Gå til innhold

Holdbarhet på kokt ris


Marit

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Mener jeg lest en plass at kokt ris ikke kan stå så lenge før det dannes bakterier. Men finner ikke noe skikkelig svar på det. Noen som vet noe om dette? Kan jeg koke ris til middag og bruke restene til lunsj dagen etter uten å være redd for farlige småkarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.kk.no/862336/sett-kokt-ris-kjoleskapet-straks

Tipset her er nok rask nedkjøling (tenk vannbad eller utendørs om vinteren) før den holdes kjøleskapkald frem til den skal spises. Jeg har selv laget mat med ris for en arbeidsuke av gangen, og har da lagt porsjonsposene til de 3 siste dagene av uka i fryseren. Så langt har det gått helt fint, men det er viktig å ikke slurve med nedkjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at kokt ris som står fremme lager giftstoffer. Stemmer det?

mattilsynet.png

Publisert: 19.05.2004

Sist endret: 01.04.2011

Det er riktig; du bør ikke oppbevare kokt ris i romtemperatur. Når risen oppbevares i romtemperatur (over 10 grader) kan naturlig forekommende bakterier av arten Bacillus cereus, som har overlevd kokingen, vokse og formere seg. Enkelte av dem kan produsere kraftige giftstoffer. Disse giftstoffene er ekstremt stabile, og selv om du koker eller steker risen etterpå vil giftstoffene ikke uskadeliggjøres.

Måten kokt ris brukes og håndteres på, gjør at ris ofte er involvert i tilfeller av Bacillus cereus-matforgiftning. Mange koker mer ris en det som blir spist og lar den bli stående framme på kjøkkenet til senere bruk.

Det beste er om du ikke koker ris i større porsjoner enn det du har bruk for. Dersom du ønsker å ta vare på rester, bør risen nedkjøles så raskt som mulig og oppbevares i kjøleskap.

Bacillus cereus er overalt, i jord og på planter. Ved høsting vil bakterien følge med, og kan regelmessig gjenfinnes i kornprodukter, krydder og grønnsaker.

Forvaltningsansvar: Mattilsynet Kontakt: 06040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...