Gå til innhold

Smerte i nedre lårfeste (vastus lateralis)


sjulven

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen kan bidra med noen teorier ang. hva smertene mine kommer av da legen min ikke hadde peiling.

Jeg har altså vondt ved sidenav kneet i høyre ben, smerten sitter akkurat der vastus lateralis er festet (markert i grønt på bilde)

1288689.jpeg

Det gjør ikke vondt når jeg går på flat mark, men jeg kjenner smerter der når jeg bøyer knærne litt f.eks. i trapper og spesielt når jeg belaster låret. F.eks. under knebøy og markløft og smertene er sterkere desto tyngre låret blir belastet (før jeg blir ordentlig varm). Når jeg har kjørt noen sett og er god og varm blir smertene borte.

Det kjennes ikke ut som en betennelse (har hatt mange), men mer som en rift eller lignende i muskulaturen. Det var det jeg trodde det var først, men så hadde jeg et opphold fra bentrening i en måneds tid uten at dette ble noe bedre.

Smertene har også vedvart i 5mnd ca nå, så jeg antar at det kansje er noe annet. Jeg antar at en rift hadde leget seg på kortere tid? Jeg syns også det er rart om det skulle vært en rift siden jeg ikke er nevneverdig sterk i lårene (trener med 150 i mark og 90 i atg bøy)

Det kjennes verken ut som det blir noe særlig verre eller bedre, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre :S

Tror dere det er en form for rift i muskulaturen? Isåfall, hvordan må jeg gå frem for å få leg det?

Eller tror dere det kan komme av noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Bytt fastlege.

2. Bestill MR på Curato (betal selv så får du time på dagen omtrent), få sendt bildene til fastlegen.

3. Den nye, og forhåpentligvis mer kunnskapsrike, fastlegen ser på bildene.

4. ????

5. Profit.

Selv om legen din ikke har svaret på hva det kan være, er det nok ikke så lurt å la oss på et forum fundere frem diagnoser uten undersøkelse, medisinsk grunnlag også videre, også videre. Jeg anbefaler deg som sagt å enten ta den lange veien til MR gjennom fastlege eller punge ut selv og ta den raske veien, og ta det derfra. Om fastlegen fortsatt ikke aner hva han skal gjøre får du printe ut bildene og ta de med til NIMI eller lignende.

Det er fullt mulig at det er illiotibialbåndet som er gåent, som Alexander nevner, men som han også sier er det nok best å ta det hos kyndig lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Alexander. Ut i fra de symptomene du beskriver minner det om it.bånd problematikk. Man rekvirerer for øvrig ikke MR på bakgrunn av en slik anamnese. Få fastlegen din til å henvise videre, slik at du kan få en grundig utredning, eventuelt ta kontakt med fysio- eller manuellterapeut direkte. Man behandler ikke symptomet isolert sett, men selve opphavet til symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar =)

Ja, legebytte blir nok fikset, jeg byttet fastlege når jeg flyttet til Bergen, men det virker som han døde eller noe kort tid etterpå :S Så jeg ble satt på vikarliste og legen jeg var hos nå var vikar.

Det virker veldig fornuftig at det kan være IT-båndet ja, det stemmer overens med smertene hvertfall. Jeg så på videoene og prøver så smått noen øvelser som ble vist der, i tillegg prøver jeg å finne ut hva opphavet kan være, men jeg burde absolutt komme meg til en fysioterapeut el lignende.

Å betale mr selv er desverre utelukket da jeg er student og ikke har en tusing til overs i mnd for tiden etter at utgiftene er betalt =( Det ser ut til at jeg må gå den lange veien til mr :S

Selvfølgelig vil jeg prøve å få en ordentlig diagnose, men det hjelper å etter min erfaring å ha noen tanker om det selv også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg god erfaring med forsiktige tøyninger kombinert med foam roller hvor fokus er på selve muskelen, tensor fascia latae, som springer ut i selve iliotibialisbåndet. Muskelen og bindevevsdraget påvirker hverandre og er i flere tilfeller en ikke meget stramme hos utøvere. Dette kan skape irritasjon over beinete strukturer, så ved å løse opp i dette området kan man oppleve en nesten umiddelbar effekt. Derimot må man spørre seg, hvorfor oppstod problemet i utgangspunktet, og her er det en rekke biomekaniske forhold som kan spille inn. En grundig undersøkelse når du får økonomi til det er derfor hensiktsmessig for å fikse problemet permanent. For øvrig kan du enkelt og billig lage en foam roller selv. Mange gode videoer på dette over youtube. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...

Heisann.

Hvordan gikk det med låret ditt sjulven? Ut ifra det du beskriver så tror jeg at jeg har fått det samme.

Jeg har i noen uker forsøkt å sykle samt bruke foamrulle. Det har blitt en liten fremgang, men jeg er litt usikke rpå hvor mye jeg skal "irritere" området.

Hva fungerte for deg og hvor lang tid brukte du på å bli bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For min del var jeg innom 3 forskjellige fysioterapeuter og hadde flere timer her i Bergen før jeg dro til Drammen og fant ut hva som var galt. Når det gjelder enkelte fysioterapeuter så skulle det ikke vært lov å være så udugelige i sin egen jobb... Det var først når fikk tatt en tur til skoglyklinikken i Drammen (hvor jeg har fått hjelp mange ganger før) som jeg fant ut hva som var galt. Jeg hadde rett og slett fått en betennelse i lårmuskelen, og gått rundt med denne i ett års tid før det ble så vondt at jeg måtte slutte å trene. For å fikse det tok jeg et par relativt brutale trykkbølgebehandlinger på lårmuskelen i smerteområdet med en ukes mellomrom, etter dette gikk betennelsen faktisk helt bort =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har væt utsatt for tilbakestående fysioterapauter sjæl, en relativt dyr fornøylese :/ Jeg ble satt på trykkbølgebehandling på andre konsultasjon på en skulder med AC-ledd seperasjon. Jeg er ingen lege, men for meg hørtes dette helt latterlig ut. Bytta behandlingssenter på dagen.

Jeg har ikke hatt vondt så lenge, kanskje en måneds tid. Så jeg håper at det ikke har satt seg skikkelig. Tenker jeg fortsetter med massasje en uke tid til før jeg eventuelt kontakter skoglyklinikken. Jobber i Asker så det er jo rett borti høgget.

Hvor lang tid gikk det fra du startet trykkboølgebahndling til du kunne begynne å trene knebøy igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk kun 1 uke etter trykkbølgebehandlingen før jeg kunne begynne å trene forsiktig med knebøy igjen, kjørte 12 reppere og kun pumpa opp låra for deretter å gå sakte ned på repetisjonene uke etter uke. Så med tanke på at jeg kun behøvde 2 behandlinger tok det kun 2 uker etter startet behandlig før jeg kunne trene bøy =)

Hvis du tar turen til skoglyklinikken vil jeg anbefale deg å be om første timen hos Tor Egil siden det er han som er den som klart har mest kunnskap og erfaring innenfor idrettsskader. Han er også en ivrig idrettsutøver selv som nylig tok gull i styrkeløft så jeg har erfart at han eri større grad "på mitt lag" når det gjelder å komme igang med trening så fort som mulig i forhold til andre fysioterapeuter =)

Jeg pleier selv å alltid be om han for første konsultasjon, så evt ta behandling videre hos en av de andre etter at han har "stilt diagnosen" og lagd en slagplan på hvordan det kan fikses =)

Du får gi tilbakemelding om du får fikset det =) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...