Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 30 år som så gjerne skulle hatt vekk resten av magen min, som jeg har hatt i mange år. Den sitter bom fast, uansett hva jeg gjør. Jeg er 173 høy og veier ca 66-67, så jeg er ikke akkurat stor, men det var den magen da. Føler meg mye mer vel når jeg ligger rundt 63-64 kg... Fra mai til og med juli i år trente jeg vel ca 5-6 ganger i uken og la vel på meg ca 2 kg. Ser at kroppen har forandret seg og jeg har fått mer muskler så jeg er veldig fornøyd med det. For tiden får jeg til ca 4 treninger i uken (crossfit), innimellom et hektisk familieliv og stillesittende kontorarbeid.

Jeg vil si at jeg har spist sunt i mange år, stort sett lagd det meste av maten selv, men for ca 3 år siden kuttet vi ut alt av Toro o.l, og korn bruker vi heller ikke. Spiste ganske lavkarbo i 2 år, før jeg slapp opp litt og bruker litt supermat i kostholdet.. Nå har jeg lest en del om periodisk faste, og prøver meg litt fram med det. Nå går det stort sett i kylling og salat, Cottage Cheese, fisk, masse grønnsaker, sparsommelig med ekstra fett. Føler liksom at jeg gjør det meste rett, men det gjør jeg tydeligvis ikke. (jo jeg kan spise litt mørk sjokolade og evt litt søt frukt i helgene, men ikke hver helg.)

Nå har jeg kuttet ut frokosten i ca 2-3 uker og spiser siste måltid seinest kl 9 de dagene jeg trener, men som oftest ikke seinere kl 7-8. Jeg har prøvd å logge maten min på diett.no, og jeg syns det ser ut som jeg spiser veldig lite....? Mulig jeg er helt på bærtur. Men jeg føler meg altså konstant studd og mett, skikkelig sånn full i magen. En vanlig dag for meg kan se slik ut:

Kl 12

1 kyllingfilet

Salat, tomat, agurk, 4-5 oliven

Ca kl 16-17

Middag, spiser som regel da kjøtt eller fisk, beregner ca etter håndflatemetoden (?), og grønnsaker

Ca kl 19-21

en halv til en hel boks med cottage cheese med litt bringebær, hampfrø og chiafrø. Noen ganger med litt proteinpulver oppi.

Etter mine beregninger er ikke dette så mye mat, eller? Jeg er bare så konstant mett at jeg blir snart sprø. Føler ikke jeg kan presse inn så mye mer når jeg ikke orker.

Men, har liksom heller aldri følt meg så kvapsete som jeg gjør nå. (bortsett fra etter fødslene da...). Magen står ut som et trommeskinn, og jeg ser faktisk gravid ut, nesten hele dagen lang.

Føler meg skikkelig crappy om dagen...

Håper det er noen sjeler der ute som har noen tips og kan se hva jeg gjør feil? Ganske frustrerende for ei som er veldig opptatt av ernæring generelt, føler at det ikke skorter på kunnskapen sånn sett. Men et sted gjør det tydeligvis det da. :)

Fortsetter under...

Som du seier, ser det litt lite ut. Om du føle at det er vanskelig å eta nok, kan du alltids supplera med evt ein shake, eller få i deg ekstra feitt (nøtte, avokado, olje osv). Du veger jo heller ikkje så mykje, og kan endra på store dela av kroppen uten å møsta særlig med vekt. Angåande magen din, kan det vera at du ikkje tåler enkelte typa matprodukt?

Gjest Ukjent666

Herregud, du spiser altfor lite! Hvis du er helt ærlig med deg selv(og oss) og mener at det der er hva du spiser ila en dag! Så er det noe annet enn bare kostholdet det er feil med, evt treningen/fråtsing eller kroppen din(uten at jeg skal gå langt utover dette)! For du spiser IKKE! hehe!

Beregn matinntak STRIKT på Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold i 1 uke nå fremover. Lag deg en loggbok her, få folk til å se både over hvordan du trener/hvor ofte/lenge og ditt daglige inntak! Så får du nok mer hjelp!

For øvrig kjenner jeg meg litt igjen i situasjonen, det er ALLTID en ting som IKKE går veien! Er bare å holde ut og lære mer om det!

Ja jeg syns det hele er veldig rart. Jeg har ikke noe imot å spise mer sånn teoretisk sett, aldri hatt noe problemer ifht matinntaket, men jeg orker liksom ikke spise hvis jeg føler meg mett. Men, jeg er en person som bare kan se på en sjokolade, så legger den seg på magen, så det er liksom ikke så mye som skal til før jeg legger på meg heller.

