Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny på forumet og har et spørsmål :)

Forrige uke begynte jeg å kjenne det i lysken ved frontbøy, men klarte å fullføre. I går derimot var det rimelig vondt og ubehagelig og jeg måtte avbryte. Gjør hovedsakelig vondt når jeg nærmer meg parallell og det føles ut som beina ikke sitter fast i kroppen.

Jeg startet med dynamisk oppvarming for bein første gangen i går i håp om at det skulle hjelpe litt, men jeg skjønner jo at det kanskje ikke gir effekt med en gang. I går var jeg i tillegg litt ekstra støl etter å ha tatt tunge bulgarske utfall på mandagen.

Bør jeg la frontbøyen hvile en ukes tid for å se om det hjelper eller bør jeg oppsøke en naprapat med en gang?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12984-smerter-i-lysken-ved-frontb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike smerter hadde jeg over lang tid, overså det, og fikk til slutt en ganske heavy kronisk betennelse i høyre psoas (hoftebøyer). Fikk betennelsen i mai og er ennå ikke kvitt den, men har nettopp blitt i stand til å trene frontbøy normalt igjen uten store smerter (men må bruke 30-40 min før hver økt på bevegelighet).

Kan selvfølgelig ikke vite at det er det samme som du har, bare tenkte å dele min erfaring.

Det eneste som har hjulpet meg er å trene bevegelighet daglig med spesielt fokus på å øke fleksjon og eksternrotasjon i hoftene.

Bra noen tar opp dette. Sliter med dette selv, dog ikke av frontbøy, men av brei styrkeløftbøy. Irriterende, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å bli kvitt det. Har begynt å ta litt mer tak i oppvarming og utstrekning og håper det vil hjelpe i lengden...

Bra noen tar opp dette. Sliter med dette selv, dog ikke av frontbøy, men av brei styrkeløftbøy. Irriterende, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å bli kvitt det. Har begynt å ta litt mer tak i oppvarming og utstrekning og håper det vil hjelpe i lengden...

... ikke tren brei styrkeløftbøy?

Til trådstarter:

Står du bredt og har du prøvd å stå smalere?

... ikke tren brei styrkeløftbøy?

Til trådstarter:

Står du bredt og har du prøvd å stå smalere?

Står ganske bredt ja, har lange lårbein ettersom jeg er 197 cm så er begrenset hvor smalt jeg kan stå :p

Takk for mange gode svar, skal la bøyen hvile minst en uke, men fokusere på mobilitet etc så får vi satse på at det blir bedre :)

Alexander V: Hvilke øvelser bruker du?

Overkompensasjon av manglende abduktorstyrke/aktivering med adduktorer. Da blir det au. Mobilisering, egenmassasje, aktivering og ikke minst styrking. Slem/snill pike er ypperlig, diverse strikkøvelser og mobiliseringsøvelser også.

Tror ikke aktivering av adduktorer er et stort problem (ihvertfall ikke i mitt tilfelle), er vel mer vanlig at de er tighte?

G. medius-aktivering (x-band walks) bedret hofta til en viss grad, men når jeg hadde gjort det i ca en uke ble det ikke noe bedre av kun det.

Har brukt Kelly Starrett's supersquat og couch stretch (ligger på youtube) med gode resultater, gjør disse minst 1 gang hver dag, ofte 2-3 ganger daglig.

I mitt tilfelle tror jeg psoas kompenserte for manglende fleksjon i hofta, og dermed jobbet hardt for å holde ryggen rett/flektere hofta når jeg kom til paralell og under i bøy. Når jeg så gikk opp fra bunn var psoas spent og fikk en tung eksentrisk belastning hver rep, noe den ikke tålte i lengden :) Min teori.

Annonse

Alexander V: Hvilke øvelser bruker du?

Bruker disse to daglig:

Super Squat hip sequence

Denne er for å bedre fleksjon og eksternrotasjon

Couch-stretch (både med og uten strikk)

Denne bruker jeg for å roe ned psoas, tar den i ca 1-2 min hver side før hver økt, og 4-5 min hver side etter økta. Den tar minst like mye på rectus femoris, men synes allikevel den er bedre enn tradisjonell psoas-stretch der man har leggen langs bakken.

Som en "bivirkning" klarer jeg nå å gå helt ass to grass med rett rygg :)

• 2 uker senere...

Har brukt Martin Norum sin versjon av den første videoen ovenfor og prøvde lette frontbøy i dag etter 1,5 ukes pause. Kjente det litt, men er mye bedre og gjør ikke vondt når jeg gikk på jobbesettene heldigvis :) Forhåpentligvis slipper det helt taket om en stund! :)

Jeg sleit også med dette en stund og etter et par økter(altså, jeg trøkka på til jeg begynte å grine, svette og vel så det..) med den første videoen Alexander V la ut var jeg kvitt smertene og har aldri fått de tilbake! :)

Kjørte frontbøy igjen i dag og med litt smalere benstilling enn jeg har hatt for vane å bruke (+dynamisk oppvarming).

Resultatet var nydelige bein som løfta ass to the grass uten et fnugg av smerte, helt fantastisk! :D

• 9 måneder senere...

Jeg sliter med dette problemet her nå (tror hvertfall det er det, men litt vanskelig å si akkurat hvor smerten sitter.) Uansett, jeg kjente smerter i hoften/lysken dagen etter en styrkeøkt. Jeg tror det var under knebøyen jeg fikk det, for kjente litt ubehag under selve økten, men tenkte ikke noe større over det akkurat da.

Dette er vel nå en uke siden, og jeg har fortsatt å trene som vanlig (bare ikke knebøy), og kjenner det litt under noen styrkeøvelser, samt at jeg kjenner det når jeg går, spesielt om morgenen. Når jeg sykler kjenner jeg ingenting, men når jeg strammer lysken eller trekker opp beinet, er det ubehagelig og vondt, er slike bevegelser som gjør at jeg kjenner det mest. Føles på en måte stramt i tillegg. Kjenner også de samme smertene/ubehaget i noen tøyeøvelser.

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøre øvelsene på den videoen Alexander V la ut selv om jeg har litt smerter (hvor lenge skal man forresten holde i hver stilling?), eller skal jeg ikke pushe det utover smertegrensen i det hele tatt? Vil jo så veldig gjerne at dette skal bli bra, og at jeg skal kunne trene som normalt, men vil absolutt ikke ende opp med en eller annen fæl betennelse eller et problem som tar lang tid å lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...