Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er jeg blitt innkalt til repitisjonsøvelse, noe som er vel og bra siden jeg har kontrakt med heimevernets innsatsstyrke. Det som beskymrer meg er hvordan det vil gå med kosten når jeg er ute i skogen.

Iøpet av mine 5år i innsatsstyrken, blir det første øvelsen etter at jeg har lagt om kosten, å det beskymrer meg.

Jeg er ikke redd for all småspisingen av godterier, føler jeg er blitt ganske flink på å si nei takk osv.

Men det er denne berømte "feltrasjonen" det er ikke akkurat helt i henhold til min kostplan om dagen.

Frokost:

Havregryn m/banan + proteinshake.

(Den er grei, havregryn kan jeg alltids ta med i sekken)

Men blir litt tungvint med proteinshaken, forslag til erstatning.

Mellommål x 2

Eple (er grei)

Yoghurt eller kesam (forslag til erstatning)

Lunsj

Pasta og min 150g kjøtt.

Middag:

Potet 100g,

200g grønnsaker

Min. 150g kjøtt

Kvelds

Kesam

Utfordringen blir lunsj og middag, er ikke akkurat så mye grønnsaker og kjøtt i felttasjonene.

Er det noen som har forslag til hva jeg kan pakke med meg i sekken, som muligens kan erstatte noe av det jeg vanligvis skal ha i meg??

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666

Hvis du skal på nød og neppe ha med deg noe: nøtter, tunfisk, tørket kjøtt/frukt.... Holder en liten stund ihvertfall:) Hvis du har noe proteinpulver... OG du takler brekninger/er ekte mann(noe jeg ikke er) Så kan du jo hive pulver nedi frokost rasjonen... mmm..! Diiiigg! Frokosten er jo noe av de bedre rasjonene da!:)

Og feltrasjonene er jo kjempe digg! chili con carne(renner etter 5min jaujau gode saker)!!!!

Ja, feltrasjonene er gode de, men passer ikke helt inn i kosten min. Noe ekte mannfolk har jeg ingen ønsker om å bli, men jeg er en jente som prøver å følge kosten jeg har lagt om til ;-)

Proteinpulver i frokostblandingen var ikke en dårlig ide, må prøve iallefall.

Gjest Ukjent666
Ja, feltrasjonene er gode de, men passer ikke helt inn i kosten min. Noe ekte mannfolk har jeg ingen ønsker om å bli, men jeg er en jente som prøver å følge kosten jeg har lagt om til ;-)

Proteinpulver i frokostblandingen var ikke en dårlig ide, må prøve iallefall.

Ja. Frokostblandingen har jo ofte melkepulver osv.. Så kan ikke bli "for jævlig":)

Ellers som sagt tunfisk,nøtter,tørket kjøtt/frukt er jo ting som holder seg lenge:) Vet ikke hvordan det er på repetisjonsøvelsene., Om dere BARE er i felt og hvor god tid/hvilket utstyr dere får nå for tiden:) Og om dere får være på noe kaserne med kjøkken f.eks!:)

To feltrasjoner eller fire ødelegger verken fysikk eller form - TRO MEG

Selv har jeg med hjemmelagde proteinbarer(hvis jeg er hjemme helgen/dagene i forkant) og spekeskinke på øvelse(får kjøpt på hvilken som helst butikk). Det har jeg rett og slett med for jeg ikke blir mett av de små feltrasjonene, ellers av tørrmat en får (brød og pålegg) spiser jeg dobbelt/trippelt så mye pålegg som andre (i tillegg til spekeskinke :D) samt brød.

Det er ingen unnskyldning for å bare "slappe av o spise dritt" selv om en er på øvelse/i Forsvaret, det er jeg enig i - men en trenger ikke stresse og overanalysere heller, iaf ikke når det kun er for en (bittebitte)liten periode :)

Jeg er bombesikker på at du får en mye bedre øvelse desto mindre du stresser med hva som er feil/riktig mat, og heller spiser når sulten melder seg!

Annonse

To feltrasjoner eller fire ødelegger verken fysikk eller form - TRO MEG

Selv har jeg med hjemmelagde proteinbarer(hvis jeg er hjemme helgen/dagene i forkant) og spekeskinke på øvelse(får kjøpt på hvilken som helst butikk). Det har jeg rett og slett med for jeg ikke blir mett av de små feltrasjonene, ellers av tørrmat en får (brød og pålegg) spiser jeg dobbelt/trippelt så mye pålegg som andre (i tillegg til spekeskinke :D) samt brød.

Det er ingen unnskyldning for å bare "slappe av o spise dritt" selv om en er på øvelse/i Forsvaret, det er jeg enig i - men en trenger ikke stresse og overanalysere heller, iaf ikke når det kun er for en (bittebitte)liten periode :)

Jeg er bombesikker på at du får en mye bedre øvelse desto mindre du stresser med hva som er feil/riktig mat, og heller spiser når sulten melder seg!

