Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg startet å trene styrketrening for drøyt to uker siden. Har trent alle dager bortsett fra 3-4 siden da. Samtidig med det økte jeg kaloriinntaket med ca. 300 kcal per dag. Ligger fortsatt i et stort underskudd.

Men likevel har heg gått OPP i vekt. +2.1, 73kg fordelt på 177cm, viste vekta i dag. Det synes jeg er MYE på to uker. Disse kiloene har kommet gradvis, så jeg tror ikke det er ekstra vann?

Jeg vet at jeg ikke burde tenke så mye på vekta, men den stresser meg like fullt. Jeg føler ikke at jeg har råd til å gå opp særlig mer i vekt, og tanken på å bytte ut styrken med cardio igjen frister..

Er det noen som har en plausibel forklaring? Jeg ser i speilet at jeg allerede har blitt strammere, og at rumpa er litt høyere og armene litt kraftigere, men jeg er redd for å legge på meg og bli tjukk igjen uten å legge merke til det selv. Har gjort det før, 20kg opp uten å egentlig se det selv.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12617-har-g%C3%A5tt-opp-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

gi det mer tid. Du sier du frykter å gå opp enda mer uten å merke det - men det at du merker disse to kiloene og allerede stusser over det, viser jo hvor bevisst du er! =)

Siden du ligger i det som burde være underskudd så syntes jeg du skal senke skuldrene, fortsett litt til. Husk at vekten svinger en god del fra tid til annen - den reflekterer ikke alltid ukas innsats! Husker jeg hadde en periode med sinnsyke mengder sykling - og litt lite mat = opp 2 kilo! Ei uke på rumpa + masse (!!) mat = plutselig var 3 kilo borte.

Kroppen bruker tid på å tilvenne seg til både styrketreningen og maten. Musklene holder også på mer vann når du bryter dem ned. Når du trener tungt så bryter du ned musklene - dvs at muskelfibrene (cellene) får en slags "brist". Når du hviler reparer musklene seg. Mener å ha lest at disse "bristene" holder litt på vannet i kroppen - slik at det er "vanlig" å veie mer dagen etter en styrkeøkt. Hvor "sant" dette er vet jeg ikke - finne ikke igjen den artikkelen jeg tenker på.

MEN- som sagt: jeg syntes du skal gi det litt mere tid. =)

Jeg ser i speilet at jeg allerede har blitt strammere, og at rumpa er litt høyere og armene litt kraftigere

Du svarer egentlig best selv her. Om du ser forbedringer i speilet, hvorfor henge seg opp i vekten ? Om du ligger i underskudd er det faktisk UMULIG at du legger på deg i fett.

Jeg tror heller problemet ditt er at du påfører kroppen din mye stress fra trening kombinert med et "stort underskudd," som du selv nevner.

2 kg er heller ikke mye på 2 uker. Jeg går opp 2 kg på en dag, gjerne ned 2 kg en annen dag igjen. Vekt varierer fra dag til dag, uke til uke, selv om fettmasse og muskelmasse er konstant.

Takk for svar begge to!

Jeg vet at vekta kan variere fra dag til dag, men dette har vært en stabil vektøkning med noen gram opp hver dag, ikke et hopp sånn som kroppen min ofte gjør. :) Da tenker jeg at det må være en form for masse (fett) jeg har lagt på meg og ikke bare vann?

Jeg skal gi det litt mer tid, men jeg kjenner at jeg blir stresset av vektoppgangen og håper den roer seg snart. Kan ikke skjønne hvorfor jeg skal gå sakte og stabilt OPP i vekt når jeg har økt treningsmengden fra veldig lite til veldig mye. Men jeg har som sagt økt matmengden også, også fra veldig lite til endel mer, så kanskje kroppen min are suger til seg alt den kan og legger det som fett på kroppen min?

Er det mulig å ha "fylt opp" musklene på noen måte, og at det kan gjøre at vekten har økt? Jeg har trent veldig lite de siste årene, men gått ned ca. 40kg i vekt, kun på lite mat. Merker veldig godt at alle muskler i kroppen min er veldig mye strammere og mer fremtredende enn de har vært noensinne nå. Regner med at jeg ikke har lagt på meg muskelmasse, men kan musklene ha ligget litt i "dvale" og våknet opp og "fylt seg opp" nå? (Nei, jeg har ikke peiling på dette. :p )

Takk for svar begge to!

Jeg vet at vekta kan variere fra dag til dag, men dette har vært en stabil vektøkning med noen gram opp hver dag, ikke et hopp sånn som kroppen min ofte gjør. :) Da tenker jeg at det må være en form for masse (fett) jeg har lagt på meg og ikke bare vann?

Jeg skal gi det litt mer tid, men jeg kjenner at jeg blir stresset av vektoppgangen og håper den roer seg snart. Kan ikke skjønne hvorfor jeg skal gå sakte og stabilt OPP i vekt når jeg har økt treningsmengden fra veldig lite til veldig mye. Men jeg har som sagt økt matmengden også, også fra veldig lite til endel mer, så kanskje kroppen min are suger til seg alt den kan og legger det som fett på kroppen min?

