Gå til innhold

Skadeforebygging - Diskusjon, fremgangsmåter og behandling


Fredrik

Anbefalte innlegg

VIktig tema, men kan ikke huske å ha sett så mange tråder om det, så gir det et forsøk.

Hva tenker dere på i forbindelse med treningen deres for å unngå skader, og hvor langt lar dere ting gå før dere gjør noe - og hva er det?

Tenkte å ta dette litt generelt. Klarte selv i sommer å gjøre et eller annet rart med kneet slik at det gjorde vondt å gå fra bøyd kneledd til rett. Mistet rett og slett spennet i beinet og det gjorde vondt når jeg f.eks reiste meg fra sofaen. Kom etter knebøy, så har prøvd å ha litt fokus på vinkling utover av knærne under utførelse. For meg hjalp det med noe over en ukes fri fra alle beinøvelser, og startet på scratch igjen med knebøy for en lett belastning. Brukte også knestøtte om natta og noen timer hver dag.

Kjøpte meg ny knestøtte på apoteket idag, da høyre kne denne gangen lager litt lyder og kjennes litt ømt, og skal bestille meg Tommy Kono knevarmere. Har det noe for seg med knestøtte egentlig?

Too long, didn't read: Tråd for skadeforebygging og for generelle spørsmål rundt forebyggingen og når man mener man har et problem. Så får dere avgjøre om dere synes det er en god idè :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør som fysion sier jeg. I forhold til fotball holder det, fokus på å styrke svakheter etter screening, god oppvarming, tøye, kosthold og søvn. Ellers får jeg stadig beskjed om at pri 1 er å lytte til egne signaler, for raskest mulig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo fokus på de store baseøvelsene når jeg trener, så for meg er det viktig å også innlempe ettbeinsøvelser, ryggøvelser, og roøvelser f.eks.Ha slitt med skulderplager, så passer på å tøye, massere og trene mobilitet og LYTP på dem.

Har også hatt ustabile og vonde knær (feil vinkling + mye løping) så derfor må jeg strekke ut hofte mye, samt passe på rikitg vinkling på knær, og ALDRI la dem vinkle innover.

Når det er sakt er jo selvsakt teknikken det aller viktigste, samt en god oppvariming. Har merket stor forskjell etter at je begynte med dynamisk oppvarming!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fokuserer på god og mye oppvarming, tøying, ruller litt på sånn rund rulledings, og sist men ikke minst korrekt teknikk når jeg løfter.

Er av typen som venter i evigheter for "å se om det går over" om jeg har vondt et sted, så det gir seg som regel til slutt etter at jeg for eksempel endrer litt på grep, vinkling av føtter, dybde i bøy osv når jeg har au et sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må teste ut dynamisk oppvarming selv.

Har forøvrig bestilt meg Tommy Kono knevarmere fra Bodybuilding.com idag! Håper det går gjennom tollen, at ikke invoice eller noe er teit. Kom på 198,- uten frakt, 233 med, så egentlig skal det jo klare seg - om ikke kursen stiger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...