Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nå trent målbevisst med loggbok (loggboka ligger i treningsbagen, loggen her er ikke så detaljert, ihvertfall ikke fra den siste tiden..) siden april/mai, den siste mnd etter 5x5 med autoregulering og pyramide (dvs øke kg pr rep i settet feks 35 kg/40 kg/45/50/55...)

Problemet er at jeg kommer ikke videre! Så akkurat på tråden om hvor mye jentene løfter til vanlig, og jeg har jo ikke økt omtrent noenting siden jeg skrev der i juni?? Hva skyldes stagneringen? Jeg prøver virkelig så hardt jeg kan å øke litt for hver trening, men særlig i militærpress er det helt umulig! Har måttet ta av vekt ved flere tilfeller. Og markløft...(hadde en skikkelig fail i går hvor jeg var redd for ryggen etterpå men heldigvis gikk det bra) når jeg kommer over 50 kg er det som fingrene ikke klarer mer :( Når det gjeldere knebøyen er jeg ikke så bekymret fordi jeg vet med meg selv at jeg går mye dypere nå enn da, så da er det naturlig at det blir tyngre med samme vekt..,

Spørsmålet mitt er vel dette; Er det hensiktsmessig å fortsette på 5x5 programmet eller er det noe annet jeg heller burde gjøre? Må legge til at jeg absolutt elsker baseøvelsene, og har aller mest lyst til å fortsette på 5x5 programmet!

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Har nå trent målbevisst med loggbok (loggboka ligger i treningsbagen, loggen her er ikke så detaljert, ihvertfall ikke fra den siste tiden..) siden april/mai, den siste mnd etter 5x5 med autoregulering og pyramide (dvs øke kg pr rep i settet feks 35 kg/40 kg/45/50/55...)

Problemet er at jeg kommer ikke videre! Så akkurat på tråden om hvor mye jentene løfter til vanlig, og jeg har jo ikke økt omtrent noenting siden jeg skrev der i juni?? Hva skyldes stagneringen? Jeg prøver virkelig så hardt jeg kan å øke litt for hver trening, men særlig i militærpress er det helt umulig! Har måttet ta av vekt ved flere tilfeller. Og markløft...(hadde en skikkelig fail i går hvor jeg var redd for ryggen etterpå men heldigvis gikk det bra) når jeg kommer over 50 kg er det som fingrene ikke klarer mer :( Når det gjeldere knebøyen er jeg ikke så bekymret fordi jeg vet med meg selv at jeg går mye dypere nå enn da, så da er det naturlig at det blir tyngre med samme vekt..,

Spørsmålet mitt er vel dette; Er det hensiktsmessig å fortsette på 5x5 programmet eller er det noe annet jeg heller burde gjøre? Må legge til at jeg absolutt elsker baseøvelsene, og har aller mest lyst til å fortsette på 5x5 programmet!

Kostholdet?:) Spiser for lite?

Du kan jo prøve å variere også, gå opp på 8-10reps. Bare i en liten periode for å ha variasjon!;)

Hei! Har du lest deg godt opp/youtube-sett/fått innspill fra flinke folk på teknikk? Det er mye å hente på å gjøre øvelsene bra teknisk, både ift. grep, pust og andre ting. Jeg lærte mye av å lese Starting Strength-boka til Rippetoe f.eks.. Kjører selv 5x5 programmet (det klassiske) og liker det veldig godt!

Hei! Slik står det til med kostholdet:

Frokost: havregryn med skummet melk, mandler, hasselnøtter og rosiner

Lunsj: 2 skiver polarbrød med makrell i tomat/gulost, paprika agurk etc

Mellommåltid: 1-2 knekkebrød med makrell i tomat + frukt

Middag: eks Karbonadedeig med pasta, eller kyllingfilet i pita med salat...forskjellig "vanlig" middag

Kveldsmat: Havregryn/knekkebrød/smoothie

Vet jeg kunne bli bedre på proteininntaket....men liker ikke cottage cheese! ;-) Ser det ellers ut som om det er nok?

