Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sikkert flere enn meg som har reagert på dette, men f.eks tar man utgangpunkt i at måleenheten 1 SS er 15 ml, jmf de gamle målene man brukte mye før i tiden så stemmer dette dårlig overens med hva en vanlig SS rommer. Om man måler opp i en vanlig spiseskje ender jeg opp med at den fyller 5-7 ml. Grunnen til at jeg sjekka dette var pga merkelig smak, heving osv på endel bakevarer og oppskrifter. Noen flere som har reagert på dette? Relativt mange oppskrifter blir jo helt feil om man skal ta utgangspunkt i at f.eks man skal ha 2 SS med sukker, og 1 ts salt og man da ikke vet om man mener en reel spiseskje eller ts eller gammelmålene. Det var dagens frustrasjon ;)

Fortsetter under...

Stemmer bra med f.eks toppede spiseskjeer, men når du skal beregne flytende indgredienser blir det svært unøyaktig om du ikke har de gamle "målekoppene". F.eks tenkte jeg å prøve meg på oljedressingoppskrifta på hampoljeflaska, men der er ei SS oppgitt til 15 ml, mine SS rommer 6 ml... Får det jo alltids til, men litt klønete synes jeg. Konkluderer med at den som i utgangspunktet fant opp måleenhetene uten å brukes reele teskjeer, barneskjeer og spiseskjeer som utgangspunkt, var en idiot ;)

Nøyaktig derfor man måler opp matmengder etter vekt,og ikke volum(slik de gjør det borti statene,med gallons,quarts,cups og ounces og ja, tablespoons) Små mengdeforskjeller i salt og sukker har skjeldent noe voldsomt mye å si på konsistensen i det ferdige produktet,så hvis du f.eks liker kanelboller med mye sukker,så kan du trygt ha i det:)

Unntaket er riktignok desserter, når man f.eks skal lage is/sukkerlake,marengs og slike ting.

men ellers; fyr løs!

Håpløst med slike mål ja. 1 kopp mel... øøh, ok, stor eller liten kopp?

Eneste som blir nøyaktig på ting i pulverform er jo også vektmål da det kan variere litt hvor komprimert det er.

Spiller ingen rolle hvor stor\liten koppen er så lenge du bruker den samme koppen til å måle alt:D

Annonse

Har noen prøvd å få oppskriftene til bestemødrene sine? ...DET er håpløst det: Å deen sjokoladekaka? det er jo enkelt: du tar litt smør, en dæsj sukker, en klype ditt og en klype datt, så tar du et par never mel og en dæsj kakaopulver XD .... da tar jeg heller ts, ss, kopp og lignende anyday XD

Spiller ingen rolle hvor stor\liten koppen er så lenge du bruker den samme koppen til å måle alt:D

Ja, det er helt sant :) Mengden er ikke viktig, men heller forholdet mellom de forskjellige tingene. Når det er sagt, så foretrekker jeg oppskrifter som er skrevet fra A til Å med nøyaktigte mål hvis det er snakk om bakverk.

Vaffelkaker og pannekaker og lignende kan man ta en dæsj her og en klæsj der (y)

Vaffler og pannekakerøre gidder jeg ikke måle opp. Det er 3 egg, en dæsj sukker, en dæsj mel og en dæsj melk + en dæsj bakepulver. Jeg vet da vel hva en dæsj er :D

1 kopp med ditt og datt er forøvrig 2, 4 dl

Men hvis 1 ss er langt mindre enn 10 ml som jeg trodde den var, så har jo jeg spist for lite fett :o

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...