Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tjohei! Lurer veldig på en ting... jeg trente endel styrke før men har hatt pause 4-5 mnd desverre, og kjenner det er TUNGT å starte igjen, men det kommer seg etterhvert. er ca 170cm høy og veier ca 60-61kg, men trivsel er på mellom 55-58 ca(uten spes muskler, så sikkert mer med en fit og muskulær kropp... vekttallet er uansett ikke så viktig for meg).

Har noen kg å gå ned, dvs mage, hofter og rygg for det meste. Lurer på om det er lurt å fokusere på vektnedgang med kcal underskudd og kondisjonstrening, og for så når jeg har gått ned fokusere på muskelbygging. Men skal selvfølgelig trene styrke minimum 2 ganger i uka selvom det er vektnedgang som er fokus. Styrken er viktig den uansett! :)

lurer på om dette er bedre, for å da ha et bedre utgangspunkt. redd for at det ellers vil bli muskler under fett på en måte og at ting går saktere... hva tror dere? Nei... jeg har ikke SÅ mye, men er likevel 1-4kg som fint kunne ha gått vekk tror jeg.. litt dårlig på de talla der...

Ka du trur?? ;)

Fortsetter under...

har jeg vært deg hadde jeg startet med og trene styrke, fokusert på et sunnt kosthold ettersom du veier nesten ingenting. også dra på noe intervall trening for og få igang forbrenninga for de lille siste kiloene! stå på d her går lett! ;)

har jeg vært deg hadde jeg startet med og trene styrke, fokusert på et sunnt kosthold ettersom du veier nesten ingenting. også dra på noe intervall trening for og få igang forbrenninga for de lille siste kiloene! stå på d her går lett! ;)

Ja, har kanskje tenkt at jeg kan ha to ganger i uka med cardio, F.eks en langkjøring og en med intervall... Liker intervall godt så skulle gjerne hatt begge dager med intervall. Ja... Tror du det kan være lurt med tung styrke, altså å kombinere? Du sier at jeg veier lite.. Synes dette er så rart, for flere som veier 60 og er på min høyde er mye slankere.. Men det er virkelig noe der som godt kan gå vekk.. Jeg veier virkelig ikke ingenting :p kan legge ut et bilde, så er det letter å se kanskje, hva som kan være best for meg. Takker for svar... Tenkt mye igår og idag, og lurer på om en kombo er best ja. MEN så er det mat da... Under eller overskudd.. Og hvor går grensa??? Synes kcal er vanskelig... Ønsket jeg hadde et bedre forhold til det, hatt perioder for en del mnd siden hvor vi ikke var gode venner, var omtrent redd kalorier, men vil ha et sunt forhold til det :-) men bra kosthold har jeg! :-)

Legg deg på et lavt underskudd og tren TUNG helkropps treninger.. Da skal det være mulig å øke i styrke samtidig som du mister fett.

Må man ikke være i kalori overskudd for å øke da, sånn helt egentlig??

Må man ikke være i kalori overskudd for å øke da, sånn helt egentlig??

nope.

Har du god tid, spiser bra, trener tungt, underskudd på ca 500kcal om dagen og går ned 0.5kg fett i uken, mye hvile og lite overdreven kardio. Så er det fint mulig å øke styrken!

Dette er så klart ikke helt optimalt iforhold til styrke økning :)

Men ser nå at du tenker på muskelmasse og det vil bli langt vanskeligere å oppnå på underskudd..

Annonse

enig! hold deg litt under hva du tror ca du forbrenner og trenger vær dag så går du ned sakte men sikkert. få i deg kjøtt, fisk pg grønnsaker så er du på god vei! hold deg til brus så skjeldent som du bare kan. driver selv og går ned i vekt nå. men jeg skal ned 10-15kg ca. så jeg spiset veldig lite i noen perrioder og mer andre! 60kg mye? synes d er rundt normalen jeg. er vell mere rundt hva samfundet ser på som.normalen å ikke hva som er sunn fornuft! ;)

• 3 uker senere...

Tren først! Du sier selv at det er tungt å starte igjen - dette er ikke grunnet fett, det er grunnet lite muskler. Så få opp muskelmassen, spis skikkelig og når du begynner å få litt skikkelig styrke i kroppen din så kan du eventuelt begynne med å definere musklene. Men nå, sånn som det høres ut, har du nok ikke så mye muskler å definere, og du vil ende opp med å føle deg energiløs.

Er forsåvidt også enig med Aurorarama - det kan høres ut som du har litt feil fokus. Når du har vært vekke fra treningen en stund må du bygge opp igjen kroppen din igjen før du i det hele tatt kan begynne å tenke på underskudd. Dersom du nå begynner der, kan du risikere at du "spiser på deg" et fordreid kroppsbilde.

Se om du finner et type kostholdsprogram som har fokus på muskelbygging og ikke vektnedgang :)

Tren styrke og utholdenhet selv om du skal ned i vekt. Husk å ha ganske lavt treningsvolum når du skal med i vekt. Men en gang i blant må du opp på tunge vekter (1-5 reps) med minimum ett sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...