Gå til innhold

Hva velger jeg i videre behandling, osteopat/naprapat etc.?


Sissel Siss

Anbefalte innlegg

For halvannet år siden fikk jeg en stor midstilt prolaps på L5/S1 nivået med påvikning til S1-røttene. Jeg gikk til kiropraktor for behandlig og blei seinere videresendt til hans kollega, en fysioterapaut, for videre behandling og opptrening. Jeg fikk en viss bedring, men problemet viste seg at bekkenet var det som laget problemer. Behandlingene blei trappet opp i påvente av at kroppen skulle få ro og tid til å hele seg selv. Frem til da hadde jeg trent regelmessig, sykling 3-4 ganger i uka, men la trening på hylla et par uker for å se om smertene ville roe seg. Etter bedring begynte jeg å trene forsiktig litt styrke, kjernemusklaturen, kjøpte pt timer og det blei en ny runde med fysioterapi behandling (kombinerte timer da pten er fysioterapaut) da tilstanden etterhvert ble forverret, igjen. Behandlingen hjalp litt, men jeg kom liksom ikke over "kneika". Til slutt var jeg så dårlig at jeg klarte nesten ikke å gå, kjøre bil kunne jeg ikke, pedalbruk var utrolig smertefult. Alt gjorde vondt og jeg bestemte meg til slutt at jeg bare måtte trosse smertene og gjøre en eller annen aktivitet, jeg taklet dårlig å være helt i ro. Jeg prøvde varmtvannsbasseng, svømme, gå turer i ulent terreng. Her blei det en periode med litt fram og tilbake av bedring. Jeg begynte å trene forsiktig styrke av overkropp, bekkenet var utrolig skranglete og lagde en del problemer. Fikk tips om en kiropraktor som var god på bekken og dro til henne for ny runde med behandlinger. Her var det oppknekk og trykkbølgebehandling av sete og lår da muskler stod i spenn.

Jeg har blitt mye bedre av behandlingen og kan trene mer enn jeg har gjort på halvannet år. Både fysioterapi og kiropraktor behandlingene har hjulpet meg, men det er fram til et punkt og jeg kommer ikke videre. Bekkenet roterer og en oppknekk har ikke lang virkningstid før bekkenet skrur seg tilbake i vond posisjon.

Det er øvelser jeg ikke kan gjøre knebøy, beinpress, leg extensions osv.Har etterhvert kuttet markløft også og da er det ikke mange beinøvelser igjen jeg kan gjøre. Av kardioøvelser så kan jeg bruke elipsemaskinen, jogge litt på tredemølla (aller helst i skauen). Sykling som jeg likte aller best har jeg gjort veldig lite av..

Jeg vil gjerne bli helt frisk, jeg vil løpe 10 km, sykle Grenserittet og Cyckle Vasan neste år (aller helst i år, men løpet er kjørt). Jeg slår meg ikke til ro med at det skal være sånn resten av livet!

Har noen gode erfaringer med osteopat/naprapat, evnt hva fungerte/ikke fungerte? Og hva er egentlig forskjell på disse to?

Den første fysioteraputen jeg brukte mente at naprapat ikke kunne hjelpe meg, så jeg slo det tidlig fra meg, man tror jo at de rådene man får av fagpersoner er velmenende. Men jeg har kommet til det punktet at jeg må se på en annen behandlingsform da jeg ikke blir noe særlig bedre enn det jeg er nå. Hjelp!

Tips og råd mottas med stor takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...