Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Deå! :)

Tok opp treningen på et seriøst nivå igjen (etter lat-sommer) forrige uke og siden har jeg slitt skikkelig med å sovne. Ligger lenge og vrir meg, og når jeg endelig sover tror jeg ikke jeg kommer meg lenger enn ned i andre stadie eller noe. Er sånn halvveis tilstede til tross for at jeg sover. Får også sånn hvor jeg neeesten sovner også kjennes det ut som hele kroppen er lam. Får litt småpanikk og prøver å løfte armene men klarer ikke. Tilslutt klarer jeg det selvfølgelig og da rykker hele kroppen til. Har hatt søvnproblemer periodisk før også, men ikke som nå. Antar at det har noe med treningen å gjøre..?

MEN ALTSÅ; beta blokkere. Tenkte på det i bilen istad. Beta-bølger er jo kun synlige i våken tilstand også mener jeg å ha hørt at det finnes noe som heter beta-blokkere. Vet ikke om det er reseptbelagt medisin, eller om det er kosttilskudd. Har uansett hørt om kosttilskudd som promoterer dypere søvn. Tips? Råd? Lite søvn aint my thang :/

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13078-godtfolk-beta-blokkere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deå! :)

Tok opp treningen på et seriøst nivå igjen (etter lat-sommer) forrige uke og siden har jeg slitt skikkelig med å sovne. Ligger lenge og vrir meg, og når jeg endelig sover tror jeg ikke jeg kommer meg lenger enn ned i andre stadie eller noe. Er sånn halvveis tilstede til tross for at jeg sover. Får også sånn hvor jeg neeesten sovner også kjennes det ut som hele kroppen er lam. Får litt småpanikk og prøver å løfte armene men klarer ikke. Tilslutt klarer jeg det selvfølgelig og da rykker hele kroppen til. Har hatt søvnproblemer periodisk før også, men ikke som nå. Antar at det har noe med treningen å gjøre..?

MEN ALTSÅ; beta blokkere. Tenkte på det i bilen istad. Beta-bølger er jo kun synlige i våken tilstand også mener jeg å ha hørt at det finnes noe som heter beta-blokkere. Vet ikke om det er reseptbelagt medisin, eller om det er kosttilskudd. Har uansett hørt om kosttilskudd som promoterer dypere søvn. Tips? Råd? Lite søvn aint my thang :/

Mener zma vil forbedre søvnen :)

Nå roter du godt. Beta-blokkere blokkerer (!) adrenerge beta-reseptorantagonister . Fancy måte å si 'lar ikke hjertet ditt bli stresset' på. har lite med hjernebølger å gjøre, og brukes for å senke blodtrykk og hjerterytmeforstyrrelser.

Haha :p Jeg er god på å rote! Takk for at du rydder! :) Råd til bedre søvn, bortsett fra zma?

Prøvd zma tidligere. Syns igrunn ikke jeg fikk noe særlig bedre/tyngre søvn, men har jo lest at andre sier det hjelper.. Men kan jeg kjøpe vanlig sink og magnesium tilskudd og kombinere dem? Tar allerede b6..

Mye stress i hverdagen? Noen store forandringer i livet ditt i det siste?

Det er mange faktorer som kan være en grunn til problemet ditt.

Ser ikke hvordan flere kosttilskudd kan hjelpe om det ikke er den fysiske helsen din, men den psykiske. :)

Har du vurdert å oppsøke evt en lege for å få undersøkt dette?

Mye stress i hverdagen? Noen store forandringer i livet ditt i det siste?

Det er mange faktorer som kan være en grunn til problemet ditt.

Ser ikke hvordan flere kosttilskudd kan hjelpe om det ikke er den fysiske helsen din, men den psykiske. :)

Har du vurdert å oppsøke evt en lege for å få undersøkt dette?

Japp, ser at det kan være mye psykisk og. Lettere med ei pille, vett :unsure:

Jeg tenkte å nevne dette med lammelsen neste gang jeg er innom legen. Tror det er en naturlig del av søvnsyklusen, men dette med at jeg er tilstede mens det skjer tror jegikke er normalt. Takk for hjelpen, anyways :)

Rote mindre, sove mer, rote mindre :p ZMA hjelper noen, og placeboer langt flere. Magnesium kan gjøre at du slapper bedre av, men å få bedre søvnhygiene er kanskje noe å prøve først? Stresse ned, ikke stimulere seg for mye timen før du skal legge deg, ro og fred, kanskje noen bevisste avslappingsøvelser om du liker slikt. Ikke koffein om ettermiddagen, ikke hektisk aktivitet før sengetid.

