Gå til innhold

Spiser jeg rett og spiser jeg nok!?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en jente på 19 år, 162 høy og veier nå 56 kg. (har gått ned 7 kg på 3-4 mnd og da holdt jeg meg på ca 1300 kcal (1500 de dagene jeg trener).

Jeg trener fullkroppsprogram 3 ganger i uken, kanskje en fjelltur, liten økt på ellipsemaskinen eller lignende de dagene jeg ikke trener styrke.

Jeg har fortsatt litt "muffinsfett" igjen på magen, og vil ha strammere lår, og har derfor begynt å trene etter fullkroppsprogrammet. Det jeg lurer på er at jeg har lest man må spise mindre enn man forbrenner når man vil ha vekk fettet på magen, så bør jeg fortsatt holde meg til 1300 kcal (1500)? Eller bør jeg begynne spise mer?

Eksempel på hva jeg spiser:

Frokost:

tran, sanasol :D

25 g havregryn med 100 g melk og sykkerfrittsyltetøy, eller havregrøt (laget av 25 g havregryn, 1 dl melk, 1 dl vann, 30 g cottage cheese), eller 2 knekkebrød med egg eller kalkunpålegg.

Lunsj/mellommåltider:

1 eple

1 nektarin

omelett laget av 2-3 egg med skinke i. (eventuelt middagsrester som f.eks 200 g kyllingfilet, salat, skinkesteik eller annet kjøtt)

tar meg en ananas boks viss jeg er mer sulten.

Middag:

spiser mer eller mindre alt her, blir som regel kjøtt, salat, grønnsaker osv. Minimalt med poteter, ris og pasta.

Kvelds:

omelett laget av 2-3 egg med skinke i. eller 2 knekkebrød med egg på, eller havregryn med melk.

Tar proteinpulver de dagene jeg trener styrke

Er aldri sulten, og viss jeg er sulten, spiser jeg. Føler dette funker fint med hadde vært glad for noen råd! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12438-spiser-jeg-rett-og-spiser-jeg-nok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du bygge muskler er 1300kcal alt for lite mat. 1300kcal er alt for lite mat punktum. Det er under basalforbrenningen din, altså under hva du forbrenner ved å ligge i senga hele dagen. Da gir du ikke kroppen nok energi til livsviktige prosesser. Du føler deg kanskje ikke sulten, men det tærer på kroppen, og det tærer på musklene. Jeg synes dermed du bør begynne å spise vesentlig mye mer. Du trenger ikke å gå ned i vekt, men ønsker å redusere fettprosenten, og da bør du heller fokusere på å bygge muskler og forme kroppen gjennom styrketrening. Det trenger du ikke et så stort underskudd til. 1800kcal ville jeg satt som et minimumstall :)

Skal du bygge muskler er 1300kcal alt for lite mat. 1300kcal er alt for lite mat punktum. Det er under basalforbrenningen din, altså under hva du forbrenner ved å ligge i senga hele dagen. Da gir du ikke kroppen nok energi til livsviktige prosesser. Du føler deg kanskje ikke sulten, men det tærer på kroppen, og det tærer på musklene. Jeg synes dermed du bør begynne å spise vesentlig mye mer. Du trenger ikke å gå ned i vekt, men ønsker å redusere fettprosenten, og da bør du heller fokusere på å bygge muskler og forme kroppen gjennom styrketrening. Det trenger du ikke et så stort underskudd til. 1800kcal ville jeg satt som et minimumstall :)

Ok takk for svar :D! Var dette jeg lurte på! :D

Men maten da? Viss jeg bare øker mengden så er vel kostholdet greit :)?

Maten er fin :) Litt mer proteiner og litt mer fett ville jeg foreslått. Og en ganske god økning i mengde ;) Skjønner ikke hvordan noen kan overleve på 25g havregryn :lol:

Maten er fin :) Litt mer proteiner og litt mer fett ville jeg foreslått. Og en ganske god økning i mengde ;) Skjønner ikke hvordan noen kan overleve på 25g havregryn :lol:

Hehe, er ikke så frokost menneske så for å få i meg noe i det hele tatt så blir det litt minimalt ^^ Takk for svar :D!!

Annonse

Du trenger jo ikke å spise frokost :) Hørt om periodisk faste?

Er alltid sulten om morgenen, så jeg MÅ få i meg noe mat ellers fungerer jeg ikke resten av dagen ^^ Er bare ikke matlysten som er helt på topp alltid :)

Er alltid sulten om morgenen, så jeg MÅ få i meg noe mat ellers fungerer jeg ikke resten av dagen ^^ Er bare ikke matlysten som er helt på topp alltid :)

Skjønner! Da kunne kanskje en god smoothie/milkshake med godt med næring, men som helles rask nedpå vært en god ide, som variasjon fra havregrøten :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...