Kari Amalie: Takk for tipset, det skal jeg virkelig gjøre! Har lest litt men ikke nok! Klart det er viktig med pust og teknikk...grepsteknikk har jeg faktisk allerede sett på youtube m Rippetoe og det reddet meg fra enorme træler! At jeg ikke har tenkt på det..

Kostholdet?:) Spiser for lite?

Du kan jo prøve å variere også, gå opp på 8-10reps. Bare i en liten periode for å ha variasjon!;)

Dette har hjulpet meg, om jeg stagnerer litt er det fort gjort å havne i et dårlig mønster.

Annonse

Litt av poenget med det programmet er jo å ta en del rolige økter slik at du ikke pusher deg 100% hele tiden, men heller en sjelden gang i blant. Det høres ut som om du gjør det motsatte og da står man bare og stanger i for høye vekter. Les artikkelen til Børge om programmet om igjen og se spesielt på hvor sjeldent du skal kjøre mot RPE10. Majoriteten av treningen foregår på RPE8 og i ditt tilfelle er det sikkert ikke dumt å kutte enda lavere en liten stund, typ 6-7.

Litt av poenget med det programmet er jo å ta en del rolige økter slik at du ikke pusher deg 100% hele tiden, men heller en sjelden gang i blant. Det høres ut som om du gjør det motsatte og da står man bare og stanger i for høye vekter. Les artikkelen til Børge om programmet om igjen og se spesielt på hvor sjeldent du skal kjøre mot RPE10. Majoriteten av treningen foregår på RPE8 og i ditt tilfelle er det sikkert ikke dumt å kutte enda lavere en liten stund, typ 6-7.

Ja du har helt rett! For ivrig er vel diagnosen...! Har lest programmet igjen, det er ganske komplisert, så jeg må jobbe med å gjøre dette riktig. Styrketrening er en vitenskap! Nå skal jeg inn på youtube og sjekke teknikktips og google alle vanskelige uttrykk..!!

Takker for motiverende tips!!

Kjenner følelsen altfor godt selv. Det er vanskelig å gi slipp og la eksterne faktorer påvirke hvor tungt du skal løfte. Etter lang tid har jeg gitt opp å tro at jeg kan bedre selv og følger nå programmene slavisk. Jeg begynte på 5x5 med autoregulering etter 5x5 powerbuildingprogrammet som man finner på iform.no og ble sjokkert over hvor mye lett løfting det er. Skikkelig vanskelig å holde igjen, men gud bedre for en fremgang jeg har hatt på det også!

Det er litt deceiving fordi det ser så lett ut ved første øyekast men som du påpeker så er det nær sagt en vitenskap. Med RPE-modellen må du virkelig bruke hodet ila. treningen på en måte man ikke er vant til også - mye å holde styr på samtidig! Se spesielt hva Børge skriver om mark - dersom du skal opp på RPE10 annenhver toppsettøkt betyr det at du kun skal løfte blytung mark èn gang hver 4. (!) uke. Tren smart så er jeg sikker på at resultatene kommer også :)

Gjest Ukjent666
Ved 8-10 reps, skal jeg da fortsatt kjøre 5 sett?

Du kan gjerne kjøre 3x8-10 f.eks:) Er fortsatt tungt;) Kan selvfølgelig kjøre 5 hvis du ønsker, men etter min mening bør 3x8-12 være mer enn nok så lenge du sliter med siste rep:)

Du kan gjerne kjøre 3x8-10 f.eks:) Er fortsatt tungt;) Kan selvfølgelig kjøre 5 hvis du ønsker, men etter min mening bør 3x8-12 være mer enn nok så lenge du sliter med siste rep:)

Hvorfor må man slite med siste rep? Som nevnt tidligere høres det ut som om det er akkurat det som er problemet her, at man tar seg for mye ut.

Kjørte 8 reps i dag med mye mindre vekt, slet ikke på siste rep. Skal roe ned en periode :) Det er vanskelig å få ordentlig grep om programmet for det er komplisert! Skulle gjerne hatt noen som satte det opp for meg helt detaljert trening for trening!