Først og fremst: "post: 510099, member: 3!" ..saywhat? Er du del av selve fundasjonen i skaperverket som er FB? :eek:

Uansett, du har vel rett.. Må rydde opp rundt sengetid og. Fader, blir mye rydding. Regner med at å legge vekk dataen også inngår i dette.. :p

Annonse

Kan legge til at jeg også har hatt sånne "lammelser" når jeg våkner om natta.

Har ikke noe mulighet til å løfte hånda og jeg blir livredd.

kanskje du har sovnet med hånda under puta? det er mitt problem når det kommer til det

Kan legge til at jeg også har hatt sånne "lammelser" når jeg våkner om natta.

Har ikke noe mulighet til å løfte hånda og jeg blir livredd.

kanskje du har sovnet med hånda under puta? det er mitt problem når det kommer til det

Haha aw :) Hånda sitter fast liksom? Neida, er ikke det hos meg hvertfall, for det skjer i innsovningsfasen og skjer flere ganger på rad. Hver gang jeg legger meg til for å sove igjen..

Haha aw :) Hånda sitter fast liksom? Neida, er ikke det hos meg hvertfall, for det skjer i innsovningsfasen og skjer flere ganger på rad. Hver gang jeg legger meg til for å sove igjen..

Jepp, også må jeg bruke den andre for å løfte den opp.

Har hatt noen ganger der jeg løfter hånda over trynet for så å slippe den...

ikke noe hyggelig om natten for å si det sånn

Lammelsen du prater om kalles for søvnparalyse og er ganske vanlig. Kan være ubehagelig hvis du ikke er klar over hva det er. Jeg synes det er gøy når det skjer :p

Søvnparalyse - Wikipedia

Ah! takk! Det har jeg igrunn hørt om, trodde det kan kun forbundet med narkolepsi.

Om du virkelig sliter med å sove kan jo melatonin fra Iherb være et alternativ som har hjulpet mange. Dårlig søvn er jo ganske ødeleggende for livkvaliteten, så det bør være på stell. Men det beste er vel å prøve å finne ut av det uten å bli avhengig av preparater for å kunne sove.

Annonse

Flytt til Nord-Norge. Problem solved.

Nytt problem: Sover døgnet rundt vinterstid :D

Prøvd zma tidligere. Syns igrunn ikke jeg fikk noe særlig bedre/tyngre søvn, men har jo lest at andre sier det hjelper.. Men kan jeg kjøpe vanlig sink og magnesium tilskudd og kombinere dem? Tar allerede b6..

What Asle said først. Men ja, du kan gjerne prøve magnesiumtilskudd med mindre b6 og mer magnesium. Jeg måtte opp i 600 mg før jeg merket positiv effekt på søvn. ZMA har gjerne 150 mg pr døgndose.

Om du virkelig sliter med å sove kan jo melatonin fra Iherb være et alternativ som har hjulpet mange. Dårlig søvn er jo ganske ødeleggende for livkvaliteten, så det bør være på stell. Men det beste er vel å prøve å finne ut av det uten å bli avhengig av preparater for å kunne sove.

Jupp, livskvaliteten lider når søvnen suger. Det blir dessuten en ond sirkel.. Har en jobb som krever at jeg er omtrent 100% hele tiden og da er ikke trøtthet verken aktuelt eller godt nok. Dermed blir det kaffe for alle penga, noe som igjen sikkert ikke hjelper på søvnen til kvelds.. Men ja, det naturlige er selvfølgelig det beste, hvertfall når det gjelder søvn, så får legge om noen rutiner osv.. :)

Flytt til Nord-Norge. Problem solved.

Haha, blir slitsomt på sommeren da? :p

What Asle said først. Men ja, du kan gjerne prøve magnesiumtilskudd med mindre b6 og mer magnesium. Jeg måtte opp i 600 mg før jeg merket positiv effekt på søvn. ZMA har gjerne 150 mg pr døgndose.

Er b6 oppkvikkende på noe sett (I know, google it.. spør likevel)? Hvis ting ikke retter seg ut så skal man ikke se bort ifra at jeg prøver litt magnesium.. Takk for svar :)

Er b6 oppkvikkende på noe sett (I know, google it.. spør likevel)? Hvis ting ikke retter seg ut så skal man ikke se bort ifra at jeg prøver litt magnesium.. Takk for svar :)

Nei, men det hjelper på opptaket av sink og magnesium samt protein og karbohydrater og blir derfor ofte også brukt i f.eks BCAA blandinger og flere pwo produkter.

Selv om B6 er vannløselig kan det være skadelig med altfor mye B6 over lang tid så derfor bør du være litt obs om du bruker flere tilskudd som har høy mengde B6.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...