Gå til innhold

Fettforbrenningspuls


Mona

Anbefalte innlegg

Det var jo denne fettforbrenningen da....

Jeg trener styrke 3 dager i uken (helkroppsprogram), og ellers i uken spinning og løping/kardio. Men det er så mye snakk om denne fettforbrenningspulsen... Hvordan regner man ut denne?

Og hvordan er erfaringen med morgenkardio? Er dette noe som bør gjøre for å få bukt med de siste kiloene som faktisk sitter fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med morgenkardio er at jeg blir mer sulten, hele dagen gjennom. Det føles godt der og da, man våkner og føler seg fresh, men utover det har jeg ikke merket noe på kroppen.

Dog sitter de siste kg fast på kroppen min uansett hva jeg trener og gjør, intervall, langkjøring, mer styrke osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket er enkelt; spiser man mindre kalorier enn kroppen bruker så går man ned i vekt.

Før jeg begynte med periodisk faste så var jeg helt ødelagt etter morgenkardio.

Nå har jeg morgenkardio og første måltid i 12 tiden og det føles så mye bedre!

Det burde hverfall vært enkelt. Nå har jeg prøvd å ligge i underskudd en periode, men det eneste det har resultert i er sultfølelse. Dog har jeg generelt sett lite fett å ta av, kun magefettet som sitter fast.

Har vurdert PF, men arbeidstider og frokostavhengighet vanskeliggjør det en smule. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag har jeg spist sånn ca:

Frokost 8.30

Mandelbrød (oppskrift av kristine weber) med pålegg som skinke, lakserull, philadelpia, litt ost og grøntfôr. Ifølge diett.no, ca 230kcal

Lunsj 13.30? Ble litt seinere enn planlagt

Tunfisksalat med egg, skinke, cc, skyr, salat og annet grønt. + Fiberrik solsikke med smøreost ca 400kcal sier diett

Middag 17.00

Karbonadedeig med litt kantarell, stor salat, dressing av skyr og krydder og miracle noodles (første testing av nudlene dog) ca 200 kcal

Annet

Riskake med skinke, eggehvitefluff med proteinpulver og litt sånt etter kardiotrening nettopp. Og noen sjokoladeproteingodiskuler..:p ca 200 kcal utenom hovedmåltider. Lite gjennomtenkte og litt hastige matvalg.

Hittil idag, tilsammen i overkant av 1000kcal, noe jeg syns er litt vel lite dog.

Har travle dager, og står og går gjennom en hel arbeidsdag (butikkslave). 50 min kardio idag i tillegg. Magen er klar for mer mat =)

Frokost og lunsj består stort sett av mye det samme, både i innhold og kcal, dog har jeg oftest litt mer karbo og kcal enn jeg ser jeg har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Miracle noodles! <3! :D Synes du får i deg veldig lite mat? Jeg hadde ikke kunnet gå, langt mindre kjørt kardio-økt med så lite mat.. :confused: Særlig med så masse trening burde du spise mer. Maten så forøvrig veldig sunn ut, det var bare alt for lite av den..

Hva er høyden og vekta di? Lettere å si noe om hvor mange kcal du bør ha i deg hvis vi vet det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste studier kommer man frem til at optimal fettforbrenningspuls er et sted mellom 63-75 % av VO2max (77-85 % av makspuls). Med andre ord: i et tempo som er ganske mye høyere enn hva mange tror.

Utøvere som er bedre trent kan ha høyere puls og likevel bruke fett som energikilde. Så hvis du er på mosjonistnivå kan du trolig holde deg rundt 77 %, mens godt trente må opp mot 85 %.

Når det er sagt – studier som sammenligner 24 timers fettoksidasjon gir et tvetydelig bilde om det strengt tatt spiller noen rolle, så lenge energiforbruket er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg liker morgenkardio veldig godt og prøver å komme meg ut hver morgen, både jogging og morgensvømming er ordentlig digg! Jeg har den uvanen (vet ikke om det egentlig er en uvane) at jeg aldri er sulten etter morgentreningen, og hadde det ikke vært for at fastevinduet mitt da allerede hadde vart i 16-17 timer hadde jeg nok ikke spist frokost heller.

Men uansett, har aldri hatt noe problemer med morgenkardio og anbefaler det til de som orker å trene på helt tom mage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...