Gå til innhold

Skal begynne med gerilja kardio i dag :)


adrian ulvatne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor skal du begynne med Geriljo kardio?

Hva har du kjørt av intervalltrening tidligere?

Men anyhow...

Start med å laste ned en tabata timer app om du har en smarttelefon, det gjør det enklere å holde rede på intervallene om du skal gjøre det utendørs.

Varm godt opp (anbefaler dynamisk oppvarming først) med lett jogging og så litt raskere jogging så du får opp pulsen litt.

Finn deg en passelig bratt bakke.

Spring alt du kan i 20 sekund

Hvil i 10 sekund

Gjenta 8 ganger.

Du kan også kjøre på tredemølle med stigning og hoppe av møllen i pausene. Tabata intervaller er opprinnelig designet for å brukes på spinningsykkel, så det er åpenbart også et alternativ.

Etter å ha ropt på elgen i nærmeste grøftekant avslutter du med en lett nedkjøring. Etterhvert kan du kjøre flere runder av 8 intervaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du begynne med Geriljo kardio?

Hva har du kjørt av intervalltrening tidligere?

Men anyhow...

Start med å laste ned en tabata timer app om du har en smarttelefon, det gjør det enklere å holde rede på intervallene om du skal gjøre det utendørs.

Varm godt opp (anbefaler dynamisk oppvarming først) med lett jogging og så litt raskere jogging så du får opp pulsen litt.

Finn deg en passelig bratt bakke.

Spring alt du kan i 20 sekund

Hvil i 10 sekund

Gjenta 8 ganger.

Du kan også kjøre på tredemølle med stigning og hoppe av møllen i pausene. Tabata intervaller er opprinnelig designet for å brukes på spinningsykkel, så det er åpenbart også et alternativ.

Etter å ha ropt på elgen i nærmeste grøftekant avslutter du med en lett nedkjøring. Etterhvert kan du kjøre flere runder av 8 intervaller.

Takk for svar, grunnen til at jeg vil starte med gerilja trening er vell nok fordi jeg vil bli kvitt det fettet jeg har igjen på magen. Jeg har hørt at gerilja kardio er veldig bra for å stramme opp faktisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, grunnen til at jeg vil starte med gerilja trening er vell nok fordi jeg vil bli kvitt det fettet jeg har igjen på magen. Jeg har hørt at gerilja kardio er veldig bra for å stramme opp faktisk :D

Vel, kostholdet er viktigst når du skal stramme opp. Men intervalltrening vil øke din anaerobe terskel som gjør at du forbrenner prosentvis mer fett ved høy aktivitet.

Husk at styrketrening er veldig viktig om du ønsker en stram kropp. Mer muskler under så er det lettere å få en definert kropp.

Et alternativ til gerilja kardio er tempo og sprintintervaller. Dette er korte intervall drag (10-60 sekund) med litt lengre pause imellom dragene (30-90 sek). På sprintintervallene gir du alt du har i 10-30 sekund og hviler deretter (gjerne aktiv hvile) til du er helt klar for å gi alt igjen. På tempointervallene ligger du litt under maks, men fremdeles høy intensitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kostholdet er viktigst når du skal stramme opp. Men intervalltrening vil øke din anaerobe terskel som gjør at du forbrenner prosentvis mer fett ved høy aktivitet.

Husk at styrketrening er veldig viktig om du ønsker en stram kropp. Mer muskler under så er det lettere å få en definert kropp.

Et alternativ til gerilja kardio er tempo og sprintintervaller. Dette er korte intervall drag (10-60 sekund) med litt lengre pause imellom dragene (30-90 sek). På sprintintervallene gir du alt du har i 10-30 sekund og hviler deretter (gjerne aktiv hvile) til du er helt klar for å gi alt igjen. På tempointervallene ligger du litt under maks, men fremdeles høy intensitet.

Takk :D ja jeg trener styrke 4-5 ganger i uken, åsså har jeg et bra kosthold :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D ja jeg trener styrke 4-5 ganger i uken, åsså har jeg et bra kosthold :D

Høres bra ut (y)

Da kjører du på med 1-2 intervall økter i uken så blir det nok resultater. Begrens deg til en gerilja økt i starten siden disse er ganske tøffe og gir deg endel melkesyre som vil kunne ha litt negativ effekt om du har beintrening dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut (y)

Da kjører du på med 1-2 intervall økter i uken så blir det nok resultater. Begrens deg til en gerilja økt i starten siden disse er ganske tøffe og gir deg endel melkesyre som vil kunne ha litt negativ effekt om du har beintrening dagen etter.

Ja, skal huske på det :D får starte litt lettere, siden det blir første gang jeg prøver en slik intervalløkt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint kjøre denne på tredemølle ved at du løfter deg av og hviler de 10 sekunders pausene, og bare løfter deg på att og løper. På eget ansvar vel og merke, gjør vondt om du faller i 16+ km/t vil jeg tro.

Jeg gjorde det dumme å kjøre for mye geriljakardio og mye tung styrketrening på for lite mat til alt dette arbeidet, du blir lett litt skral av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eget ansvar vel og merke, gjør vondt om du faller i 16+ km/t vil jeg tro.

Er smart å trene inn teknikken på litt lavere hastigheter først ja :cool:

Ulempen med tredemølle er at du må tilpasse farten på første draget om du skal klare alle 8, men blir nok tungt nok likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er smart å trene inn teknikken på litt lavere hastigheter først ja :cool:

Ulempen med tredemølle er at du må tilpasse farten på første draget om du skal klare alle 8, men blir nok tungt nok likevel :)

haha ja.. jeg var vel oppe i 18-19, 3-5 grader helning på det beste.

Og ved et uhell 24km/t, da den ene mølla på Bjørns gym hadde vridebryter, som jeg kom borti. Nesten så hjertet stoppa. fant ihvertfall ut at jeg klarer å løpe så fort et lite øyeblikk.....

Men ja, Adrian, bruk gjerne geriljakardio varsomt for å bygge opp kardio, og se heller om du kan bruke litt tid på skikkelig styrketrening og se litt på kostholdet, da sistnevnte er nøkkelen for målet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...