Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 23 år. Jeg er 183 høy og veier 78 kg. I sommer slo jeg opp med dama og endte opp med å spise usunt, slutte å trene og gå mye på fylla. Nå vil jeg få tilbake kroppen jeg hadde før. Jeg vil litt ned i fettprosent og øke i muskelmasse. Jeg har startet å trene styrke tre ganger i uka, samt jogge 20 minutter på mølla etter hver styrketreningsøkt.

Det jeg lurer på er om noen har et bra (og godt) kosthold jeg kan følge?

Det jeg spiser nå for tiden er:

Frokost:

- To brødskiver med pålegg (leverpostei, skinke, ost eller syltetøy), evt speilegg og bacon + to glass ekstra lett melk og en kopp kaffe.

Lunsj:

- En salat med litt brød ved siden av + vann

Middag:

- En kyllingfilét el. Kjøttdeig + ris

- En biff med salat og creme fresh

- ...eller faktisk en pakke Fjordland

Kveldsmat:

To til tre brødskiver med pålegg + to glass melk

Mellommåltid:

- En Skyr Yoghurt

Som dere sikkert ser er jeg glad i tradisjonell norsk mat. Er det noe her jeg bør kutte ut? Noe jeg bør legge til? Tips til andre retter jeg kan spise til frukost/lunsj/middag/kvelds/mellommåltid? Jeg ønsker å nå målet mitt med å gå litt ned i fettprosent og øke muskelmasse til neste sommer. Det er ikke noe som haster, men selvfølgelig er det gøy å se fremgang underveis.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12989-kan-noen-hjelpe-meg-med-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kostholdet ditt ser litt for proteinfattig ut, ellers er det greit. For bedre helse og resultater kan du også investere i tran og kreatin.

Hvordan ser styrkeprogrammet ut? Styrke tre ganger i uka er helt topp det, spesielt hvis man trener hele kroppen hver gang.

Jeg tar en protein-shake etter hver treningsøkt + to kapsler omega3 hver morgen. Jeg har startet på grunnprogrammet til RYP (trener hele kroppen hver gang). Jeg har prøvd mange kosthold uten brød, og da fungerer jeg rett og slett ikke i dagliglivet. Hva om jeg bytter ut vanlig grovbrød med rugbrød? Har også tenkt tanken å starte med havregrøt til frokost i stedet for brødskiver. Takk for tilbakemeldinger foresten! :-)

Om du erstatter brød med kjøtt/fisk/egg/ost tror jeg det er mulig å gå ned litt. Det funker ihvertfall for meg. Da faren min skilte seg fra mora mi og ikke lenger fikk skikkelig mat servert og spiste bare brød gikk han opp masse.

Det handler om kalorier. Man går fortere ned hvis man spiser en brødskive med skinke, enn feks eggerøre av 3egg. At brødskiva metter lite er jo en annen sak, men det handler ikke om hva man spiser, men hvor mange kalorier man konsumerer over en gitt periode.

Det handler om kalorier. Man går fortere ned hvis man spiser en brødskive med skinke, enn feks eggerøre av 3egg. At brødskiva metter lite er jo en annen sak, men det handler ikke om hva man spiser, men hvor mange kalorier man konsumerer over en gitt periode.

Det handler ikke om kalorier, det handler om energibalanse. Hvilken mat som for den aktuelle personen metter best per energimengde er kanskje den viktigste faktoren for å oppnå et energiunderskudd over tid.

Man går fortere ned i vekt om man spiser en eggerøre av 3 egg enn om man i stedet spiser 3 måltider med en brødskive+skinke.

Annonse

Metthetsfølelsen er selvsagt viktig når du skal gå ned i vekt – men vi spiser av så mange ulike årsaker. Noen forklarer fedmeepidemien med for mye karbohydrater – andre skylder på at vi spiser for mye fett. Sannheten er at ingen enkeltfaktor kan forklare hva som har skjedd med oss de siste 40 årene. Tilgangen på fastfood er heller ikke et tilstrekkelig bevis for hvorfor vi spiser mer og beveger oss mindre.

Jeg tror det viktigste er vanene dine. I dag spiser vi for å stresse ned, fordi vi kjeder oss eller av emsjonelle grunner – som at vi er lei oss, glad for at vi har fått oss kjæreste eller bestod eksamen.

Maten du spiser påvirker deg gjennom alt fra energinivå, forbrenning, metthetsfølelse, søvnkvalitet, etc – men jeg tror det viktigste er å være seg bevisst på vanene sine.

Spis sunt og noenlunde balansert.

Tren jevnlig.

Repeter til du er fornøyd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...