lengre unna med overkroppen enn jeg er med beina.

Nå kjenner ikke jeg fysikken din, men ikke vær redd for å få "for" store bein:) Heller store bein og noe mindre overkropp enn omvendt syntes jeg:) Det beste er jo klart at alt ser riktig ut:)

Fordi om du føler beina dine er ok store vel det nok enn del trening til for at de skal bli større, dvs tren de for å bli sterk evt ikke størrelse:)

Sterke bein gir kjempebra funksjonalitet i hverdagen også.

Mine bein er store i forhold til overkroppen, men det ser bedre ut med store bein og litt liten overkropp enn stor overkropp og små bein.

inb4 "du trener bare for funksjonalitet."

Det med kortisol er en misforståelse. Kortisol er riktignok nedbrytende, men det er når kortisol nivået er høyt hele tiden som når du er stressa og aldri får slappet av. En kort økning i kortisol etter en styrkeøkt er ikke nedbrytende. Forskning viser tvert i mot at økte kortisolnivåer etter trening gir bedre muskelvekst. Kortisoløkningen er rett og slett et tegn på at økta har vært bra og tung nok.

BioLayne Video Log 3: Overtraining | Biolayne

Er mye studier på Pubmed om kortisol og trening, men husker ikke hvilken det var Layne refererte til og har ikke mulighet på å se igjennom videoen igjen akkurat nå. Men vanligvis har han faktaene sine på det tørre.

Jeg snakket altså om kronisk forhøyede kortisolnivåer som følge av diett og for stor treningsmengde.

Av nysgjerrighet, hvor mye tar du i knebøy (med dybde under parallell)?

Annonse

Forrige gang jeg gjorde knebøy ble det 10x110, men dette var andre gang i mitt liv at jeg gjør knebøy så det var nok mer teknikken enn den rene krafte det sto på, og musklene mine vender seg vel fortsatt til øvelsen... Gjorde knebøy etter markløft, og når jeg begynte å kjenne at det kneip litt i korsryggen så virket det som en dårlig idee å prøve noe høyere.

Blir mye unnskyldninger, men situasjonen er rett og slett at jeg ikke har kommet til det punktet hvor jeg ligger på en stabil knebøy som er det ene eller andre.

Den øvelsen jeg har gjort nok til å kunne være representativ er nok ett-bens benpress, hvor jeg ved forrige runde klarte 10x125kg på hvert ben, og da gikk jeg dypt nok til å mer eller mindre ha lårene mot brystkassa.

Og til Emil og Sondre: Helt enig i at det er mye bedre med "for" store ben enn "for" store armer, og når jeg går i shorts så går jeg i litt kortere 60-talls shorts hvor man ser lårmuskelen, da jeg syns shorts som stopper ved kneet får meg (og alle andre) til å se ut som en unge. Tankegangen min er bare at det beste er balanse, og dersom jeg kan få overkroppen til å vokse litt fortere ved å bruke litt av tiden jeg burde brukt på ben-trening på overkroppstrening så er det fornuftig da beina vokser greit nok selv med litt mindre jobbing.

Hvis vi sier at overkroppen vokser så fort som den kan så er det ikke som om jeg vil kutte ut bentrening fordi jeg er redd for at beina skal vokse fra overkroppen, men dersom jeg kunne ofre litt ben mot å få litt mer overkropp så tror jeg det ville det gi meg bedre balanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...