Er det mulig å ha "fylt opp" musklene på noen måte, og at det kan gjøre at vekten har økt? Jeg har trent veldig lite de siste årene, men gått ned ca. 40kg i vekt, kun på lite mat. Merker veldig godt at alle muskler i kroppen min er veldig mye strammere og mer fremtredende enn de har vært noensinne nå. Regner med at jeg ikke har lagt på meg muskelmasse, men kan musklene ha ligget litt i "dvale" og våknet opp og "fylt seg opp" nå? (Nei, jeg har ikke peiling på dette. :p )

da ville jeg sjekket stoffskfitet hvis du ikke alt har gjort det ? Har du andre "symptomer"

Ellers: den generelle "treningstabben" mange gjør er at de kompenserer (ubevisst) for at de har begynt å trene ved å være mindre aktive ellers. Før de trente gikk de kanskje mer til og fra steder, eller gjorde andre aktiviteter - men siden de nå er flinke og trener regelmessig så forsvinner hverdagsaktiviteten. Dette er tilfellet for enormt mange! Andre kompenserer igjen ved å spise mer - fordi de trener. Altså at de "MÅ" fylle på ekstra før og etter økten, uten at inntaket ellers reduseres. Dersom en da er en vanlig gladmosjonist som trener 3-4 ganger i uka, vil dette fort gi kalori- overskudd

Hverdagsaktiviteten er den samme, gjør akkurat de samme tingene som ellers. Jeg vet også at jeg ikke er i overskudd. Dvs., jeg har spist veldig lite mat siden januar og gått ned 40 kg, så det kan hende forbrenninga mi er litt "fu*ked" sånn at overskudd for meg er noe helt annet enn overskudd for andre? Jeg spiser vel ca. 1000 kalorier daglig nå for tiden. Noen dager godt under, andre dager rett oppmot eller rett over 1000.

Annonse

1000 kalorier om dagen!? Kroppen din må være superstresset :(

De 2 kiloene tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye for. Det kommer garantert av at kroppen holder mer vann og du har mer mat i tarmene ettersom du har økt antall kalorier. Pluss at man selvsagt ikke kan stole blindt på vekten..

Måler du deg i tillegg? Jeg ville ha droppet vekten hvis jeg var deg, og kun brukt målebånd. Formbilder kan også anbefales. Du trenger ikke vise bildene til noen andre enn deg selv, men det er ofte en eye opener når det kommer til progresjon som du ikke klarer å se når du ser deg i speilet hver dag.

Hverdagsaktiviteten er den samme, gjør akkurat de samme tingene som ellers. Jeg vet også at jeg ikke er i overskudd. Dvs., jeg har spist veldig lite mat siden januar og gått ned 40 kg, så det kan hende forbrenninga mi er litt "fu*ked" sånn at overskudd for meg er noe helt annet enn overskudd for andre? Jeg spiser vel ca. 1000 kalorier daglig nå for tiden. Noen dager godt under, andre dager rett oppmot eller rett over 1000.

da skal du ikke finne på å spise mindre, og hvertfall ikke øke kardiomengden (det vil stresse den allerede stressede kroppen). mED SÅ LITE mat er det dessuten veldig vanskelig å bygge muskler..!

Vet at det er vanskelig - men: du bør faktisk foreta en "snuoperasjon". Noen dager nå med 1500 kcal - grove karbokilder, proteiner fra rent kjøtt og fisk - torsk (jod er superviktig for forbrenningen og finnes hovedsakelig i torsk og melk!), sunne fettsyrer fra nøtter, avocado, laks o.l Prøv å skru av alle følelser som sier at det er feil å spise mer- du TRENGER det. og - hvorfor ikke ?! Det funker jo ikke å spise superlite- eller? Hva er det verste som kan skje dersom du gir det et forsøk? Jo - du kan risikere at vekta viser noen gram mer - men det gjør den jo nå også? du risikerer også at kroppen faktisk får restituert seg og roet seg ned! Kroppen er enormt tilpasningsdyktig - får den ikke det den trenger av næringsstoffer og energi så prøver den å redde seg selv på alle mulige måter.

Tenk langsiktig også - kan du leve (og ikke minst - VIL du) på 1000 kcal resten av livet?! Er ikke det veldig begrensende mtp på familieselskap, ferier, å ja - livet generelt? I det lange løp må du ha en kropp som fungerer.

er på nettet via mobilen - så kommer ikke inn på artikelen jeg ser etter (den skal ligger her: Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution men får ikke åpna den!) - men prøv å google "hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening". BRA artikkel =)

EDIT: linken funker visst ;) LES

1. Spiser du mer, forbrenner du mer. Spiser du mindre, forbrenner du mindre.

2. Ved å trene styrke vil du øke innlagringen av glykogen i muskulaturen. Økte glykogenlagre binder også vann. Der har du forklaringen din til hvorfor du har gått litt opp i vekt.

Mer energi og vann i muskulaturen gir fort vektoppgang for nybegynnere innen styrketrening :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...