Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Har et lite spørsmål ang. karbohydrater. Hører stadig vekk at karbohydrater ikke er så viktig, og man kan fint ha et kosthold hvor disse ligger lavt (f.eks. lchf). Selv har jeg et kosthold basert på ren mat og en del karbohydrater (mye fra frukt og slikt). De dagene jeg har kjørt lavt i karbohydrat føler jeg meg mer sliten, og underskuddet merkes godt. Man kan si at treningsøktene mine baserer seg på antall gram karbs inntatt. Så da lurer jeg, hvor viktig er faktisk karbohydratene, og kan kroppen vende seg til et lavt inntak? F.eks. fotballspillere som kjører lavkarbo, hvordan overlever de beinharde økter?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13273-karbohydrater-hvor-viktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort svar:

Kroppen kan helt fint legge seg til et LCHF-kosthold men det tar 1-2 uker alt etter hvor lavt du ønsker å ligger. Etter mitt syn er karbohydrater viktig for prestasjon, og dersom du merker at det er viktig for din prestasjonsevne så er det vel ikke nødvendig å gjøre de helt store forandringene? Det er ingenting galt med karbohydrater i kostholdet ditt :) Når det kommer til fotballspillere som kjører LCHF, så er dette sjeldent tilfellet på kampdager. Da kjører de gjerne et inntak på 3-400 gram.

Hei! Har et lite spørsmål ang. karbohydrater. Hører stadig vekk at karbohydrater ikke er så viktig, og man kan fint ha et kosthold hvor disse ligger lavt (f.eks. lchf). Selv har jeg et kosthold basert på ren mat og en del karbohydrater (mye fra frukt og slikt). De dagene jeg har kjørt lavt i karbohydrat føler jeg meg mer sliten, og underskuddet merkes godt. Man kan si at treningsøktene mine baserer seg på antall gram karbs inntatt. Så da lurer jeg, hvor viktig er faktisk karbohydratene, og kan kroppen vende seg til et lavt inntak? F.eks. fotballspillere som kjører lavkarbo, hvordan overlever de beinharde økter?

Karbohydrater er ikke essensielt. Kroppen vår kan produsere det selv ved å bruke andre substrater som feks proteiner. Hjernen vår er avhengig av rundt 120-140 g glukose per dag, så ved manglende inntak av karbo er det viktig at den kan lage dette selv.

Og så har du sikkert hørt om ketonlegemer som dannes når man spiser minimalt med karbohydrater. Når ketonnivået i blod stiger over et visst punkt kan CNS benytte seg av ketonlegemer i tillegg til glukose.

De fleste klarer å venne seg til et lavnt inntak, for kroppen vår er veldig flink til å tilpasse seg. Men for mange er det likevel ikke optimalt å spise "null" karbo. Selv er jeg styrkeløfter og sverget til lavkarbokosthold.. men har i stor grad lagt det bak meg. Min historie kan du lese her: Fra sunn til fanatisk, og tilbake igjen... - HelseTrend | HelseTrend

For meg ble det altoppslukende og jeg ble rett og slett "redd" karbohydrater.. Ikke noe digg følelse :) Konklusjon: for meg funket det fint ei stund, men med min treningsmengde må jeg faktisk ha mer karbo enn enkelte andre.

Tusen takk for svar! Og fantastisk viktig og trist historie, Beate. Hvordan la du om kostholdet fra null karbo til større mengde? Gikk det plettfritt av seg selv?

Historien er ikke så trist, men veldig viktig :) Det er utrolig mange jenter som har hatt/har det sånn, så jeg synes i alle fall det er viktig å sette fokus på det.

Omleggingen gikk kjempebra. Min største motivasjon var jo å bli sterkere så da hadde jeg ikke annet valg enn å legge inn mer karbohydrater. Jeg kjente etter hva kroppen "cravet" og som ofteste var det havregrøt. Så i den perioden gikk det i store mengder havregrøt. Kroppen satte stor pris på det. Musklene begynte å vokse og jeg ble sterkere enn noen gang! Kroppsvekten gikk litt opp, noe som er naturlig når man får fylt opp glykogenlagrene igjen, men formen ble bare bedre. La på meg fint lite fett, men det lille som kom hadde jeg godt av.

– Både såkalt lavkarbo og høykarbo er galt, sier Johansen. – Men lavkarbo er nok nærmest det rette kostholdet. Vi bør ikke ha mer enn en tredel karbohydrater (opptil 40 kaloriprosent) i hver porsjon, ellers stimulerer vi genene til å sette i gang den aktiviteten som danner betennelser i kroppen.

Kosthold - Fett Protein Karbo - Genenes favorittdiett – NTNU og SINTEF

Annonse

Jeg gikk på en slags lavkarbo i ca et halvt år for å kickstarte vektnedgangen min, og så gradvist økte jeg inntaket av de ''rette'' karbohydratene samtidig som jeg økte treningen. Jeg spiser mine mest etter trening på kveldstid som f.eks gjennom havregryn, bær, melk, barer, fullkornspasta o.l. og heller mer proteiner og fett til de andre måltidene, det funket iallefall flott for meg og jeg har alltid masse energi! Jeg har venninner som har prøvd lavkarbo og sagt de ble slappe og fikk litt vondt i hode men jeg opplevde aldri noe slikt, så viss man skal gå lavkarbo sørg ihverfall for å få i det alt av næringstoffer gjennom maten, kanskje også snakk med en lege eller ernæringsekspert på hvordan du skal gjøre det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...