Gå til innhold

Gått opp 10 kg på 1 mnd..hjelp!!


linnima

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 29 år som trenger hjelp og råd.

Jeg VET at ikke vekta er avgjørende,men når alt kryper oppover så er det noe feil jeg gjør. Dette er deprimerende og går utover selvfølelsen.

Jeg har alltid vært aktiv, og elsker å trene. Trener styrke 6 dager i uka og sprintintervaller etter endt styrkeøkt. Presser meg ut av comfortsonen og liker tunge økter.Trener tunge baseøvelser som knebøy, markøft, chins osv og supplerer med øvelser som nedtrekk, dips, roing, planke osv..

Spiser etter periodisk faste og er nøye på kosthold. Går mye hvit fisk, kylling, brokkoli og spinat i løpet av dagen. Er faktisk veldig flink med kosthold og holder meg unna sukker og usunne ting mandag til lørdag. Søndag pleier jeg å spise middag hos foreldra mine, og da koser jeg meg litt med god mat og litt dessert.( men jeg overdriver ikke) Faster etter dette ( 14-16t)

Det eneste er at jeg er veldig glad i frukt og spiser mye druer, mandariner og epler i løpet av dagen, men det kan ikke være avgjørende for¨å gå opp 10 kg i vekt i løpet av en måned?

Jeg forstår bare ikke hva som har skjedd.Vekta bare øker og øker og jeg har aldri veid mer enn 68-69 kg, og nå bikker den snart til 80. Hva har skjedd???

Det stinker amoniakk av meg etter hver trening og jeg har trudd det er pga stort inntak av proteiner.

Jeg tar alltid 3 scoop proteinpulver etter en hard treningsøkt + carbo fuel, er det noe jeg må redusere? BCAA er fast før en treningsøkt sammen med L-glutamin.

Hvis det er noe galt med nyrer, kan det være en grunn for vektøkningen?

Jeg har målt med målebånd, ser at kroppen har blitt fastere, MEN jeg har ikke gått ned heller, verken kg eller cm. Så at den ser fastere ut, er sikert innbildning fra min side.

Så jeg trenger virkelig hjelp.

HVA og HVOR ligger feilen?

Jeg vet muskler veier mer enn fett, men å gå opp 10 kg er ikke bare muskler .

Noen som har peil? Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei linnima.

Hva har du gjort annerledes den siste mnd i forhold til tidligere? Å gå opp 10kg i løpet av en mnd er ganske heftig. Du skal spise MYE i overskudd for å få til det.. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt dette opp med fastlegen min, mulig det er noe i kroppen din som er i ubalanse. Nyrer, lever eller noe som ikke gjør jobben sin helt som den skal.. Ikke for å skremme deg. Men siden du har gått opp så mye på så kort tid, uten at du skjønner helt hva som forårsaker det, så tror jeg legen er riktige personen å spørre om råd..

Beklager at jeg ikke har noe annet fornuftig/trøstende å komme med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe legen min i morgen for en time. Hadde jeg spist eller trent annerledes, så hadde kanskje det vært grunnen, men uansett så er 10 kg mye på en mnd. Er veldig stresset og bekymret over denne plutselige økningen:(

Er livredd for at det er noe med nyrene.

Men skal bli godt å få svar på hvorfor det stinker amoniakk av meg på treningen og. Er veldig sjenerende og plagsomt.

Men takk Thess, gull verdt med tilbakemelding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...