Gå til innhold

Høyproteindiett


Oddveig Andersen

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppgave på skolen hvor jeg skal sette meg inn i to dietter jeg ikke vet så mye om fra før. Har sett her inne en god del ganger at folk sverger til kost med ekstremt mye proteiner. Noen som har tips til hvor en finner fakta om denne dietten? Evt noen som har laget seg ukes menyer de vil dele?! Gjerne med en begrunnelse for hvorfor en valgte nettopp høyprotein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre gode grunner til å holde proteininntaket høyt ved kaloriunderskudd:

- Proteiner er mer mettende enn fett og karbohydrater

- Proteiner er nødvendig for å sikre at vekttapet blir mest mulig fett og minst mulig muskler

- Proteiner øker forbrenningen mer enn fett og karbohydrater

Helt klart min favorittmakro ved fleskemoderasjon. Ved kalorioverskudd blir det mer fett og carbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi av og til, sånn ca hele tiden, så er det tungvindt å koke poteter, ris og grønnsaker, når det eneste du egentlig vil ha av mat er den biffen med litt stekt sopp på, eller den ihjælstekte laksefileen med en liten skje rømme. Men av og til, så kan man skjeie litt ut og lage seg pizza, med massemasse kjøtt på! Man skal jo få lov til å kose seg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket studie er det du går på?

Om du ønsker forslag til dietter du kan teste så kan jeg foreslå noen:

-Energitett kost, som er en spesialkost brukt i behandlingen av pasienter som ikke får i seg nok mat. Den består av mindre karbohydrater og mer fett enn standardkosten, men er ikke en vanlig lavkarbodiett, siden målet også er å begrense volumet på maten mest mulig.

-Fettredusert kost, som er en spesialkost for de som har problemer med å fordøye fett.

-Vegetar/vegan-kost, kan være interessant å teste ut.

-PSMF som nevnt over

-Ketogen diett

Alle disse kan være veldig aktuelle dietter, og det er mye interessant om hver av dem. F.eks. hvem som kan/bør bruke dem, hvordan de påvirker kroppen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket studie er det du går på?

Om du ønsker forslag til dietter du kan teste så kan jeg foreslå noen:

-Energitett kost, som er en spesialkost brukt i behandlingen av pasienter som ikke får i seg nok mat. Den består av mindre karbohydrater og mer fett enn standardkosten, men er ikke en vanlig lavkarbodiett, siden målet også er å begrense volumet på maten mest mulig.

-Fettredusert kost, som er en spesialkost for de som har problemer med å fordøye fett.

-Vegetar/vegan-kost, kan være interessant å teste ut.

-PSMF som nevnt over

-Ketogen diett

Alle disse kan være veldig aktuelle dietter, og det er mye interessant om hver av dem. F.eks. hvem som kan/bør bruke dem, hvordan de påvirker kroppen osv.

Jeg studerer til bachelor i ernæringsfysiologi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall er de to første jeg nevnte kanskje spesielt interessante, iom at de inngår i behandlingen av pasienter. Hvor studerer du?

Jeg studerer på Bjørknes!

Tror kanskje vi skal prøve å sette oss litt inn i dietter/kosthold som vi ikke kan så mye om fra før. Det er vel grunnen til at jeg lurte på dette med ekstrem proteinkur! Det kan jeg ikke så mye om fra før, og kunne vært interessant å lære mer om :) Men jeg skal ikke bestemme meg helt enda, så da kikker jeg litt på de du har listet opp, også ser jeg hva som vil lære meg mest :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må tenke på om du vil fokusere på dietter som friske mennesker gjerne tester ut eller om du vil se på type spesialkosthold for folk med ulike problemer.

Low-FODMAP-diett er jo forsåvidt også et veldig spennende konsept, som jeg har skrevet mer om her: Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Ellers så har du jo også laktosefri kost, glutenfritt, DASH-dietten osv, som ikke skiller seg så veldig mye fra standardkost, men likevel har helt spesifikke kjennetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...