Var litt enklere å komme opp i kcalori-mengden når jeg spiste mer fett, kanskje jeg skal gå litt tilbake på det? Tenkte jo at det var lurt å kutte ned på fettet, for å få vekk denne magen da. Jeg er jo ikke redd for fett nå heller, har bare kuttet ut alt det ekstra.

I tillegg, når jeg begynte å jobbe igjen så satt jeg jo mye mer stille, så jeg spiser mindre nå enn i sommer, i tillegg da til at jeg kuttet frokosten (som som regel besto av en smoothie med 2 egg, banan, avocado, bær, frø, kokosfett, e.l.)

Jeg lurer på om jeg har noen intoleranser også, men usikker på hva. Korn gjør f.eks at magen blir stor med en gang, så det har jeg som sagt holdt meg unna i flere år. Lurer på melk også, men jeg har stort sett holdt meg til fete melkeprodukter de siste årene, lettprodukter er bannlyst hos meg da jeg føler det bare er stappet med alt mulig tull istedet for fettet. Da spiser jeg heller mindre av det "ordentlige" produktet.

Jo, dette kan være en helt vanlig matdag for meg, men noen dager drikker jeg hvetegress og spirulina, sammen med vann og en liten klunk med eplejuice før måltidet, det er jo ikke så mange kcaloriene, men gir mye næring likevel. Dette har jeg gjort i ca 1 år, så det er vanskelig å si om det har noe å si for akkurat denne mettheten nå da.

Til middag blir det mye grønnsaker i tillegg til kjøttet, og har jeg laget saus kan jeg godt ha et par spiseskjeer med det. Ellers drikker jeg bare vann og te i løpet av dagen. Syns det er helt merkelig at jeg kan bli så mett på dette, jeg ser jo at det er lite. Og det er virkelig ikke hensikten min!

Kan det være at det kan bremse for fettforbrenningen altså?

Nei, jeg ser på det som en prosess, skal vel lære noe av dette :) Men har såååå lyst til å finne ut av hvorfor det ikke går veien!!! Får prøve å logge matinntaket en uke som du sier MartinM og se igjen.

Badwolf: jeg trodde nok at jeg spiste mer enn jeg gjør, ikke at det var så lite. Og PF virker jo ganske logisk i teorien, pluss at det var sååååå digg å slippe styret med frokost om morgenen. :)

Badwolf: jeg trodde nok at jeg spiste mer enn jeg gjør, ikke at det var så lite. Og PF virker jo ganske logisk i teorien, pluss at det var sååååå digg å slippe styret med frokost om morgenen. :)

PF er et spisemønster som fungerer veldig bra for de som sliter med sultfølelse og liker store måltider. Det er ikke noe magisk med PF

Annonse

PF er et spisemønster som fungerer veldig bra for de som sliter med sultfølelse og liker store måltider. Det er ikke noe magisk med PF

Jeg forstår det. Mulig at det ikke er noe for meg, nå sånn som jeg trener og jobber nå.

Jeg liker store måltider da, bortsett fra at jeg ikke liker å gå å føle meg stappmett flere timer etter selve måltidet, når jeg skal til på neste måltid igjen. :)

Men jeg må ha gjort noe riktig i sommer, da jeg spiste mer og la på meg en del muskler, så det tyder vel på at jeg har vært i kcalori-overskudd, gjør det ikke?

Men jeg må ha gjort noe riktig i sommer, da jeg spiste mer og la på meg en del muskler, så det tyder vel på at jeg har vært i kcalori-overskudd, gjør det ikke?

Kommer helt ann på utgangspunktet ditt. Nybegynnere klarer som regel å miste fett og bygge muskler samtidig. Jo mer fett du har jo lettere er det vill jeg tro

Jeg kjenner meg veldig godt igjen her! Jeg spiser faktisk mye det samme til samme tidspunkt! Forskjellen er vel bare at jeg legger til en håndfull nøtter, litt avokado eller andre kilder for sunt fett. Jeg fokuserte for mye på mat, tenkte på mat dagen lang og torturerte meg selv med minimåltider hver tredje time.. Dette er jeg så glad for at jeg slipper! Men samtidig føler jeg at jeg sprekker når jeg spiser nå, og jeg er som regel ikke sulten igjen før neste måltid. Nå skal jeg understreke at jeg bare har holdt på med PF i fire dager, men det var så påfallende lik opplevelse! Jeg tenkte kanskje det var en vanesak, og at det kom til å gå seg til når jeg har fått utvidet magesekken litt. Men vurderer også bare å utvide til ett måltid til slik at jeg får fordelt det mer utover dagen.