Ja, du har noen gode poeng i det du skriver. Som regel går jeg alltid ned litt på øvelsene selv om jeg spiser dagsrasjonen og litt til.

Er kun litt over 2mnd siden jeg la om kosten, å ja, er kanskje litt "redd" for å ødelegge resultatene, selv om det nødvendigvis ikke skjer over natten.

Jeg skal forhøre meg litt med PT'n min under vår ukentlige trening til uka, men vil gjerne ha noen tips/ tanker og ideer på forhånd.

Ja, du har noen gode poeng i det du skriver. Som regel går jeg alltid ned litt på øvelsene selv om jeg spiser dagsrasjonen og litt til.

Er kun litt over 2mnd siden jeg la om kosten, å ja, er kanskje litt "redd" for å ødelegge resultatene, selv om det nødvendigvis ikke skjer over natten.

Jeg skal forhøre meg litt med PT'n min under vår ukentlige trening til uka, men vil gjerne ha noen tips/ tanker og ideer på forhånd.

Jeg er nesten sikker på at du vil få samme svar, men igjen så er det ditt valg og du som må bære med deg alt ;)

Bra blir det uansett - lykke til!

Noen dager med felt rasjoner vil ikke ha noen innvirkning på kroppen.Er ev psyken som mener den gjør det. Uansett det jeg alltid har med meg på øvelser er: Tunfisk, nøtter,fleskepølse (hvis lang øvelse 5dager+), banan/eple/ gulerøtter. + proteinshake og protein. Vann er det jo nok av.

Jeg ville ikke vært urolig for kostholdet på en rep-øvelse hvor du får servert FR.

FR har en overordnet funksjon - bevare din stridsdyktighet. Avhengig av øvelsens intensitet og varighet er det ikke uvanlig å gå ned noen kilo i felt (drøyeste eksempel er 15 kg på 8 dager(og det var med 100g smør ekstra til hvert måltid))- men jeg tviler på at du blir utsatt for den typen påkjenning i HV. Mann deg opp, tving i det hele Lamb Multigetawayen og hvis du er redd for å gå i overskudd så kan du heller styre unna alt det andre mikk-makket som er i rasjonene.Hvis det blir mye ventetjeneste og befalet ditt ikke tar tak og holder dere i aktivitet så kan du jo alltids insje på magasindrill, klikkprosedyre eller HK-gym. Frokostposen, lunsjposen og middagsposen vil til sammen gi deg ca 2250 kcal på en dag - i tillegg kommer sjokolade eller drops, kjeks, pålegg og tyggis. Spis heller maten din og la aktivitetsnivået ditt regulere hvorvidt du går i over- eller underskudd.

Annonse

Jeg ville ikke vært urolig for kostholdet på en rep-øvelse hvor du får servert FR.

FR har en overordnet funksjon - bevare din stridsdyktighet. Avhengig av øvelsens intensitet og varighet er det ikke uvanlig å gå ned noen kilo i felt (drøyeste eksempel er 15 kg på 8 dager(og det var med 100g smør ekstra til hvert måltid))- men jeg tviler på at du blir utsatt for den typen påkjenning i HV. Mann deg opp, tving i det hele Lamb Multigetawayen og hvis du er redd for å gå i overskudd så kan du heller styre unna alt det andre mikk-makket som er i rasjonene.Hvis det blir mye ventetjeneste og befalet ditt ikke tar tak og holder dere i aktivitet så kan du jo alltids insje på magasindrill, klikkprosedyre eller HK-gym. Frokostposen, lunsjposen og middagsposen vil til sammen gi deg ca 2250 kcal på en dag - i tillegg kommer sjokolade eller drops, kjeks, pålegg og tyggis. Spis heller maten din og la aktivitetsnivået ditt regulere hvorvidt du går i over- eller underskudd.

Ja, du sier noe her. Jeg ligge på minimum 2500kcal om dagen nå, så dette skal nok gå bra. Var nok litt rask med å beskymre meg for hvordan det skal gå, før jeg i det hele tatt har tenkt meg om litt. Godt med gode tilbakemeldinger fra dere her inne, så jeg har fått "roet" meg ned litt, hehe. Blir så bra atter..

Jeg ville vært mer bekymret for å havne på for stort underskudd under øvelsen. Når det er sagt så er tørrfisk og tørket kjøtt snadder og en god proteinkilde, men det er også verdens dyreste proteinkilde om du ikke lager det selv. Og det gjør jeg i stekeovn med varmluft.

FR-ene er gode greier. Fant ut at det ikke var noe stress å bytte bort alt grapset man får med de andre i troppen, slik at man stockpiler FR, som er god mat. Med i sekken er allroundkrydder og proteinpulver. Da er du egentlig i land og tilværelsen er fin. MG-gym er akkurat passe, ellers blir man stående hele dagen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...