Gå til innhold

"Eksplosjonsfølelse" i kneet


Friera

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er ei sunn, frisk jente på 23 år som har begynt å trene en del styrke aktivt for en 2-3mnd siden. Ved unntak av en ankelskade som jeg pådro meg på en volleyballturnering for 5 år siden, har jeg vært skadefri.

Men når jeg skal gjøre øvelser som involverer knær, f.eks knebøy, får jeg gjerne ved første set (som er en "oppvarmingsset" med lite vekter), så føler det ut som kneet "eksploderer" inni på en måte. Det er intenst smerte i kanskje 2 sek, så går det helt over og jeg føler meg helt fin. Stort sett skjer det en gang, kanskje to. Teknikken min skal være bra i følge PT. Er det noen her som har vært borti noe liknende og kanskje vet hva det er? Snakket med en PT, og han hadde ikke noen fornuftig forklaring.

Ellers i hverdagen merker jeg ikke noe til dette, og derfor ikke har brydd meg så mye om det. Men burde jeg undersøke det? Kan det være noe "galt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kudos for deg og jenter som finner ut at de skal trene styrke, verden trenger flere av dere. (y)

Når det gjelder kneproblemet ditt har jeg selvsagt ikke noe svar, men kan bare synse rundt mine egne kneproblemer fra tidligere. Har også hatt mye problemer med knærne, men nå er de relativt gode. Da jeg hadde mye vondt i knærne gikk jeg til omtrent alt av leger, fysio, osv. osv. for å få svar, men fikk få konkrete svar. MEN, når det er sagt er det jo ikke normalt med intens, eksploderende smerte i knærne selv ved lette vekter, så du bør kanskje tenke på å undersøke det. Bedre å være litt føre var ettersom du åpenbart bare har to knær.

Du varmer helt sikkert opp før knebøyen også, men hvis ikke kan jeg anbefale dynamisk oppvarming for bein, pluss skikkelig varme fra sykkel, løping, roing eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av tidligere erfaringer så syns jeg ytterst sjeldent leger er til hjelp. F.eks da jeg "forstuet" ankelen, og fikk beskjed om å "ta det med ro noen dager" og jeg trengte "ikke krykker". Etter 3 uker, hvor jeg fortsatt ikke kunne gå normalt, fikk jeg ENDELIG røntgen - og den var brukket. Ankelen min var fuckjørt i over 3 år, og jeg måtte f.eks slutte med kampsport. Nå er den relativt bra igjen (noe dårligere balanse).

Jeg håper noen kanskje har hørt om et liknende tilfelle før og kanskje vet hva det er. Siden jeg ellers ikke har ubehag/smerter så tror jeg ikke legene finner noe. Virker nesten som knærne protesterer bare litt i starten til de er vant med bevegelsen. Jeg er bare redd for å evt skade de for alltid.

Jeg varmer opp m 5 min jogging samt 10 min dynamiske/fleksible styrkeøvelser, hvorav to av de er for beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner følelsen, noen ganger er leger bare frustrerende. Men godt vi har dem allikevel!

Knærne mine protesterer også hvis de ikke er varme (og noen ganger når de er varme også). Du skrev i det første innlegget at det gjelder øvelser som involverer knær, så gjelder det alle beinøvelser? Har du prøvd å starte med f.eks. utfall? Eller frontbøy? Frontbøy skal jo være mindre belastende for knærne. Hva med beinpress? Eller noe så simpelt som spensthopp?

Hvis det er den samme smerten hver gang du skal starte, selv på helt andre øvelser, ville jeg gått å sjekket det. Du vet aldri hva leger eller fysioterapeuter eller lignende kan finne ut av.

Som du sier selv med ankelen din så er det fryktelig kjipt å feie det bort som noe mindre helt til det plutselig sier 'snepp' så har du røket et eller annet og gjort det verre.

Opp til deg selvsagt, men som de sier: "Bedre føre var, enn etter skada og forbanna fordi man ikke gikk til legen tidligere" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Men burde jeg undersøke det? Kan det være noe "galt"?

Synes dette er noe du burde få undersøkt ja, et friskt kne skal ikke kjennes slikt. Å begynne å spekulere i diagnoser her blir litt vagt, men det er en del ting som kan oppføre seg lignende dette. Legen din vil antageligvis ikke kunne hjelpe deg med dette, med mindre du har en fastlege som skiller seg veldig ut. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en fysioterapeut som kan undersøke deg skikkelig og vurdere om det eventuelt trengs et MR-bilde av kneet ditt. Som marwes sa over her, ta dette heller på alvor enn å la det ture å gå og eventuelt gi deg skikkelig trøbbel etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare et lite håp om at noen kanskje hadde hørt om et liknende tilfelle før. :) Siden det normalt ikke plager meg, så vil jeg helst unngå legen. Når det er sagt, så er det jo bedre å være føre var. Vært forferdelig å ødelegge knærne. Grøss.

Får smerten hovedsaklig i knebøy, frontbøy og utfall. Går jo aktivt på SATS Energy, som er mye hopp og sprett. Der merker jeg ingenting. Bare ankelen som er noe mindre happy. Har du noen gode øvelser for å "varme opp" knærne?

Dere vet vel ikke tilfeldigvis om en god (og billig, jeg er fattig student :p ) fysioterapaut i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...