Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det bedre å sette sammen et eget treningsprogram da...?

Tror du vil ha bedre utbytte av å kjøre f. eks 12x3 i stedet for 5x5, spesielt sånn i begynnelsen :) Trener du på senter kan du spørre personligtreneren der om de kan sette opp treningsprogram ut ifra dine mål og ønsker. Det skal ikke koste noe :)

Fortsetter under...

Er det bedre å sette sammen et eget treningsprogram da...?

Det er ikke feil det du gjør, men du trener kanskje ett program som ikke vil oppfylle det du vil.

Programmene i seg selv er kanskje ikke sååå viktig, det jeg føler er viktigere er at man trener sånn men gjør at man får de resultatene man vil. Jeg tror jeg ville ha trent mer repper, høyere intensitet og kanskje litt mer mengde.

Er 3 timer styrke i uken rett og slett for lite trening?

Uff! Vet veldig godt hvordan det føles å stagnere, nå stagnerer jeg heller ifht treningen men er en kjip følelse, å føle man aldri kommer noen vei..:(

Har du sjekket ut X size / X press eller PHAT? Tenker kanskje 2 splitt kunne vært lurt, da får du opp treningsmengden og kan kjøre tungt og høyrep i samme uke;) 3 dager med kun lav rep trening, tror jeg ikke er noe godt for annet enn ren styrke...

Hvordan er det i helgene? "Skeier" du ut noe, eller følger du matplan 7 dager i uken?:)

Enig med de over her, jeg ville også prøvde å øke inntaket noe, kanskje kan du også gjøre det sånn at du spiser nesten opp mot vedlikehold på treningsdagene og et litt større underskudd på fridager :) Og som Kirill sier, proteinmengden bør man holde oversikt over i gram og ikke prosent. Jeg kan bare snakke fra egen erfaring, men jeg pleier å trives veldig godt med å ligge på ca 2.5 g protein/kg kroppsvekt :)

Annonse

Uff! Vet veldig godt hvordan det føles å stagnere, nå stagnerer jeg heller ifht treningen men er en kjip følelse, å føle man aldri kommer noen vei..:(

Har du sjekket ut X size / X press eller PHAT? Tenker kanskje 2 splitt kunne vært lurt, da får du opp treningsmengden og kan kjøre tungt og høyrep i samme uke;) 3 dager med kun lav rep trening, tror jeg ikke er noe godt for annet enn ren styrke...

Hvordan er det i helgene? "Skeier" du ut noe, eller følger du matplan 7 dager i uken?:)

Følger matplan hver dag, fører alt jeg spiser også i helgene og har holdt meg under 1300 kcal disse dagene også. Så nei, jeg skeier ikke ut i helgene. Skal ta og se på de programmene, takk! :)

Enig med de over her, jeg ville også prøvde å øke inntaket noe, kanskje kan du også gjøre det sånn at du spiser nesten opp mot vedlikehold på treningsdagene og et litt større underskudd på fridager :) Og som Kirill sier, proteinmengden bør man holde oversikt over i gram og ikke prosent. Jeg kan bare snakke fra egen erfaring, men jeg pleier å trives veldig godt med å ligge på ca 2.5 g protein/kg kroppsvekt :)

Jeg skal prøve meg på å føre på diett.no, men må nesten få oversikt over hva jeg faktisk spiser i g nå slik at jeg kan justere. Regner med det ikke er bare bare å hive innpå mer/mindre proteiner når man ikke vet hva man faktisk spiser..:p Jeg skal øke til 1600 kcal, synes det er lettere å ha samme kcal-inntak hver dag, er det noen andre fordeler ved å justere opp/ned utifra trenings- og fridager?

Den største fordelen med å justere opp og ned etter fri/trening er vel egentlig metthetsfølelsen og generelt at det ofte føles godt å få litt ekstra påfyll etter en tung økt :) Da får man forøvrig også et jevnere underskudd siden man på fridager har underskudd kun i fra mat, mens man på en treningsdag har underskudd i fra mat + forbrente kalorier under trening :) Men dette er jo noe du fint kan kjenne på selv! Om du tar sikte på 1600 kcal/dagen er dette et samlet inntak på 11 200 kcal i uka, og om du holder ukesinntakene dine jevne kan du egentlig fordelen dagsinntakene innenfor dette etter eget ønske. Personlig ville jeg lagt meg på minimum 2 g protein/kg kroppsvekt, som i ditt tilfelle da er 138 g.

Som sagt over her er du virkelig helt nødt til å spise mer, pass også på å få i deg næring rett etter trening så musklene får noe å bygge seg opp på igjen, sleng gjerne på en proteinshake :)

Har selv gått i 5-6 mnd uten å ha noen fremgang, har stått på stedet hvil helt til nå egentlig, så det gjelder å være tolmodig, tenk på alt du har gått ned! 15 kg, wow! Og tenk også på hvor lang tid det tok å legge på seg alt det fettet, det tar tid å kvitte seg med det igjen. Selv har jeg hatt en lang periode hvor jeg har holdt meg litt unna mat, fordi jeg fikk for meg at jeg ikke kunne spise for å bli slankere, men har jo funnet ut nå at det var også grunnen til at progresjonen min stagnerte. Kroppen gikk liksom litt i dvalemodus fordi den ikke hadde nok drivstoff å bygge seg opp på.

