Gå til innhold

For svake håndledd for markløft?!


Sara

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å ta markløft. Jeg glipper rett og slett stangen, og det føles som om det tar mer på armene enn beina. Bare med 30-40 kilo ble det så tungt av jeg bare greide 5 repetisjoner. Så til spørsmålet:

Kan jeg ved trening få sterkere håndledd/ grep, og hvis ja, på hvilken måte?

Funker alt dette med hansker og magnesium, eller kan det være idè med et spesielt grep?

Finnes det eventuelt lignende øvelser jeg kan ta?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slag grep bruker du da? Jeg bruker låsegrepet. En hånd mot meg og en hånd fra meg om det ga noe mening. Også bruker jeg flytende magnesium, og det er for å få bedre grep for jeg har en tendens til å bli klam i henda når det blir varmt :p

Har du riktig teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp. at du bruker underarmene mye i greps/trekkøvelser, så får de kjørt seg ganske greit på ryggtrening! Når du ikke har ryggtrening, går det ann å kjøre underarmstrening for å bli sterkere. Det jeg har gjort før (gjør ikke nå lenger, da jeg kjører tung rygg 2x i uka og får kjørt underarma godt nok..) er å legge underarmer på en benk med håndleddene utenfor, ha manualer i armer hvor du klarer 10-15 reps, og la de rulle helt ned til fingertuppene --> la de rulle opp til grep igjen helt oppe --> slippe de ned til fingertuppene igjen og gjenta. Forståelig??=D

Noen sier at man ikke skal trene markløft noe tyngre enn du underarmene dine klarer å bære. Personlig, så syns jeg det er litt tull. Greit nok at det er viktig å ikke være handlingslamma i underarma og sterk resten.. Men som sagt, du kan få kjørt underarma i andre øvelser, evt isolasjonsøvelsen jeg nevnte ovenfor, senere/andre steder i programmet ditt. Vil jeg ha fokus på bein og rygg som markløft tar på, så er det det jeg fokuserer på. Så til tung markløft, så bruker jeg lærreimer som jeg surrer rundt håndleddene og rundt stanga, ved siden av et låsegrep som Jane beskrev. Dette funker fjell, det er ikke tungt på underarmene i det hele tatt og jeg får fokusert på riktig teknikk i markløft, som er ALFAOMEGA for å unngå skade!! Bruker jeg ikke reimer, så blir fokuset litt på å ikke glippe, og det blir enklere å eksempelvis krumme ryggen etc.

Lykke til=D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slag grep bruker du da? Jeg bruker låsegrepet. En hånd mot meg og en hånd fra meg om det ga noe mening. Også bruker jeg flytende magnesium, og det er for å få bedre grep for jeg har en tendens til å bli klam i henda når det blir varmt :p

Har du riktig teknikk?

Har fått høre før at jeg har hatt riktig teknikk i øvelsen, men kanskje det er en idè å spørre en PT om han raskt kan se på det ja. Så jeg er på den sikre siden;) Bruker vanligvis å ha begge hendene mot meg, eller tomlene pekende inn mot hverandre om du skjønner. Har også testet låsegrepet som du pleier å bruke, men fikk høre av en treningsinstruktør at det vil trene armene forskjellig, og dermed ikke var lurt. så da droppet jeg det. Men er villig til å prøve det igjen, om det kan hjelpe meg.

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp. at du bruker underarmene mye i greps/trekkøvelser, så får de kjørt seg ganske greit på ryggtrening! Når du ikke har ryggtrening, går det ann å kjøre underarmstrening for å bli sterkere. Det jeg har gjort før (gjør ikke nå lenger, da jeg kjører tung rygg 2x i uka og får kjørt underarma godt nok..) er å legge underarmer på en benk med håndleddene utenfor, ha manualer i armer hvor du klarer 10-15 reps, og la de rulle helt ned til fingertuppene --> la de rulle opp til grep igjen helt oppe --> slippe de ned til fingertuppene igjen og gjenta. Forståelig??=D

Noen sier at man ikke skal trene markløft noe tyngre enn du underarmene dine klarer å bære. Personlig, så syns jeg det er litt tull. Greit nok at det er viktig å ikke være handlingslamma i underarma og sterk resten.. Men som sagt, du kan få kjørt underarma i andre øvelser, evt isolasjonsøvelsen jeg nevnte ovenfor, senere/andre steder i programmet ditt. Vil jeg ha fokus på bein og rygg som markløft tar på, så er det det jeg fokuserer på. Så til tung markløft, så bruker jeg lærreimer som jeg surrer rundt håndleddene og rundt stanga, ved siden av et låsegrep som Jane beskrev. Dette funker fjell, det er ikke tungt på underarmene i det hele tatt og jeg får fokusert på riktig teknikk i markløft, som er ALFAOMEGA for å unngå skade!! Bruker jeg ikke reimer, så blir fokuset litt på å ikke glippe, og det blir enklere å eksempelvis krumme ryggen etc.

Lykke til=D

Takk for svar! Tror jeg skjønte øvelsen ja:) men er det bare hånden/håndledd som beveger seg i denne øvelsen, eller beveger man armen opp og ned også? (som i tradisjonell bicepsøvelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det kun snakk om å bruke håndleddet. Sett deg gjerne på kne foran benken, og sitt sånn at du får støtte så og si under hele underarmen. Håndleddet er det eneste utenfor, og det eneste som beveger seg. Du vil kjenne det sprenger i armene etterhvert!=D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan faktisk også være så enkelt som at du holder stangen feil. Mange tenker at du skal forsøke å trykke stanga så høyt opp i håndflaten som mulig, men de aller fleste vil få et bedre grep om man tar utgangspunkt i at stanga skal ligge sånn ca. der fingrene begynner, og deretter gripe skikkelig til.

Ellers anbefaler jeg å bruke magnesium (løftekalk), det kan fort gi deg noen kilo ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører selv overhåndsgrep opp til den tyngste vekten jeg vet jeg klarer med dette grepet. Skal jeg løfte tyngre enn dette bruker jeg mixed grep. Hvis du er redd for at grepet i armene vil bli ujevnt trent er trikset å bytte på hvilken hånd du holder over og hvilken som er under mellom hvert sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...