Annonse

Kjørte 8 reps i dag med mye mindre vekt, slet ikke på siste rep. Skal roe ned en periode :) Det er vanskelig å få ordentlig grep om programmet for det er komplisert! Skulle gjerne hatt noen som satte det opp for meg helt detaljert trening for trening!

Begynte du rett på 5x5 med autoregulering? Du kan gjerne kjøre en periode med fastsatt progresjon før du begir deg utpå autoregulering.

Men med autoregulering slik du har kommet ut nå så kan en god løsning være å kjøre 2 uker med RPE 8, deretter en uke RPE 9 før du igjen prøver på RPE 10 den 4dje uka.

Som andre sier her også, kostholdet er veldig viktig for å få framgang på 5x5. Dersom du ikke går opp litt i vekt fra måned til måned så spiser du for lite. Da må du bare spise mer uavhengig av hvor mye du spiser i dag.

Sliter med det samme selv, har stagnert på 5-6 reps på bicepscurl (10.5 kg) og kommer pokkern ikke videre... Prøver å bli sterkere i skuldre og underarm for å se om det hjelper samt spise mer!

Ikke tenk på progresjon i bicepscurl. Det er kun en støtte/isolasjonsøvelse. Har du progresjon i chins/nedtrekk/markløft vil du se økt styrke også i bicepscurl.

Ikke tenk på progresjon i bicepscurl. Det er kun en støtte/isolasjonsøvelse. Har du progresjon i chins/nedtrekk/markløft vil du se økt styrke også i bicepscurl.

Chins og nedturen har jeg ikke noe sted å ta og markløft tør jeg ikke ta så tungt pga dårlig rygg...

Begynte du rett på 5x5 med autoregulering? Du kan gjerne kjøre en periode med fastsatt progresjon før du begir deg utpå autoregulering.

Men med autoregulering slik du har kommet ut nå så kan en god løsning være å kjøre 2 uker med RPE 8, deretter en uke RPE 9 før du igjen prøver på RPE 10 den 4dje uka.

Som andre sier her også, kostholdet er veldig viktig for å få framgang på 5x5. Dersom du ikke går opp litt i vekt fra måned til måned så spiser du for lite. Da må du bare spise mer uavhengig av hvor mye du spiser i dag.

Ja, jeg startet rett på autoregulering.. Tenkte at det var lurt å lytte til kroppen iogmed at jeg er såpass ny ennå. Tusen takk for tips! Nå er motivasjonen på topp igjen :) Masse nytt å prøve ut!

Chins og nedturen har jeg ikke noe sted å ta og markløft tør jeg ikke ta så tungt pga dårlig rygg...

Du må trene chins eller nedtrekk ellers vil du få ubalanse i treningen din. Chins kan jo gjøres overalt det finnes en stang å heise deg opp i. Kjøp noen strikker til å sette beina i om det blir for tungt med egenvekt.

Jeg tror det er bra å ta markløft for ryggens del, men da kan det kanskje være lurt å stoppe litt opp på en vekt som er tung, men overkommelig, for å trene opp korsryggen til å takle mer belastning etterhvert. Jeg tester iaf den metoden nå, og jobber litt lavere med flere arbeidssett i stedet for å kun sikte på ett arbeidssett på maks, slik programmet legger opp til. Slyngetrening og planke er også fint for å minne kjernemuskelene på hvor de er hen :)

Du må trene chins eller nedtrekk ellers vil du få ubalanse i treningen din. Chins kan jo gjøres overalt det finnes en stang å heise deg opp i. Kjøp noen strikker til å sette beina i om det blir for tungt med egenvekt.

Vi hadde stang i dørkarmen før, men i det nye huset vårt er dørene så lave at det faktisk ikke går. Men jobber med å finne en veggbasert løsning.

Ellers så har jeg en kronisk rygglidelse som gjør at jeg ikke kan kødde for mye med ryggen, derfor forsiktighet med markløft, ikke spes moro og bli sengeliggende med en 15 mnd gammel gutt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...