Jeg ville vell anbefalt å ha noen cardio-økter i uka i tillegg til treningsprogrammet ditt, noen spesiell grunn til at du finner det kjedelig? Selv synes jeg det er gøy å se på tallene på apparatet, følge med på pulsen og se hvor mange calz jeg forbrenner på x ant. minutter, kanskje det ville motivere deg litt mer for mølla/ellipsemaskinen å legge inn vekta på apparatet? Evnt fornye musikken på mp3 spilleren :D Eller kanskje få deg en trenings-buddy du kan sladre litt med mens dere går tur i skogen :roflmao:

Mine tips er

1) spis mer, du bør nok ligge på 1600-1700 kalorier om dagen tenker jeg

2) prøv å få inn litt cardio, hvis du ikke liker mølla så kankje du vil like å gå en tur ute i det fri? Få litt frisk luft og høre fuglekvitter i skogen er jo fantastiskt :happy:

3) Som Sandra Linnea sa, så kan du jo evnt kjøre litt "sjappere" treningsøkter. Ha mindre pauser, kanskje prøve deg på droppsett? Det er utmattende men funker jo for noen :lol:

Lykke til søte deg! Du kommer til å klare dette sååå bra så! Og det er lov å feile litt, ikke alt som passer for alle, vi fungerer litt forskjellig hele gjengen :)

ps: litt vanskelig å se utvikling ordentlig på disse bildene siden de er i litt forskjellige vinkler, men jeg synes nå at det ser ut som at du har fått litt bedre lats og en smule mindre midje? Latsa dine er definitivt blitt litt mer tydelige :happy:

Annonse

Tusen takk, Skalin <ahttp://forum.fitnessbloggen.no/uploads/emoticons/default_styles/default/fitnessbloggen/smilies/blush.png' alt=':blush:'> Holder på å se på treningsprogram nå (Egetkonstruert treningsprogram - er jeg på viddene? :p | Fitnessbloggen Forum), så skal jeg se på hva jeg må gjøre med kostholdet for å få inn mer kcal. Tror du 1600/dag er nok?

Du har ikke vurdert å få en coach til å sette opp treningsprogram for deg da? Litt hjelp i hverdagen, så kan du fokusere på kostholdet:)

Hadde litt lyst å prøve å sette opp eget for å få med øvelser jeg vet jeg liker, slik at jeg holder motivasjonen oppe :) Kom gjerne med tilbakemeldinger. Hvis du fremdeles synes det er helt noldus, så får du gi beskjed, så får jeg utnyttet de to PT timene jeg har til gode :p

Egetkonstruert treningsprogram - er jeg på viddene? :p | Fitnessbloggen Forum

Jeg tenkte bare siden du får så utrolig mye forskjellige tilbakemeldinger her inne. Jeg har program fra coach hvor jeg kjører fullkropp 3 ganger i uken, og det er vel 7 forskjellige øvelser alle dagene. Jeg tror forskjellige øvelser er bra for motivasjonen, så man ikke etter hvert føler at man er "stuck" med 5 baseøvelser og går lei av dem. Tror forresten også du ligger alt for lavt på kaloriinntaket ditt, 1300 kcal var det jeg skulle ligge på, og jeg er 150 cm. Da veide jeg 64 kg tror jeg, så prøv å spis 100-200 kcal mer et par uker å se hvordan det går, og går det bra så kan du f.eks prøve 100 kcal til etter det igjen.

Ja, det er ikke så lett! :)

Det jeg ikke likte med RYP var at det var KUN knebøy i programmet, jeg savnet iallefall markløft.

Ellers har jeg veldig lyst til å klare chips og dins (haha, dette var så morsom skrivefeil at jeg måtte la det stå! :D).

Jeg har jo lest litt om hvilke øvelser som er viktige og har prøvd å få disse med, så jeg tenkte det kunne være morsomt å prøve. Men hvis det er helt feil og ikke til å anbefale, så skal jeg ikke være vanskelig :p

Når det gjelder kcal så tenkte jeg å øke til 1600 kcal. Skal ikke være noe problem, jeg bare driter i PF og slenger inn frokost, så er jeg set liksom. Gjør det noe å bare øke sånn plutselig?

Ja, det er ikke så lett! :)

Det jeg ikke likte med RYP var at det var KUN knebøy i programmet, jeg savnet iallefall markløft.

Ellers har jeg veldig lyst til å klare chips og dins (haha, dette var så morsom skrivefeil at jeg måtte la det stå! :D).

Jeg har jo lest litt om hvilke øvelser som er viktige og har prøvd å få disse med, så jeg tenkte det kunne være morsomt å prøve. Men hvis det er helt feil og ikke til å anbefale, så skal jeg ikke være vanskelig :p

Når det gjelder kcal så tenkte jeg å øke til 1600 kcal. Skal ikke være noe problem, jeg bare driter i PF og slenger inn frokost, så er jeg set liksom. Gjør det noe å bare øke sånn plutselig?

Men hvis du liker RYP programmet, hvorfor legger du ikke bare til markløft, chins og dips der? ;)

Tipset om å gå opp gradvis på antall kalorier er fra artikkelen nedenfor.

Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...