Gå til innhold

Trøbbel med skuldrene etter styrkeøkt


IngvildK

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med skuldersmerter etter en treningsøkt, annehver skulder. Jeg klarer knapt å løfte armen, men har ingen problemer med at andre løfter den. Rimelig sikker på at dette er muskulært, og siden dette er 3 gangen dette skjer - og alltid på en fredag/lørdag så kan jeg trekke konklusjonen at dette har med overkroppsøktene mine på fredager å gjøre.

Jeg har en elendig holdning! Prøver å huske å rette på dette til hverdags, og gjør endel øvelser for å bedre på dette. Merker forøvrig stor forskjell på flere måneder med fokus på dette, er absolutt på bedringens vei! Jeg er ikke sterkere i bryst enn rygg, men har alikevel et typisk "upper crossed syndrom" utseende. Øker på rygg, men klarer ikke øke mye på bryst. Jeg har faktisk knapt økt på benkpress i det hele tatt.

Jeg trener overkropp på tirsdager og fredager. Eneste annerledes fra tirsdag er stående roing og dips. Og jeg mistenker at dips er årsaken til smertene. Skuldrene mine vipper fremover, og jeg får nok en enorm feilbelastning. Jeg kjører forresten dips på en sånn dings som jeg kan legge på vekter slik at det blir enklere. Ja, jeg veit ikke hva den heter :rolleyes:

Prøvde shoulder dislocation med strikk, og får kun armene mine rett opp. Har IKKE nubbsjangs til å få armene rett ned bak hodet uten å knekke albuene mye. Fikk samboern min (som forresten sliter med skuldersmerter etter mye tung produksjonsarbeid) til å prøve, og til og med han klarte det uten problemer!

What to do?! HJELP!!!

Hvis noen lurer, ser programmet mitt slik ut:

Trener 2 splitt, der overkroppsøktene ser slik ut

(2 gang pr uke, tirsdag 3x10-12 rep/fredag 4x 6-8 rep)

- Benkpress med stang/benkpress med manualer

- Negative pullups

- Nedtrekk bredt grep

- Arnoldpress

- Bicepscurls/stående roing

- Tricepspress/dips

- Facepulls

- Sidehev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Dropp øvelser som gjør vondt inntil videre, da spesielt dips og sidehev, kanskje benkpress også, eller holde litt smalere + kloss inntil videre - for og fjerne ekstra stress på skuldrene. Husk på og ha kortest mulig avstand mellom skuldrene og ræva, bra spenn.

2) Varm opp bedre og tren rotator. cuff.

3) Du trener vel markløft og bein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Joakimz! Problemet er at jeg ikke kjenner at det gjør vondt mens jeg trener, det kommer enten snikende senere på dagen eller dagen etterpå. Jeg varmer opp med noen minutter på mølla, roing og løfter deretter oppvarmingsvekter. Siden jeg har mistenkt dips, tar jeg denne øvelsen godt uti økta også. Men jeg trener ikke rotator cuff! Tips til øvelser?

Jeg trener selvfølgelig bein (mandag og torsdag), og markløft er også med :)

Håper flere har råd eller tips til hva jeg burde gjøre, eller hva som er årsaken til problemene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging på mølla er ikke oppvarming for en styrke-økt. Bortkastet tid og gir ingen mening. Men dette gjør: http://www.kiropraktikk.no/ViewFile.aspx?itemID=1059 - http://www.kiropraktikk.no/ViewFile.aspx?itemID=1058

Og mer av dette:

OSV OSV. Om du kjenner smerter etter økten vil det uansett bety at det er noe som er galt! Vondt i økten, eller etterpå - gjør noe med det. Mer fokus på øvre rygg vil også være og anbefale - der er facepulls med flere reps og anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jogging på mølla er ikke oppvarming for en styrke-økt. Bortkastet tid og gir ingen mening.

Du mener det har ingen hensikt overhodet med generell oppvarming i forkant av en styrkeøkt? At det er å foretrekke å utelukkende fokusere på spesifikk oppvarming i de øvelsene man skal trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det har ingen hensikt overhodet med generell oppvarming i forkant av en styrkeøkt? At det er å foretrekke å utelukkende fokusere på spesifikk oppvarming i de øvelsene man skal trene?

Jeg mener det er bortkastet ja. Eneste man oppnår med det er og øke pulsen. Men det gjør man uansett. Derfor er det beste for en oppvarming og tenke skadeforebygging, varme opp muskler og ledd - å øke bevegelighet. Som man kan gjøre med å: tøye, egenmassasje, Dynamiske øvelser, og deretter oppvarmingssett for og klargjøre teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips så langt :) Mulig de 5-10 minuttene på mølla er bortkastet, men jeg liker å gjøre det på den måten. Jeg gjør iallefall ikke noe galt med dette, annet enn å "sløse" bort tid på trening ;)

Burde jeg ta enda flere øvelser for rygg? Og hva med bryst, skal jeg bare glemme det? Musklene er stive, men holdningen min kommer nok ikke akkurat av at de er overtrent. Facepulls er med, som jeg skrev - føler jeg får god kontakt :)

Håper flere har andre gode råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips så langt :) Mulig de 5-10 minuttene på mølla er bortkastet, men jeg liker å gjøre det på den måten. Jeg gjør iallefall ikke noe galt med dette, annet enn å "sløse" bort tid på trening ;)

Håper flere har andre gode råd og tips!

Om du har tid til det er det jo ingenting i veien med å varme opp litt på mølla i forkant. Det kan jo være ganske digg, spesielt om man sitter mye i ro i løpet av dagen. Men man kan jo legge til spesifikke oppvarmingsøvelser i tillegg? for eksempel gjøre scapular pushups etter mølla og før løftene begynner. Det tar kanskje 1-2 min, er skadeforebyggende, og varmer opp skulderleddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En mulighet: Dersom du tar deg helt ut på pullups og nedtrekk så vil flere av musklene du skal bruke til å stabilisere og kontrollere skuldrene under dips være utslitt og muligheten til å utføre reps med god teknikk er borte. Og som du selv sier; "Skuldrene mine vipper fremover, og jeg får nok en enorm feilbelastning":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...