Jeg har vel kanskje ikke så mye konstruktivt å komme med, så dette får bli mitt spor i denne tråden så jeg får fulgt med videre :)

Jeg kjenner meg veldig godt igjen her! Jeg spiser faktisk mye det samme til samme tidspunkt! Forskjellen er vel bare at jeg legger til en håndfull nøtter, litt avokado eller andre kilder for sunt fett. Jeg fokuserte for mye på mat, tenkte på mat dagen lang og torturerte meg selv med minimåltider hver tredje time.. Dette er jeg så glad for at jeg slipper! Men samtidig føler jeg at jeg sprekker når jeg spiser nå, og jeg er som regel ikke sulten igjen før neste måltid. Nå skal jeg understreke at jeg bare har holdt på med PF i fire dager, men det var så påfallende lik opplevelse! Jeg tenkte kanskje det var en vanesak, og at det kom til å gå seg til når jeg har fått utvidet magesekken litt. Men vurderer også bare å utvide til ett måltid til slik at jeg får fordelt det mer utover dagen.

Jeg har vel kanskje ikke så mye konstruktivt å komme med, så dette får bli mitt spor i denne tråden så jeg får fulgt med videre :)

Ja jeg kan godt ha litt fetaost til her og der, oliven, og evt litt avocado nå og da, er ikke redd for det som sagt. Jeg fokuserte egentlig veldig lite på maten i utgangspunktet, dvs, det gikk av seg selv med gode innarbeidede rutiner. Og på lavkarbo spiste jeg når jeg var sulten, alt fra hver 4-5 t. Men tenkte at PF kanskje var noe for meg da, for å bli kvitt den siste magen.. den vil bare ikke bort. Ser forskjell på kroppen ellers, mye mer muskler all over, men magen blir bare verre og verre! Buhuuu....

Burde jeg kanskje fokusere mer på treningen en periode igjen? Trene hardere, annerledes? Crossfit er jo ganske hard intervalltrening, men det blir jo noen reine styrkeøkter innimellom seff. Men, om jeg kun kjører tunge vekter på type markløft, knebøy, pullups, sånne ting en periode...? Kanskje magefettet mitt "våkner" da.

Kan jeg få til dette med 3 styrkeøkter pr uke? Er det jeg har mulighet til akkurat nå. Evt litt sporadiske joggeturer/ intervall-løpeøkter.

Nei, nå tar jeg meg en kaffe mocca og gråter innvendig mine bitre tårer til jeg kommer på noe lurt... ;)

Noen som kan si meg om kanskje PSMF hadde vært noe for meg å prøve? Blir kanskje helt feil siden kroppen min må være på bærtur ifht kcalori-inntaket fra før? Skulle bare så ønske at det kunne skje noe... Vil se resultater!!!

Du spiser altfor lite ja.. hva med å trene mer målrettet styrke i stedetfor crossfit?

Med tung styrke og godt med mat har jeg aldri veid så mye og likevel hatt så flat mage som nå.. :cautious:(y)

Ja det er det jeg tenker på kanskje hadde vært bedre for meg en periode. Men når det er sagt, så har jeg aldri fått så mye framgang som etter at jeg begynte med crossfit! Samtidig, så har jeg stått stille på framgangen en stund nå, så det har kanskje litt med maten å gjøre også.. Det er ikke så nøye med selve vekt-tallet, selvom jeg ikke vil så mye høyere enn jeg er nå. Men den magen!!!!! Blæh..

En annen ting som bekymrer meg litt nå når kroppen min sikkert er vant til så lite mat er om jeg vil gå mye opp når jeg legger til de ekstra kcaloriene.....

Annonse

Ja det er det jeg tenker på kanskje hadde vært bedre for meg en periode. Men når det er sagt, så har jeg aldri fått så mye framgang som etter at jeg begynte med crossfit! Samtidig, så har jeg stått stille på framgangen en stund nå, så det har kanskje litt med maten å gjøre også.. Det er ikke så nøye med selve vekt-tallet, selvom jeg ikke vil så mye høyere enn jeg er nå. Men den magen!!!!! Blæh..

En annen ting som bekymrer meg litt nå når kroppen min sikkert er vant til så lite mat er om jeg vil gå mye opp når jeg legger til de ekstra kcaloriene.....

Du vil nok gå litt opp i vekt fordi du vil ha mer mat i tarmene dine og muligens holde på mer vann. Men nettopp derfor burde du ikke bry deg om vekten, men heller måle deg med målebånd fra uke til uke.

Crossfit gir deg nok resultater til et visst punkt, men med tung styrke så kan du lettere forme kroppen slik du vil.

Så lenge kroppen ligger i kaloriunderskudd skal du ikke legge på deg. Og etter det du skriver kan du nok med fordel få i deg mye mer kalorier i løpet av en dag! Spis mer. Cashewnøtter o.l har en del kcal i seg, så går jo an å inkludere det i kosten?:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...